Változtak a garancia és a jótállás szabályai, ez minden magyart érint

2025-ben változtak a jótállásra és a garanciára vonatkozó szabályok. Mutatjuk, mire érdemes figyelni!

2025. április 29., 14:06

Szerző:

2024-ben 126 hatósági eljárás indult a jótállással kapcsolatos panaszok nyomán, és ezek közül 73 esetben jogsértést állapítottak meg – közölte a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a Pénzcentrum megkeresésére. A hatóság összesen 34,7 millió forint bírságot szabott ki a jogsértések miatt. Az NKFH kiemelte: a fogyasztók gyakran nincsenek tisztában a jótállás és kellékszavatosság közötti különbséggel, illetve a hozzájuk kapcsolódó jogérvényesítési szabályokkal.

Ezek a legfontosabb változások a garancia és jótállás terén

A 2025-ben életbe lépő jogszabály-változások értelmében már általánosan elfogadottá válik az elektronikus jótállási jegy, amely egyszerűsíti a panaszkezelést, valamint adminisztrációs és környezetvédelmi szempontból is előnyös lehet a vállalkozások számára. A fogyasztók számára ez lehetőséget jelent arra, hogy a garanciával kapcsolatos dokumentumokat digitálisan, gyorsabban és átláthatóbban kezelhessék.

„Gyakori probléma a jótállási és kellékszavatossági jogok nem megfelelő teljesítése (pl. hibás termékek kijavításának vagy cseréjének elmaradása, késlekedése) valamint a hibás teljesítés elutasítása vagy nem megfelelő intézése. Előfordul a jótállási jegyek hiánya, vagy azok formai hibája, illetve a nem megfelelő vagy hiányos tájékoztatás a fogyasztói jogokról”

– részletezte az NKFH a lap kérésére.

A hatósági ellenőrzések során gyakran tapasztalják, hogy a vállalkozások hibásan vagy hiányosan tájékoztatják a vásárlókat jótállási és szavatossági jogaikról. Jellemző problémák közé tartozik a hibás termékek kijavításának vagy cseréjének elmaradása, a jótállási jegyek hiánya vagy hibás tartalma, valamint a nem megfelelő kommunikáció a fogyasztói jogokról.

Az új szabályozás értelmében:

  • A jótállási jegy elektronikus formában is átadható, kivéve, ha a fogyasztó kifejezetten papíralapot kér.
  • 50.000 forint alatti fogyasztási cikkek esetén elegendő a nyugta vagy számla megléte a jótállási igény érvényesítéséhez.
  • A jótállási jegy hiánya nem zárja ki a fogyasztó jogérvényesítését.
  • A vállalkozásnak jegyzőkönyvet kell felvennie a jótállási igény bejelentéséről.
  • A hiba bejelentésétől számított 15 napon belül törekedni kell a kijavításra, illetve, ha a termék nem javítható vagy többszöri javítás után ismét meghibásodik, azt nyolc napon belül ki kell cserélni, vagy vissza kell téríteni a vételárat.

Frankó József, az E-jótállás szolgáltatócég ügyvezetője szerint a digitális jótállás nemcsak olcsóbb és környezetbarátabb, de jelentősen csökkenti az adminisztrációs terheket is, különösen a kis- és középvállalkozásoknál.

A szürkeimportos termékek esetében is élnek a jótállási jogok – erősítette meg dr. Földvári Attila jogász –, ugyanakkor a garanciális ügyintézés nehezebb és hosszadalmasabb lehet, főleg, ha a termék nem az EU területéről származik. Bár a „szürkeimport” nem jogi kategória, az EU-n belül behozott áruk esetében a fogyasztói jogok érvényesíthetők, míg az EU-n kívüli forrásokból származó termékeknél a kockázatok megnövekednek.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Pexels)