Se vele, se nélküle

2016. december 4., 15:07

Szerző:

A különbözőségek megértéséhez vezető út az azonosságokból táplálkozik. Ahhoz, hogy az almáról tudjuk, nem körte, látni kell azt is, miben nem körte. A kérdés az, képesek vagyunk-e azonosságokat keresni ott is, ahol ez a legkevésbé sem szívünk vágya. Miért feltételeznénk, hogy van bármi is az elutasítottban, ami érzéseinkhez, beszédmódunkhoz – vagy cselekedetünkhöz – hasonlatos? Nehéz terepre jutunk, hiszen mély és küzdelmes lelki munka annak felismerése, hogy az elutasított is velünk egyenrangú, sőt elutasításának dinamikája is erős reflexió önmagunkra.

A politikai korrektség (pc) és a politikai inkorrektség (pic) két egymást kizáró fogalom, világnézet. Híveik harcban állnak, saját világukat a másik világának tagadására építik, pontosabban egy olyan világéra, amelyről azt feltételezik, a másik nyelv újbeszélői megvalósítanák.

2016 májusában, az amerikai elnökválasztás addigi folyamatai kapcsán Simon Western, a londoni Birkbeck Egyetem pszichoszociológiai tanszékének munkatársa tanulmányában pszichoanalitikai szempontból elemezte a pc- és a pic-„törzseket”. Azt állítja: mindkét csoport egy új autoritás (tekintélyelvűség) igényét fogalmazza meg.

A két „törzs” két ellenkező pólusban létezik, hiszen ellentétes nézeteket vall a világról. Western szerint mindkettő úgy látja, a világ, amelyből kiveszőben a moralitás, „elbukott”. A pic-hívek nosztalgiával tekintenek a múltra, amelyből inspirációt is merítenek. A pc viszont a jelenben látja a moralitás végét, s ezért a hiperkapitalizmus hatásait, a fogyasztói társadalomban működő kapzsiságot, pénzsóvárságot, a túlhatalommal bíró elitet okolja. Ugyanakkor – így Western – mindkét törzs idealizálja saját identitását, ha kell, agresszíven próbálja saját látásmódjának megfelelő hatalmi rendszerben megfogalmazni a társadalmat.

A pc védi a marginalizált és elnyomott társadalmi csoportokat, illetve óv mindenkit az érzelmi bántalmazástól és lelki sebesülésektől. A pc gondolkodásának alapja a „sebzett én” (wounded-self) emberképe, kultúrája középpontjában a támadható, sérülékeny, sebzett lélek érzelmi kérdéseinek feldolgozása áll. Erre fogyasztói kultúra épült, amely szolgáltatásaival és termékeivel gyors és hatékony feloldást ígér a fájdalomra. Western azt feltételezi, hogy a pc nyitva tartja, illetve újranyitja az érzelmi sebeket, amiket a társadalom ejt az egyénen.

Az amerikai egyetemisták által elindított pc megváltoztatta azt a közeget, amelyben nem volt szempont, hogy a gondolkodás- és beszédmód sérti-e a társadalom perifériájára szorultak, a gyengébbek, az elnyomottak érzéseit és lehetőségeit. De a pic válaszreakciója ugyanolyan súlyú, és már messze nem a képzetlen társadalmi csoportok provokatív nyelve: ellentézisként fogalmazza meg önmagát, és a pc-t azonosítja az elittel.

Western úgy látja, e két csoport a szembenállásban egyfajta örömforrásra lelt. A pc-hívők magabiztossága a mazochizmusból (a „sebzett én” képének fenntartásából), az „idealizált énből” (ez a jó oldal, mások gonoszak) és a passzív agresszióból származik. A pic képviselői a gyengébbek bántalmazásából, a paranoid nosztalgiából és a korlátlan hatalom tudatából építkeznek. Így e két csoport fura szimbiózisban él: a pc-sek egyenlőbb és fájdalomtól mentes világra vágynak, s ennek kialakításához az autoritás új formájára, amely a morális hiányt is föloldaná. A pic viszont tra­­di­­cio­­ná­­lis autoritást rendelne maga fölé, paternalista világra vágyik. Ellentétük így föloldhatatlan, s a párbeszéd hiányában csak a meddő küzdelem marad. A párbeszéd eszköze pedig talán – saját pozíciójukat felülvizsgálva – egy új nyelv kialakítása lehet.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.