Balázs András: Cserdi csoda

2017. május 1., 09:22

Szerző:

A nőket tönkretevő cigány macsóságról beszélt az ENSZ-ben Cserdi polgármestere. Az internalizált rasszizmusával nemzetközi turnéra induló politikust eddig is tabudöntögetőnek szánt akcióiról ismerhettük.

A többségi elvárásoknak megfelelően kommunikált nép­­ne­­velő programokkal országos hírnevet szerző Bogdán László először a „Köcsögmentesítés”, majd az „Önöknek termeltük, nem Önöktől loptuk” szlogenekkel robbant be a köztudatba. A helyi ifjúságot prevenciós célból börtönlátogatásra invitáló politikus homofóbiával súlyosbított kampányát többnyire pozitív médiavisszhang kísérte.

Egy olyan társadalomban, ahol minden tizedik nő családon belüli lelki vagy fizikai bántalmazástól szenved, a férfiak önvizsgálata dicséretes. A riasztó statisztikák azonban nem a roma közösségre, hanem a teljes lakosságra vonatkoznak. A cserdi polgármester cigány férfiak nevében gyakorolt beismerése őszinte gesztus helyett öncélú bűnbakképzés.

A kollektív bűnösség képzetét keltő kezdeményezések persze nem előzmény nélküliek. A roma társadalom „újramárkázásán” dolgozó községi vezető javaslatai a kétezres évek radikális önkormányzati diskurzusának hamis narratíváját idézik fel. A társadalmi feszültségeket etnikus konfliktusként megjelenítő beszédmód a kistelepülési munkanélküliséget korábban is „roma problémaként” igyekezett beállítani.

Noha a cserdi programok a paternalista megközelítés ellenére a közösségi sikerélmény előmozdítását szolgálják, a rendszer működtetése a polgármester akaratán nyugszik. Bár a felülről irányított projektek hozzájárulnak a helyi közösség felrázásához, a mélyszegénységben élők passzivitását kulturális sajátosságnak bélyegezni felelőtlenség.

Míg Bogdán jó szándékához nem fér kétség, a tevékenységét kísérő sajtóérdeklődés a magyar média cigányképéről árulkodik. Az egyszemélyes kezdeményezések modellprogramként való bemutatása önmagában is vitatható, ám a polgármester médiareprezentációja túlmutat a kirekesztett élethelyzet félreértésén.

A községi elöljáróból lett médiasztár pályaíve nem egyedi történet. A magyar nyilvánosság a cigányság képviseletére hagyományosan olyan embereket választ, akik megfelelnek a fennálló konszenzusnak. Cserdi polgármestere a roma közösség önhibájának hangsúlyozásával egyrészt megerősíti az előítéletes gondolkodást, másrészt a korrekció igényének felmutatásával felmentést ad a hallgatóságnak. A szorgos cigány–lusta cigány megkülönböztetés roma szereplő általi kimondása a sztereotípiákkal való szembenézés kötelessége alól mentesít.

A felelősség elsősorban nem Cserdi vezetőjét, hanem a romákat egzotikus vademberként ábrázoló médiamunkásokat terheli. Az ambiciózus polgármestert a sajtó az áldozathibáztatás díszleteként használja. A karizmatikus politikus példájának kiemelésével más települések reményvesztett közösségei jelennek meg saját lehetőségeik elpazarlóiként.

Miközben a kétezres évek televíziózását a szórakoztatóipari megfontolásból közvetített cigányellenes hangulatkeltés jellemezte, mára a Mónika- és Győzike-show szerepét az álhírgyártás műhelyei váltották fel. A közéleti műsorok roma vendégeitől elhangzó sztereotípiáik olykor nagyobb károkat okoznak, mint a kendőzetlen gyűlöletbeszéd.

A legsikeresebb roma politikus kultuszát nemcsak a közönségigények gátlástalan kiszolgálásában versengő tömegmédia, hanem a harsány féligazságokra kevésbé fogékony sajtótermékek is támogatják. Cserdi polgármestere a rendszerváltás óta egyedüliként érte el, hogy szavait – politikai hovatartozástól függetlenül – a sajtóorgánumok mértékadó véleménynek tekintsék.

Bogdán László népszerűségéhez a cigányság képviseletének kiárusítását a köztörvényes bűnözéssel ötvöző ORÖ-politikusok is hozzájárultak. A cserdi polgármester ebben a mezőnyben tájékozott, tettre kész vezetőként jelenik meg. Ám a roma értelmiségiek szélesedő tábora mellett számos alulról jövő kezdeményezést aránytalanul kevesebb figyelem övez. A polgárjogi aktivisták többségének csupán rétegműsorok biztosítanak megszólalási lehetőséget.

A szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban a kisebbségi politikusok saját közösségük képviseletével vívnak ki elismerést. A hazai nyilvánosság azonban roma polgártársainktól nem tűri el a karakán kiállást. Így a legismertebb roma megmondóember a többségi társadalom kirekesztő attitűdje helyett saját közösségét ostorozza.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.