Falnak ment a kecskeméti Mercedes: oda lehet az üzembővítés
A járműipar komoly nehézségekkel küzd, amiből következően szárnyra kaptak olyan hírek, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz elhalasztaná a hatalmas méretű gyárberuházását, egyesek pedig tényként kezelik, hogy a cég már le is tett arról, hogy megduplázza hazai gyártókapacitását.
A 24.hu iparági forrásból úgy értesült, hogy a Mercedes már tavaly letett arról, hogy a duplájára növelje a magyarországi gyárát. Vagyis a kecskeméti üzembővítés továbbra is folyamatban van, de csak kisebb volumenű lesz a korábban tervezetthez képest. A tervek módosítása a lap forrása szerint egy stratégiaváltás része, amely annak köszönhető, hogy az elektromobilitás terjedése az EU-ban és a világban nem alakul annyira kedvezően, mint ahogyan azt korábban várták. A Mercedes ezért úgy döntött, mégis folytatják a belsőégésű motorok fejlesztését, ami a kecskeméti gyár szempontjából előrelépést hozhat, mivel magasabb kategóriába tartozó autók gyártása indulhat meg.
A portál érdeklődött a vállalatnál arról, hogy valóban elvetették-e meglévő üzem megkétszerezését, és rákérdeztek arra is, mi igaz abból, hogy a gyárbővítést elhalasztják, és amennyiben ez történik, milyen időbeli csúszással lehet számolni. Kérdéseire a lap a következő választ kapta:
„Ahogy azt 2022 nyarán bejelentettük, a Mercedes-Benz a jelenlegi beruházási terv keretében több mint 1 milliárd eurót fektet a kecskeméti gyár bővítésébe. Ezzel jelentősen megnő a magyarországi Mercedes-Benz gyár gyártási területe. Az intézkedésekre azért van szükség, mert az új MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture) modelljeinek gyártása az évtized közepén indul, és nem sokkal később kiegészül az MB.EA-platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) teljesen elektromos modelljeivel.”
– közölték, hozzátéve: az új egységek a legmagasabb minőségű műszaki paraméterekkel, a legmodernebb technológia felhasználásával készülnek el. Az építési munkálatok a tervek szerint haladnak. A kapott állami támogatást az új karosszéria-üzem építésére és a karosszéria-gyártás feltételeinek megteremtésére fordítják. „A vállalat továbbá 2022 decemberében bejelentette, hogy Kecskeméten épül egy új csarnok az MMA- és az MB.EA-platform új modelljeihez tartozó akkumulátorok beszerelésére. A bővítésnek köszönhetően a kecskeméti gyár csapata a jövőben több mint 3000 új munkatárssal bővül majd” – válaszolták lapunknak.
Jó számokat produkált tavaly a kecskeméti Mercedes
Kitűnő eladási számokkal zárta az elmúlt évet a Mercedes: az árbevételét 26 százalékkal, a 2022-es 3,96 milliárd euróról valamivel több mint 5 milliárdra (tavalyi középárfolyamon körülbelül 1910 milliárd forintra) tornászta fel. Az adózott eredmény 92 millió euróról 95,7 millióra (36,5 milliárd forintra) kúszott fel, vagyis 4 százalékkal több profitot zsebelhettek be a tulajdonosok 2022-höz képest.
A nyereségnövekedés üteme azonban látványosan csökkent 2023-ban.
2022-ben még a tavalyihoz hasonló mértékű árbevétel-emelkedés mellett több mint 36 százalékkal duzzadt a profittömeg, 2023-ban ez a nagy ívű bővülés eltűnt. Mindez amellett történt, hogy társaság némileg növelte a legyártott személyautók számát: 2022-ben valamivel több mint 150 ezer jármű gördült le a szalagokról, tavaly pedig körülbelül 174 ezer darabot gyártottak.
A cég üzemi eredménye 13 százalékkal, 98,4 millió euróra zsugorodott. Jelentősen megugrott viszont az anyagköltség, az anyagjellegű ráfordítások 23 százalékos növekedéssel 4,7 milliárd euróra (1795 milliárd forintra) duzzadtak.
A társaság növekvő profitjából „lecsorgott” a munkavállalókhoz is, tavaly két lépcsőben 24 százalékkal emelték a béreket, illetve eredményrészesedést vezettek be a gyár minden aktív dolgozója számára.
A személyi jellegű ráfordítások összességében több mint 30 százalékkal 144 millió euróra (550 milliárd forintra) nőttek tavaly.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Dudar SZILARD / MERCEDES-BENZ / AFP)