Nem bírják a légitársaságok a zöldítést
A válság által leginkább érintett légi közlekedésnek nem jön jól a plusz költség, az EU viszont a saját, szigorúbb szabályrendszerét kényszerítené rá a légitársaságokra.
Kitérnének Európa legnagyobb légitársaságai az EU károsanyag-kibocsátást szabályozó döntései elől. Az InfluenceMap klímavédelmi szervezet szerint az unió szigorúbb, Emissions Trading System szabályozása helyett a légitársaságok inkább a Corsia nevű globális szabályrendszert fogadnák el. Az EU egy nemrégiben közzétette jelentése szerint viszont a Corsia nem tudná hatékonyan visszaszorítani a károsanyag-kibocsátást.
A légitársaságok azt is szeretnék elérni, hogy az Európai Unió ne tegye kötelezővé a környezetkímélőbb üzemanyagok használatát. Az Air France és a KLM csak idővel, a technológia fejlődésével tenné kötelezővé, a British Airways pedig csak az Európán belüli utakhoz. A British Airways tulajdonosa, az IAG ugyan támogatja az EU környezetvédelmi programját is, de úgy vélik, hogy mivel Európa csak egy kis részét teszi ki a károsanyag-kibocsátásnak, a Corsia globális programja hatékonyabb lehetne.
A légitársaságokon egyre nagyobb a nyomás, ami a klímavédelmi célokat illeti. Az autógyártók és más iparágak már tettek lépéseket a károsanyag-kibocsátás visszaszorításáért, de a légitársaságoknak nagyobb kihívást jelent a zöldfordulat. Ráadásul a koronavírus-járvány okozta válságot is fokozottan megérezték, hiszen szinte teljesen leállt a légi közlekedés, ezért a karbonadót is nehezebben tudják befizetni, mint korábban. Az InfluenceMap megvizsgálta Európa tíz legnagyobb légitársaságát, valamint az Airbust és a Boeinget, és csak az EasyJet állt pozitívan az uniós szabályrendszerhez. Az Airbus szerint pedig rövidtávon úgy lehetne csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ha a légitársaságokat támogatnák új, környezetkímélőbb gépek vásárlásában.
Az igazi áttörésre azonban még évtizedeket kell várnunk: a 2030-as években még csak 50-100 férőhelyes, regionális utazásra kialakított gépeket állítanak forgalomba a gyártók. Egy 120-200 utast szállító modell kísérleti jelleggel már 2035-től forgalomba állhat, de az Airbus februárban azt közölte az Európai Unióval, hogy a 150 férőhelyes, hidrogénmeghajtású gépüket valószínűleg 2050-ig nem tudják globális szintenalkalmazni. Az InfluenceMap által közzétett EU-s beadvány azt írja: az elektromos, vagy hidrogén-meghajtású kisebb gépekre 2040-ig várni kell, nagyobb, 250 férőhelyes gépekkel pedig csak 2050-től számolnak.
(Kiemelt képünk illusztráció: 168.hu / Karancsi Rudolf)