Új KRESZ: szavazzon, ön melyik idegesítő közlekedési szabályt változtatna meg szívesen?
Az új KRESZ a jelenlegi szabályok közül sokat felülír majd, ugyanakkor marad épp elég olyan, aminek nincs túl sok értelme.
Ahogyan arról korábban a 168.hu is beszámolt, hamarosan több ponton is módosítanák a KRESZ-t, ami több dolgot is megváltoztatna a közlekedés terén. Többek között szabályoznák az elektromobilitási eszközök használatát, illetve szigorodhatnak a motorosok védőfelszerelésére vonatkozó előírásai is. Velünk marad azonban pár olyan szabály, aminek a létezését sokan alapjaiban kérdőjelezik meg, mégis velünk maradnak majd az új KRESZ-ben is. A következőkben – a vezess.hu gyűjtése alapján – ezeket soroljuk fel.
Indexelés az egyértelmű kanyarodósávban haladáskor
Biztos sokan elgondolkodtak már azon – írja az autós portál –, hogy mi értelme annak, amikor valaki az egyértelmű kanyarodósávban haladáskor használja az irányjelzőjét. Hiszen ebben az esetben nem lehet más irányba menni, ráadásul az indexelés megtévesztő is lehet. Mert könnyen azt hihetjük, hogy a másik autós több kanyarodósáv esetén sávot készül váltani kanyarodás közben. Márpedig így nincs sok értelme ennek az egyértelmű a kanyarodósávra vonatkozó szabálynak.
Az új KRESZ-ben is marad az egyenrangú útkereszteződés
Az egyenrangú útkereszteződést és a hozzá tartozó jobbkezes utcákat sok autós megszüntetné, hiszen az alacsonyabb tempó egy egyszerű sebességkorlátozással is megoldható lenne. Ráadásul könnyen előfordul, hogy azokon az útszakaszokon, ahol a jobbkézszabály érvényesül, hatalmas különbség alakul ki a rutinból vezetők, és azok között, akik életükben először járnak az adott útszakaszon. A vezess.hu-nak nyilatkozó Vrancsik Viktor, a szakoktatok.hu alapítója ugyanakkor a jobbkézszabályt nem törölné el teljesen, de elsősorban táblákkal szabályozna mindent. Ha pedig kidől a tábla vagy ellopják azt, csak akkor használná követendő szabályként az egyenrangú útkereszteződés rendszerét.
Buszok kihajtása a buszöblökből
A jelenlegi szabályozás nagyjából annyit mond a buszok buszöblökből való kihajtásáról, hogy „a menetrend szerinti járatok elindulását segíteni kell”. Ez a szabály azonban eléggé szabadon értelmezhető, ezért jó lenne, ha az autósok mindig olyan fokozott óvatossággal közelítenék meg a buszöblöket, mint a zebrákat. Vrancsik Viktor szerint egy konkrétabb, letisztultabb szabályozásra lenne szükség ezen a téren. Szerinte át kellene emelni erre a területre a megkülönböztető jelzést használó járművekre vonatkozó szabályozást. Vagyis a buszvezetőnek meg kellene győződnie arról, hogy észrevették-e és megadják-e neki az elsőbbséget. Ameddig pedig ezt nem tapasztalja, addig nem tolhatná be a busz elejét a sávba és őt terheli a felelősség, ha baleset történik.
Most pedig egy kis játékra hívjuk olvasóinkat. Szavazzon, hogy ön a fentiek közül melyik szabályt törölné el végleg!
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Faheem Ahamad / Pexels)