Óvodai reformra készül a kormány: oktatási szervezetek már kongatják is a vészharangot
Fény derült az Orbán-kormány legújabb oktatási reformjára, aminek középpontjában ezúttal is a nagycsoportos gyerekek állnak.
Február 22-ig lehet véleményezni a kormány azt a rendelettervezetet, amelyben az oktatási kormányzat szeptembertől külön csoportokba tenné azokat a gyerekeket, akik a következő tanévben kezdenék az elsőt – írja az Eduline. A portál kitér rá, hogy a tervezet szerint
az óvodai csoportokban a napirendben meghatározott időben külön gyermekközpontú, fejlesztő pedagógiai tevékenység szervezése szükséges a gyermekek számára a tanköteles korukat megelőző nevelési évben a későbbi eredményes iskolai előrehaladásához fontos képességek és készségek fejlődése érdekében.
Ezt pedig a kormányzat úgy szeretné megvalósítani, hogy a legalább három csoporttal működő óvodákban a nagycsoportosokat ősztől egy külön, homogén csoportba szerveznék, ha a létszámuk eléri a törvényi minimumot. Ha a gyerekek ennél kevesebben vannak, akkor az eddigi, saját csoportjukban differenciált nevelésben vesznek részt.
S hogy mit jelentene ez a gyakorlatban? Hogy a nagyobb óvodákban a vegyes csoportokba járó 5 és 6 éveseket az iskola előtt kiszakítanák az eddigi megszokott környezetükből, és nagy eséllyel új óvodapedagógushoz, dajkához kerülnének.
Nem ez lesz az első oktatási reform
Érdekesség, hogy az Orbán-kormány már nem először nyúl bele drasztikusan az óvodai nevelés rendszerébe. Ahogyan arról korábban írtunk, a hivatalos álláspont szerint ugyanis a gyerekek abban az évben, melynek augusztus 31-i napjáig betöltik a hatodik életévüket, tankötelessé válnak, tehát elérkezik az ideje, hogy iskolába menjenek. Vannak azonban olyan esetek, amikor a szülők úgy érzik, gyermekük még nem iskolaérett.
Ekkor kérvényt nyújthatnak be, melyet egy arra felhatalmazott szaktestület elbírál, és kiderül, a gyermek tényleg nem iskolaérett-e még, vagy fejlődését és képességeit figyelembe véve tökéletesen alkalmas arra, hogy megkezdhesse az általános iskolát.
Előfordul ugyanakkor olyan eset is, amikor a szülő nincs teljesen tisztában gyermeke aktuális kompetenciáival. Ilyenkor az óvónő feladata, hogy észrevegye, ha a gyermek valamiért még nem integrálható az egyes oktatási intézményekbe.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: ponce_photography / Pixabay)