A Malév után újabb magyar légitársaság kaphat engedélyt?

Sokan szeretnék, ha a Malév után ismét létrejönne egy magyar légitársaság.

2024. október 29., 20:36

Szerző:

Kétségtelen, hogy a Malév megszűnése még azokat is rossz érzésekkel töltötte el, akik nem a légitársaságnál dolgoztak, és az érzelmeket ritkán látott módon korbácsolta fel, hogy nem lesz többé nemzeti légitársaság. Ezt ugyan azóta sem pótolta senki, ám közben Hungary Cargo Airlines néven most is működik egy vállalat, ami sokakban reményeket keltett. Az EconomX járt utána, hogy mi zajlik a háttérben.

Azt is érdemes megemlíteni, hogy néhány hónapja a Budapest Airport ismét magyar tulajdonba került, bár nem csak az állam fizetett érte. Mindez ideális körülményeket teremt ahhoz, hogy létesüljön egy új magyar légitársaság – legalábbis látszólag.

Tény, hogy 2021-ben valóban létrejött a Universal Translink Airline Hungary Kft., amely idén májustól már Hungary Cargo Airlines néven működik, ám azt fontos tudni, hogy ennek a cégnek a többségi tulajdonosa a több évtizede Magyarországon élő kínai-magyar befektető, Wu Jiang, tehát nem állami tulajdonú cégről van szó.

A vállalat légi teher- és áruszállítással foglalkozik, ilyen téren a legnagyobbnak számít Budapesten. Értesülések szerint a cég hamarosan megkapja a kereskedelmi légi járművek üzemeltetéséhez szükséges engedélyeket, és ezzel sokan azt vizionálják, hogy újra létrejöhet egy magyar légitársaság.

A Malév pótolhatatlan

Elméleti szinten a fentiek valóban vezethetnének ahhoz, hogy létrejöjjön egy magyar légitársaság, amely személyszállítással foglalkozik, ám ez sokkal inkább nosztalgiázásnak tűnik jelen pillanatban. A Malévhoz hasonló, nemzeti légitársaság iránt nagy lenne az igény, annak ellenére is, hogy a többség szerint pótolhatatlan, ám ezt nagy valószínűséggel nem a Hungary Cargo Airlines fogja betölteni.

Az EconomX Varga G. Gábor légiközlekedési szakértőt kérdezte arról, mennyire tűnik reálisnak az, hogy a cég a személyszállításra is engedélyt kap. A szakértő elmondta, hogy az engedélyszerzés miatt sokan úgy vélik, innentől már egyenes az út ahhoz, hogy létrejöjjön egy nemzeti légitársaság, de érdemes tisztán látni.

Jelenleg arról van szó, hogy a Hungary Cargo Airlines minden valószínűség szerint megszerzi a jogot arra, hogy üzemeltesse a kormány tulajdonában lévő A330-200F repülőgépet, amely jelenleg hetente ötször repül Magyarország és Kína között, és a Wizz Air működteti a járatot, mivel csak ők rendelkeznek az ilyen jellegű járatok indításához szükséges engedélyekkel.

A Hungary Cargo Airlines fontos tényező, hiszen most is több mint ötezer tonnányi árut szállítanak, ami erősíti a kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatokat. Ugyanakkor a szakértő úgy véli, a vállalat nem tervezi a közeljövőben, hogy a személyszállításban is részt vegyen, így nemzeti légitársaság alapításáról egyelőre nem lehet beszélni.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)