Menekülés az elektromosba: A Volkswagen egy év után

Véget ér az autóipar nyakkendős korszaka? Az idei Párizsi Autószalon az ágazat új arcát mutatja, és ezen az inkább spórolósnak mondható fellépésen nem vesznek részt olyan luxusmárkák, mint a Lamborghini, az Aston Martin, a Bentley, a Rolls-Royce, de talán ennél is többet üzen a Volvo, a Ford és a Mazda távolmaradása. Eközben a Volkswagen standján a digitális fejlesztésekért felelős új főnök, Johann Jungwirth ecseteli az iparág jövőjét. Szerinte történelmi váltás tanúi lehetünk, az elektromos hajtás hét éven belül detronizálja a hagyományos üzemanyagokat, és az autonóm járművek elterjedését semmi nem állítja meg.

2016. október 7., 11:20

Szerző:

Miután megjárta a legmélyebb poklokat, az elektromos autóktól reméli tekintélyének helyreállítását a Volkswagen. Egy esztendővel ezelőtt, az autóipar diadalmenetét ünneplő Frankfurti Autószalon forgatagában robbant a hír, hogy a Volkswagen „megtrükközte” a motorokat a valós emissziót elfedő szá­­mí­­tástechnikai eszköz beépítésével. Az amerikai vád nyomán a sokk, a tagadás, a hüledezés, majd a szembesülés a tényekkel szinte percek alatt söpört végig a piacon, megváltoztatva mindent, megkérdőjelezve a technikai vívmányokat, a környezettudatos fejlesztések valódiságát, a megbízhatóságot, a felelős szerepvállalást, mindazt, ami az elmúlt évtizedekben alakította az erőviszonyokat az autóiparban. Magyarázkodtak, ki­­búvókat kerestek néhány hónapig, majd a gyártó új vezére, Matthias Müller bejelentette, többé nem használják a 2007 óta emblematikus Das Auto (Az autó) szlogent. Szerényebben folytatjuk, megszorítások lesznek, Das Auto, das Ende (Az autó, a vég), de előre megyünk – mondta.

A bűnös motor, az EA189 három, 1,2, 1,6 és 2 literes változatban került be összesen több mint 11 millió járműbe. A VW-k mellett érintettek az Audi, a Seat, a Škoda egyes változatai is. Első lépésben 18 milliárd eurót különítettek el a várható kártérítési, javítási költségekre. A számla minden bizonnyal húzósabb lesz. Amerika kemény diónak bizonyult, az utólagos barkácsolás merev ellenállásba ütközött, az autónként megítélt kártérítés összege pedig sok esetben tízezer dollárra rúg. Júliusban a bíróság szabad utat adott egy 480 ezer autót érintő tervnek, amely lehetővé teszi az autók tulajdonosainak a választást. Eszerint 2015-ös áron visszaadhatják járműveiket, vagy ingyenesen megjavíttathatják. Mindkét esetben jár nekik az említett, akár tízezer dolláros fájdalomdíj is. A 15 milliárd dolláros csomagot a német gyártó gyakorlatilag hangos vita nélkül elfogadta, ugyanakkor mintegy 80 ezer prémium kategóriájú autó tulajdonosának extra igényei még kielégítésre várnak, a VW egyelőre nem akar mélyebben a zsebébe nyúlni.

 


A Tesla a sztár


Az elmúlt évben 70 százalékkal gyarapodott az elektromos autók ér­­tékesítése világszerte. A sztárszerep egyelőre az amerikai Tesláé, amelyből több mint ötvenezret adtak el. Az e-autó mindazonáltal még messze van a teljes piachódítástól, a torta 0,6 százalékát mondhatja magáénak. A magyarázat a magas ár és a függetlenség korlátai. Így a Tesla S gyorsulása hiába veszi fel a versenyt egy Ferrarival, az érintőképernyőkön irányítható, 4G-vel ellátott szuperszámítógépes játék ára hetvenezer euró, ám 350-400 kilométerenként töltésre szorul. Elemzők szerint 2030-ra világszerte minden ötödik autó tisztán elemmel működik majd.

 

Az európai számla viszont katasztrófához vezethet. Nyolc és fél millió érintett kocsi gurul az európai utakon. Az amerikaihoz hasonló kártérítés program itt 250 milliárd eurós érvágást jelentene. Az öreg kontinensen mások az előírások, így a szabályszegések kevésbé számítanak súlyosnak – hangoztatja a Volkswagen, amelynek immár a túlélése a tét. A kárvallott fogyasztók szervezkednek, az amerikaihoz hasonló bánásmódot szeretnének. Az európai igazságügyi biztos, Věra Jourová szóban támogatta is ezt, mondván, pertársaságok menjenek a bíróságra, mert a gyártó megsértette a fogyasztóvédelem szabályait. Miután jog szerint Brüsszel csak versenykérdésekben jogosult eljárni a vállalatokkal szemben, az egyes államokra hárul, hogy eljárást kezdeményezzenek a vétkes ellen. Hónapok óta folyik Németország győzködése, lépjen fel iparának gyöngyszemével szemben, az Euró­­pai Parlament által létrehozott vizsgálóbizottság pedig kihallgatásokat kezdett az ügyben. A német közlekedési hatóság ugyancsak tárgyal az érintettekkel, a múlt év végén megkezdett egyeztetések azonban lassan haladnak. Bár a visszahívások elkezdődtek január végén, a jelen állás szerint a hatóság és a Volkswagen-csoport a technikai megoldások alig 50 százalékában jutott egyetértésre. Év végére ígérik, hogy felszáll a fehér füst. Rendezésre várnak a befektetők is. Ezidáig az illetékes német bírósághoz 1400 panaszt nyújtottak be, összesen több mint nyolcmilliárd eurós kártérítést követelve.

Fotó: MTI Fotó: MTI

Az autógyártó óriás addig is előremenekül. A hétvégén megnyílt Párizsi Autó­­szalonon bemutatta az új „népautót”, igaz, még csak koncepció formájában. A jármű tisztán elektromos hajtású. A cég tervei nem mondhatók visszafogottnak, ez év végéig összesen százezer e-Golf és hibrid Golf eladását tűzték ki célul. A megfogalmazott ambíciók szerint az elektromos autóval új sikerszéria kezdődik a Volkswagen történetében.

A kérdés azonban ott lebeg, vajon fény derül-e arra, hogy pontosan hogyan folytak a titkos üzelmek, amelyek nem tegnap, hanem állítólag több mint tíz esztendővel ezelőtt kezdődtek, vagy sikerül megőrizni a titkokat. Elemzők inkább az utóbbira szavaznak. Autokrácia, abszolút monarchia jellemzi a hipercentralizált cég működését, a dolgok a legapróbb technikai részletekig Wolfsburgban dőlnek el ma is, ahol senkinek nem érdeke a bűnbakkeresés – mondják. A hagyományok erősek, és ez annak is betudható, hogy a piramis csúcsán hosszú ideig két megszállott mérnök, Martin Winterkorn és Ferdinand Piëch ült. A legkisebb kütyü sem kerülte el a figyelmüket, gond nélkül megváltak az okoskodóktól, az ő munkakultúrájuk nyomja rá a bélyegét a működésre ma is. Valójában nincs igazi kontrollja a világszerte mintegy 120 gyárban 600 ezer embert foglalkoztató társaságnak, amely úgy működik, mint egy családi kisvállalkozás, miután fele-részt a Porsche–Piëch família birtokolja, 20 százalék pedig a cégnek otthont adó Alsó-Szászországé. A felügyelőbizottság tagjai ma is ugyanazok, mint akik a botrány kirobbanásakor voltak. A kérdésre, hogy tudott-e az igazgatóság a trükközésről, egyetlen válasz adódik: ha nem, akkor csak azért nem, mert nem akarta tudni.

 


Piszkos dízelek


Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban 2015 vége óta szakmai bizottságok vizsgálódnak a dízelek körében. A gyártók szinte kivétel nélkül botladoznak a valós körülmények között végzett tesztelésen. A Royal-bizottság Franciaországban egyes esetekben tízszeres értékeket mért a Renault, az Opel és a Fiat bizonyos modelljeinél, Németországban szeptember elején a Fiat Chryslert vádolták meg titkos ma­­ni­­pu­­lá­­ciók­­kal, Koreában pedig a Nissan került a célkeresztbe. A statisztikák szerint 29 millió „piszkos”, a normákat túllépő dízel cirkál az EU útjain. A botrány nyomán egyébként összességében mindössze egy százalékkal csökkentek a dízeleladások, igaz, ebben Kína nagy szerepet játszik. Ott ugyanis 8 százalékos volt a gyarapodás, ellensúlyozva ezzel a 13,6 százalékos amerikai visszaesést.

Tudja mi a tripofóbia? A lyukaktól, lyukacsos felületektől való félelem. Egyes megállapítások szerint ez a fóbia az interneten terjed, más álláspont szerint az internet csak felszínre hozta ezt az ősi, mélyen gyökerező félelmet.