Nem ússza meg senki: változás jön a gyermekes családoknál

2025 szeptemberétől jelentős változások lépnek életbe a magyar óvodai nevelésben. Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára az InfoRádióban beszélt arról, hogy minden nagycsoportos óvodás napi szintű iskolai felkészítésben részesül, hogy ezzel könnyítsék meg a családok számára az átmenetet az óvoda és iskola között.

2025. április 13., 10:30

Szerző:

Az elmúlt években tapasztalt társadalmi változások hatással voltak a gyermekek fejlődésére és az oktatási intézmények munkájára. A Belügyminisztérium egy átfogó felmérést végzett az ország összes óvodavezetőjének bevonásával, amely során a vezetők 86 %-a jelezte, hogy számos készség- és képességterületen negatív irányú elmozdulás tapasztalható. Különösen a mozgás, a szociális kompetenciák és a beszédkészség terén figyelhető meg visszaesés az óvodába érkező gyermekeknél az öt évvel ezelőtti szinthez képest – foglalta össze az Infostart. Hogy megkönnyítse a családok számára a gyermekek iskolába integrálódását a kormány, új óvodai nevelést vezetnek be szeptembertől.

Könnyebb az iskolába váltás a családoknak

Az óvodából iskolába való átmenet kritikus időszak a gyermekek életében. Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára hangsúlyozta, hogy ennek sikeressége meghatározó a későbbi iskolai teljesítmény szempontjából. Az átmenet megkönnyítése érdekében a kormányzat kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a gyermekek és családjaik megfelelő támogatást kapjanak ebben a folyamatban.

A piacon egyre több olyan szolgáltatás jelent meg, amelyek magas költségek mellett kínálnak iskola-előkészítő foglalkozásokat. A kormányzat álláspontja szerint minden gyermeknek joga van ilyen jellegű felkészítéshez, amelyet az óvodákban, szakképzett óvodapedagógusok vezetésével kell biztosítani. Az óvodák világszínvonalú pedagógiai módszerekkel és kiváló szakemberekkel rendelkeznek, akik képesek ezt a feladatot ellátni.

A napi 45 perces fejlesztő foglalkozásokat vezetnek be

Az új irányelvek értelmében a nagycsoportos óvodások napi 45 perces fejlesztő foglalkozásokon vesznek részt. Ezek a tevékenységek – mint a mese, játék, mozgás, tánc és alkotás – már eddig is az óvodai nevelés szerves részét képezték. A célzott fejlesztéssel azonban még hatékonyabban támogatható a gyermekek képességeinek kibontakoztatása és az iskolai életre való felkészítés.

Az óvodapedagógusok kulcsszerepet játszanak ebben a folyamatban. Szakértelmük és tapasztalatuk révén képesek differenciáltan, az egyéni igényekhez igazodva támogatni a gyermekek fejlődését. A pedagógusok ismerik a gyermekek erősségeit és fejlesztendő területeit, így célzottan tudnak segítséget nyújtani számukra. ​

A bevezetendő intézkedésektől azt várják, hogy növekedjen az iskolába lépő gyermekek iskolaérettségi szintje, ami hozzájárulhat a későbbi iskolai sikerekhez és a lemorzsolódás csökkenéséhez. A rendszeres, strukturált fejlesztő foglalkozások révén a gyermekek magabiztosabban és felkészültebben kezdhetik meg iskolai tanulmányaikat.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)