Lejárt előfizetésekkel verik át a csalók az ügyfeleket – ezt érdemes ellenőrizni
Egészen meglepő módszerhez folyamodtak a csalók, és sokan sétálhatnak be a csapdájukba.
Nem csak az interneten leselkednek veszélyek a felhasználókra, hiszen a csalók számos rafinált trükköt vetnek be annak érdekében, hogy minél többeket sikerüljön becserkészniük, ezáltal pénzhez jutniuk. Már a különböző előfizetésekben is meglátták a lehetőséget, amivel hatalmas kárt okozhatnak egy-egy ügyfélnek – hívta fel a figyelmet a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság a police.hu oldalon.
A rendőrség már hosszú ideje a Mátrix Projekt keretében igyekszik felderíteni az internetes csalások egy részét. Emellett a projekt keretében a bűnmegelőzésre is nagy hangsúlyt fektetnek, így a szakemberekkel együttműködve folyamatosan tájékoztatják a lakosságot arról, hogy a bűnözők hogyan próbálnak pénzt kicsalni leendő áldozataiktól.
A hamis e-mailekről, amelyekben a bűnözők által létrehozott, átverésre alkalmas weboldalakra mutató linkeket helyeznek el, már sokan hallottak, ám érdemes óvatosnak lenni, mert akár egy telefonra érkező, hétköznapinak tűnő SMS is veszélyessé válhat.
A csalók mindennel megpróbálkoznak
Hazánkban is rengetegen fizetnek elő különböző szolgáltatásokra, amelyeknek havidíja van, így minden hónapban esedékessé válik egy bizonyos összeg befizetése. Ezek közé tartoznak például a telekommunikációs szolgáltatások, a tévécsatornákra vonatkozó előfizetések, de bármilyen egyéb médiaszolgáltatóval kötött előfizetés is.
Mint arról a 168.hu is írt korábban, nagyon gyakran előfordul, hogy az ismert cégek nevével visszaélve próbálnak meg adatokat, illetve pénzt kicsalni az ügyfelektől. Mindez általában úgy történik, ahogyan arról egy Veszprém környékén élő sértett is beszámolt a hatóságoknak. A telefonjára érkezett egy üzenet, miszerint az egyik előfizetéséhez tartozó felhasználói fiókját díjtartozás miatt inaktiválták. Az üzenetben megadott linkre kattintva készségesen megadta a személyes adatait, köztük a bankkártyájához tartozó információkat is. Ezt követően több alkalommal is különböző összegeket emeltek le a bankszámlájáról, és mire kezdeményezte a bankkártyája letiltását, már több mint félmillió forinttal megkárosították a csalók.
A hatóságok nem győzik hangsúlyozni, hogy az online ügyintézések során mindenki az adott szolgáltató weboldalán vagy applikációján keresztül végezze el az adatmódosításokat, valamint a befizetéseket is csak ezeken keresztül érdemes kezdeményezni.
A fent leírt tartalommal bíró üzenetek esetében célszerű ellenőrizni, hogy valóban lejárt-e az adott szolgáltatás, illetve hogyan alakultak a havidíjak. Azonnali cselekvés helyett mindig át kell gondolni, van-e realitása az üzenetben leírtaknak. És ami a legfontosabb: a bankszámlához, illetve a bankkártyához tartozó adatokat, különösen a CVC-kódot soha, senkinek nem szabad kiadni. Ezekkel az óvintézkedésekkel sikeresen megelőzhetőek a hasonló bűncselekmények.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)