Nincs tovább, napokon belül kivégzik a Temut

Sajtóinformációk szerint az Európai Bizottság rohamtempóban írhatja át a hatályos vámszabályokat, és még júliusban előállhat velük. Így a filléres termékeket árusító Temu az elemi lényegét veszítheti el.

 

2024. július 12., 15:30

Szerző:

Gőzerővel dolgozik az uniós vámszabály átírásán az Európai Bizottság – számolt be a Financial Timesra hivatkozva a Reuters hírügynökség. A rohamléptekkel történő újraszabályozás oka az, hogy a filléres kacatokat és ruhákat áruló kínai e-kereskedők (Aliexpress, Shein, Temu) elárasztják a közös piacot termékeikkel, amire azért képesek az Európai Bizottság szerint, mert a 150 eurónál (kb. 58 ezer forint) alacsonyabb értékű, nem uniós országból érkező csomagokra nem kell vámot fizetni.

A Temu tavaly áprilisban jelent meg az uniós piacon, és az idén március 31-én zárult hat hónapban mintegy 75 millió átlagos havi aktív felhasználóval rendelkezett az EU területén. Ez nem is véletlen, hiszen a webshop fillérekért elérhető termékeket árul, amiket ráadásul ingyen szállít ki Kínából. Utóbbinak vetne véget az Európai Bizottság az új vámszabályokkal, amit amúgy Németország is minden erejével támogat.

Adathalászatot végez a Temu?

Megjelenése óta a Temut rengeteg vád érte, melyeket a cég – többek között a szerkesztőségünkhöz eljutott közleményeiben – minden eszközzel próbál tagadni. Komoly bírálat például ellene, hogy nem csak az olcsósága révén újító a piacon, hanem azzal is, hogy gyakorlatilag nyíltan végez adathalász tevékenységet a felületein keresztül. Vagyis ha valaki a kínai webáruházon keresztül vásárol, személyes adatai a kínai állami propagandához kerülhetnek, és globális propagandacélokra használhatják fel azokat – állította korábban az ASPI (Australian Strategic Policy Institute) ausztrál független védelmi és stratégiai kutatóintézet egy május elején közzétett jelentésében. Ebben a kínai technológiai cégek, és a kínai propagandaminisztérium közötti kapcsolatot térképezték fel.

A kutatás vezetője, Samantha Hoffman a Washington Postnak elmondta, hogy a kínai állam arra használja fel a cégeket Kínában és globálisan, hogy stratégiai fontosságú adatokhoz jusson hozzá, amiket aztán propagandacélokra használnak fel. A jelentés szerint ezen cégek egyike a Temu, ami nagy mennyiségű adatot gyűjt össze, amit aztán valószínűleg megoszt a kínai propagandarendszerrel.

Nincs több piszkos trükk: óriássá vált a Temu

Ahogyan arról a 168.hu is beszámolt, az Európai Unió végrehajtó testülete korábban közölte, hogy a Temu felhasználóinak számából adódóan VLOP-vá minősült, vagyis ettől a ponttól kezdte, a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályoknak (DSA) megfelelően szigorúbb szabályoknak kell megfelelnie. Jelenleg VLOP-nak minősül az Amazon, a Meta és a TikTok is, ebbe a sorba áll most be a Temut birtokló PDD Group.

Azaz mostantól kezdve a kínai piactérnek négy hónapon belül meg kell felelnie a DSA szerinti legszigorúbb szabályoknak, azaz határozottabban kell fellépniük a platformon megjelenő rendszerszintű kockázattokkal, azaz illegális és káros tartalmak, valamint a hamisított termékek megjelenésével szemben.

Brutális vetélytárs gázolhat át a Temun

S ha a vámszabályok általi gyors leszámolás, vagy éppen a szabályok betartása nem lett volna elég a Temunak, akkor az elmúlt napok bomba híre biztosan betette a kaput a kínai webshopnak. Történt ugyanis, hogy az Amazon Kínában a helyi kereskedőknek bejelentette: elindítja saját filléres webáruházát, elsősorban olcsó háztartási és ruházati cikkekkel, melyek közvetlenül Kínából, kínai gyártóktól és partnerektől érkeznek az amerikai háztartásokba.

Az Amazon elvileg azt tervezi, hogy már ősszel elkezdi befogadni a kínai partnerek áruit, a kínálatot pedig jellemzően húsz dollár alatti, márkátlan termékek fogják alkotni az új platformon. A privát prezentáción arcmasszázs eszközöket, karsúlyokat, telefontokokat hoztak fel példaként.

Az Amazon stratégiája, hogy megnövekedett szállítási idővel, de kevesebb költséggel szállíthassanak a kínai eladók, akiknek eddig a Egyesült Államokban lévő raktárakba kellett küldeniük az árukat, mielőtt azt továbbküldték volna a vevőknek.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Nikolas Kokovlis / NurPhoto / NurPhoto via AFP)