Szabó Brigitta: Fekete agymosás

2017. december 2., 07:15

Szerző:

November 24., pénteken reggel 7.30. Jelez a mobilom. Az egyik ismerősöm ír, hogy arra ébredt izzadságban úszva, hogy lekéste a Black Fridayt. Nagyon rossz álom volt – jegyezte meg.

A valóság azonban sokkal rosszabb lett számára. Mire sikerült belépnie az egyik nagy internetes áruház oldalára, ami nagyjából két perccel az után volt, hogy a cég elindította a fekete pénteki akciót, már egy darab sem volt a 65 százalékkal leértékelt laptopból, mint ahogyan az Xboxból sem. Gyorsan megkereste hát a kinézett játékot, ám ott is a „nincs készleten” üzenet fogadta. Egész hétvégén szörfözött a neten, nézegette, hasonlítgatta az áruházak ajánlatait, végül vasárnap este idegileg kimerülve közölte, hogy semmit sem vett.

A hétvége folyamán kiderült, hogy az ismerősöm simán csak béna és lassú volt, az eMag ugyanis büszkén közölte, hogy náluk az egyik akciós laptopból 175 fogyott 34 másodperc alatt, 250 akciós Xbox játékkonzol egy perc alatt kelt el, 200 Apple iPhone SE telefon pedig két perc alatt talált vevőre. Szóval kár volt egy egész hétvégét a neten tölteni, elég lett volna 33 másodperc is.

Fotó: AP/Josh Reynolds

Őrületes készülődés volt az elmúlt hetekben a fekete péntekre, a tévékből, rádiókból ömlöttek ránk a reklámok az év legnagyobb leárazásáról, a levélfiókok tele voltak üzenetekkel a különböző boltoktól, hogy ki ne hagyjuk a remek alkalmat. A hétvége számomra legviccesebb levele az volt, amelyben egy kereskedő arról értesített, hogy mint törzsvásárló, egy órával hamarabb válogathatok a neten a fekete pénteki akciók között, és a gyerekcipőket csak ma 10 százalékkal olcsóbban adja, s átvállalja a futárszolgálat költségét is. Na, vettem cipőt? Hát nem.

Az év legnagyobb leárazása Magyarországon úgy általában is 10-20-30 százalékos akciókat jelentett, vagy hogy ne kelljen a százalékokkal bíbelődni, meg ugye elég csúnyán mutat, hogy például plazmatévé 5 százalékkal olcsóbban, azt írták mellé, hogy mínusz 5000 forint. Elvétve voltak jobb ajánlatok is, 35-50 százalékosak, de 70 százalékos kedvezményt nemigen lehetett találni, főleg nem olyan termékekre, amelyeket meg is venne az ember. A hipermarketek is készültek fekete pénteki ajánlattal, voltak olyan vevők is, akik emiatt odamentek a termékek kipakolásának időpontjára, sőt a hírek szerint az óriás plazmatévékért apró tülekedés is volt, de hol van mindez attól, ami a fekete péntek lényege?

Az Egyesült Államokban a hálaadás napja utáni első pénteken a boltok nyitása előtt órákkal kígyózó sorok, tülekedő tömegek várják ugrásra készen, hogy bejussanak az üzletekbe, majd odabent közelharcot vívnak az 90 százalékkal leárazott termékekért. Az idei Black Friday napján az amerikaiak percenként egymillió dollárt költenek csak a neten. Az amerikai kereskedelmi szövetség szerint a hétvégén 226 millió amerikai vásárolt, 52,5 millió dollárt hagyott a boltokban, ami nagyjából fejenként 90 ezer forintot jelent, s az üzlet nagy része a neten bonyolódott le. Megdőlt minden idők vásárlási rekordja.

Magyarországon is megdőltek a vásárlási rekordok, mert az emberek alig várták, hogy elkölthessék azt a pénzt, ami nincs, olyan termékekre, amelyeket valójában nem is akarnak, egy olyan kampány keretében, amelyről eleve tudják, hogy kamu. A teljes netes online kereskedelem közel 30 százaléka a hétvégén bonyolódott le, a vásárlók nagyjából 40 ezer forintot költöttek átlagosan. Azt azonban senki sem méri, hogy mekkora megtakarítás valósult meg mindeközben. Az a kép ugyanis nem lenne ennyire szép.

Részemről megvárom a karácsony előtti és az ünnepek utáni árleszállításokat, és majd akkor veszem meg 90 százalékkal leárazva azt a ruhát, amire semmi szükségem, de 10 százalékért a hülyének is megéri. 

Horoszkóp

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.