Megtízszereződtek a szállítási költségek, ez már a globális kereskedelem vége?
A Drewry Shipping szerint csütörtökön egységenként 13 787 dollárra emelkedett az 1,2 méteres dobozos áruk Sanghajból Rotterdamba történő szállításának költsége. Az előző öt év ugyanezen időszakának átlaga 1670 dollár volt.
Philip Damas, a Drewry Supply Chain Advisors vezetője szerint a szállítási költségek a korábbi évekhez képest megtízszereződtek, így a szállítási költségek ma már egy átlagos doboznyi áru, például ruházati cikkek és játékok árának mintegy három százalékát teszik ki. A nagyméretű, kis értékű áruk, például bútorok és háztartási gépek esetében ez még nagyobb arányt jelent.
Luc Hendrickx, az európai kisebb vállalkozásokat képviselő SME United kereskedelmi csoport vállalkozáspolitikai igazgatója szerint ez a növekedés különösen nagy kihívást jelent a kisebb vállalkozások számára, amelyek a magasabb költségek hatásának elviselésével küzdenek. Továbbá gyakran kisebb befolyással rendelkeznek, amikor a globális hajózási társaságokkal kell tárgyalniuk díjakról és hajóterekről.
„Az európai kisebb vállalkozások a második helyre kerülnek” – mondta. A költségnövekedés mellett az ellátási láncok megszakadása azt jelenti, hogy az Ázsiában gyártott áruk Európába szállítása – amely a konténerszállító ipar számára létfontosságú hosszú távú kereskedelmi útvonal – hosszabb időt vesz igénybe.
Az Európai Bizottság szerint a kis- és középvállalkozások a nemzetközi kereskedelemre támaszkodva 6 millió embert foglalkoztatnak a kontinensen. Emellett 2017-ben az EU teljes importjának 32%-át, az exportnak pedig 41%-át ők adták.
(Kiemelt képünk illusztráció: Konténereket rakodnak egy teherautóra a kínai Tangshan kikötőjében 2021. április 16-án. Fotó: Xinhua/AFP / Li Lei)