Jótállás vagy szavatosság? Ne hagyja, hogy becsapják a garanciával

Ön tisztában van azzal, hogy a garancia mit fedez?

2025. július 9., 15:39

Szerző:

Amikor megvásárol egy új háztartási eszközt, minden bizonnyal ön is azt reméli, hogy hosszú évekig gond nélkül működik majd. De mi történik, ha mégis meghibásodik? Itt kezdődik a magyar fogyasztók egyik leggyakoribb rémálma: a garanciális jogok útvesztője, hiszen sokan azzal sincsenek tisztában, hogy mit jelent a jótállás, a szavatosság és a garancia fogalma – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság.

A szakemberek legfrissebb közleményükben igyekeztek tisztázni, hogy mi jár és meddig jár a vásárlónak, és hogy kinek kell bizonyítania a hibát. Elárulták azt is, hogy mire érdemes figyelni, hogy ne verhessék át.

A garancia és a fogalmak tisztázása

A legtöbben csak arra a mondatra figyelnek fel, hogy „van rá garancia”, de a valóságban két, egymástól eltérő jogi fogalom védi a vásárlót: a szavatosság és a jótállás.

A szavatosság minden fogyasztói szerződésnél automatikusan jár, nem kell külön kérni. Ha a termék már a vásárláskor hibás volt, vagy rövid időn belül elromlik, az eladó köteles helytállni. A fogyasztó két évig élhet a kellékszavatossági jogával, és az első hat – bizonyos áruknál tizenkét – hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt meg a vásárláskor.

A jogérvényesítés menete lépésről lépésre úgy történik, hogy a vásárló javítást, vagy a termék cseréjét kéri, ha ez nem lehetséges, kérheti a termék árának leszállítását, végső esetben pedig elállhat a szerződéstől, és visszakérheti a kifizetett összeget.

A jótállás (köznyelven: garancia) bizonyos termékeknél kötelező, ha azok ára eléri a 10 000 forintot. Itt a vállalkozásnak három évig kell helytállnia a hibás teljesítésért, sávosan:

  • 10 000–250 000 Ft közötti érték esetén: 2 évig
  • 250 000 Ft feletti összegnél: 3 évig

A jótállás ideje alatt végig a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség. Ha a termék nem javítható, 8 napon belül cserélni kell, vagy vissza kell téríteni a vételárat. Három sikertelen javítás után szintén csere vagy pénzvisszatérítés jár. Fontos: a vállalkozás önkéntesen is vállalhat extra jótállást, ennek feltételeit a jótállási jegy tartalmazza.

Sokan nem tudják, hogy a szavatosság és a jótállás között óriási különbségek vannak, és a kereskedők ezt néha ki is használják. Előfordul, hogy a vásárlót feleslegesen fizettetik egy javításért, vagy elutasítják a panaszát, mondván, „ez csak szavatosság, nem garancia”. A szakértők azt javasolják, hogy ne hagyja magát, hiszen mindkét jogi lehetőség önt védi, csak tudni kell élni velük.

Lényeges, hogy mindig megőrizze a vásárlást igazoló dokumentumokat (nyugta, számla, jótállási jegy), a hibát pedig minél hamarabb, lehetőleg írásban jelentse a kereskedőnél. Amennyiben nem sikerül megegyezni, a szakemberek azt tanácsolják, forduljon a békéltető testülethez, ami gyors, díjmentes és hatékony megoldás lehet.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)