Tízmillió euróért vásárolnák ki Lázárék a Strabag üzletrészét
A 24.hu osztrák forrása szerint 10 millió eurós ajánlatot tett a magyar fél az osztrák Strabagnak a GYSEV Zrt.-ben lévő, mindössze 6,1 százalékos részvénycsomagjáért.
A két országban működő vasúttársaságban a magyar állam tulajdonrésze 65,6 százalék, az osztrák államé 28,2 százalék. Lázár azonban elégedetlen a döntéshozatalban betöltött magyar szereppel, szerinte az nincs összhangban a tulajdoni arányokkal, a kétharmados többség ellenére „mi vagyunk alul balekként”. „Az érdekünk az lenne, hogy a cég valóban egységes vállalatként, ne csak az osztrák, hanem a magyar üzem területén is fejlődjön” – közölte a tárca korábban a 24.hu-val. A lap szerint Lázár János szavaiból az derült ki, hogy készek megvenni akár a teljes osztrák tulajdonrészt. A Strabag tulajdonszerzése 2008-2009-re nyúlik vissza, amikor az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálata miatt a Rail Cargo érdekeltségében álló Speditions Holding GmbH-nak el kellett adnia a GYSEV-ben lévő részvénycsomagját.
Az osztrák cég a korabeli cégdokumentumok alapján 5 millió eurós vételár fejében adta át a pakettjét a Strabagnak, és bár kezdetben a magyar és az osztrák állam is növelni akarta a részesedését, végül lemondtak az elővásárlási jogukról. Akkor az osztrák államnak még 33,3 százalékos, a magyarnak pedig 61 százalékos tulajdonrésze volt a közös vasúti cégben, majd a 2009 végén megejtett tőkeemelés nyomán alakultak ki a jelenlegi tulajdoni arányok, emelkedett a magyar tulajdonrész 65, a Strabagé 6 százalék fölé, és csökkent 28 százalékra az osztrák állami részesedés. A Strabag számára üzleti szempontból nem jelentős a GYSEV-részesedés, sőt korábban többször eladásra kínálta részvénycsomagját az osztrák államnak, de érdektelenségbe fulladt az ügy.
Politikai kérdéssé növekedett a részesedés sorsa
Lázár egyeztetés nélkül váltotta le az osztrák vezérigazgató-helyettest a GYSEV osztrák oldali üzletágának éléről, amit az osztrák fél jogszerűtlennek tart, és a monarchiából örökölt közös cégvezetés gyakorlata felrúgásának értékelt. Néhány nap múlva pedig ennél is erősebb üzenetet kaptak a Magyarországon aktív külföldi befektetők: Lázár egy nyilvános fórumon azt közölte, vehetik a kalapjukat az osztrák, német, francia építőipari cégek, adják el üzletrészeiket magyar vállalkozásoknak vagy az államnak. Ezzel a Strabagot is telibe találta – írja a lap, hiszen az osztrák cégnek a sóderbányától a magasépítésig számos szegmensben van érdekeltsége. A Strabag egyébként hosszú ideig piacvezetőnek számított Magyarországon mind az út- és vasút, mind a magasépítésben, az utóbbi években azonban szerepe lényegében alvállalkozói szintre degradálódott. Jellemzően a nagy közpénzes megrendeléseket közbeszerzéseken elnyerő Mészáros Lőrinc, illetve Szíjj László cégeinek bedolgozójaként rúghat labdába, ha például speciális szakértelemre vagy referenciára van szükség. Az osztrákoknak az alvállalkozás nyilván jóval soványabb nyereséget hoz, mintha fővállalkozóként nyernék a projekteket, de a Lázár-féle felszólítás alapján ennél többet, a magyarországi érdekeltségek feladását, teljes kapitulációt kívánnának tőlük. A lapnak nyilatkozó informátor szerint a Strabag aligha fogadja el a magyar ajánlatot.
(Kiemelt képünkön: Lázár János Hivatalos Facebook-oldala.)