Pelle János: A széplelkű Vona és a néplélek

2017. április 17., 07:46

Szerző:

Vona Gábor mindent elkövet, hogy rá se lehessen ismerni sem a pártjára, sem annak elnökére, azaz őrá magára. Nagy, a jobb- és baloldal között feszülő ellentéteket kibékítő néppártként kívánja láttatni a Jobbikot, amely képes 2018-ban a Fidesz leváltására. Vagyis a Jobbik az egyetlen alternatíva, hiszen a baloldal szétforgácsolódott, elmúlt fölötte az idő. Az új, „fazonírozott” Jobbik már nem radikális és már nem kirekesztő, mindenkit keblére ölelne, aki változást akar. Hiszen, ahogy egy vitában a párt szóvivője kijelentette: „Vagy mi váltjuk le Orbán Viktort, vagy senki.” Ha ilyen nagy a tét, természetesen már azon sem kell fennakadni, hogy a párt, amikor még a „nemzeti radikalizmusra” esküdött, elképesztő célokat tűzött maga elé. Nemrég még ki akarta léptetni Magyarországot az Európai Unióból és a NATO-ból, hogy így törekedjen Trianon revíziójára. Gazdaságpolitikáját a multinacionális cégek kiűzésére alapozta, a „cigánykérdést” pedig előbb a Magyar Gárda masírozásaival, majd különböző átnevelő „módszerekkel” akarta megoldani. És persze azt is felejtsük el, hogy a 2013-ban még élesen anticionista Vona ezt mondta: „Az iszlám az emberiség utolsó reménye.”

Apáti István, a Jobbik szóvivője az Ungár Péterrel, az LMP képviselőjével folytatott vitában tagadta, hogy pártja az utóbbi egy évben „pálfordulást” hajtott volna végre: ők ugyanis mindig ugyanolyan „cukik” voltak, amilyenek most, s erről készek bárkivel vitatkozni. Maga Vona azonban a tagadással kombinált álcázásnál többre vállalkozott, és a Magyar Nemzet március 17-i számában Néplélek és nemzettudat címmel tett közzé eszmefuttatást. Ennek lényege a cikk végén olvasható: „Túl kell jutnunk a bal- és jobboldal meddő, 20. századi küzdelmén; hogy hidakra van szükség egymás felé; hogy a jelen és a jövő kihívásait csak együtt tudjuk legyőzni és hogy közösen kell ezt a hazát építenünk.” Magasztos, bár nem éppen eredeti gondolat. Legföljebb az furcsa kissé, hogy most egy olyan pártvezér szájából halljuk ezt a posztmodern bölcsességet, aki 2010-ben a Magyar Gárda mellényében ült be a parlamentbe.

De ne ragadjunk le Vona cikkének közhelyes konklúziójánál, nézzük meg inkább közelebbről, hogyan jut el addig. Abból a tételből indul ki, hogy a néplélek, a népi identitás és a nemzettudat két egymástól elkülönülő eszmekör, amelyek történelmünk legjobb időszakaiban, például a reformkorban harmonikusan illeszkedtek egymáshoz. Sajnos a huszadik században, a tragikus külső és belső viszonyok következtében szembekerültek egymással, ami katasztrofális következményekkel járt. A cikk szerint a néplélek valamiképpen a politikai baloldal archetípusa, a nemzettudat pedig a jobboldalé, és a kettő összeolvasztása a 21. században természetesen a Jobbik feladata, szent hivatása.

Csakhogy a néplélek elválaszthatatlanul kötődik a nemzettudathoz, a nemzeti identitáshoz, ami a közösen átélt történelmi múltban, a kultúrában és nyelvben gyökerezik. Tény, hogy a magyar nemzettudat forrása a natio Hunga­­rica, vagyis a nemesi nemzet volt, de a huszadik században a nemzeti érzés már teljesen áthatotta a néplelket. Az iskolai nevelés, illetve az első világháború megpróbáltatásai a legeldugottabb magyar falvakban is megteremtették a nemzethez való tartozás tudatát, ami az ötvenes évek brutális kommunista agymosása közepette is maradandónak bizonyult.

A néplelket csak valamiféle misztikus spekulációval, ön­­álló életre kelt metaforákkal lehet megkülönböztetni a nemzettudattól. Így született meg, még a 19. században, a nemzeti szellem, ami később olyasféle parabolák formájában kelt életre, mint a „vándor” és a „bujdosó”. Prohászka Lajos nemzetkarakterológiai esszéjében a magyarság az utóbbi alakként jelent meg a harmincas évek második felében, akinek társa a németséggel azonosított „vándor” volt.

De sem Prohászka, sem pedig a népi írók ködös, részletesen soha ki nem fejtett teóriái nem világítottak rá a magyar néplélek mibenlétére. Vona szerint „talán a népiek és bizonyos értelemben a kisgazdák jártak gondolkodásban a legközelebb a néplélek és a nemzettudat egységesítéséhez”. Vagyis ők már-már megtalálták a „bölcsek kövét”, aminek aztán később, 1989–90 után nem sikerült a nyomára lelni. A Jobbik elnöke ezért állapította meg: „Kijelenthető, hogy a baloldal – történelmi elődeihez hasonlóan – kizárta a nemzettudatot a néplélekből, míg a jobboldal nemzeti büszkesége történelmi elődeihez hasonlóan nem párosult a néplélek iránti érzékenységgel.”

Nem vitás: a néplélek fogalma rendkívül kényes, körvonalazatlansága, a vallásokhoz, illetve az őstörténethez való kötődése miatt jószerivel használhatatlan. Hiszen ha nem faji alapon közelítünk hozzá – és úgy tűnik, ezt Vona sem teszi –, akkor is önkényesen alkalmazható. Gyakorlatilag bárkit, aki magyarul beszél, fel lehet ruházni vele, de ugyanúgy meg is lehet fosztani tőle.

Szóval Vona, a politikus és bölcselő, bármennyire is meg szeretné haladni a tragikus 20. századot, alapjában véve ugyanabba a cipőbe lépett bele, melyben egyszer már – Szekfű Gyula cikksorozatának címét kölcsönvéve – „valahol utat tévesztettünk”. És ha a diagnózis téves, milyen lehet a terápia? Vona szerint „ha sikeres 21. századot szeretnénk magunknak, akkor a modern magyar identitásban össze kell fonódnia a néphez és a nemzethez tartozásnak”. Ehhez persze a Jobbiknak, mely nemrég még a Csak a nemzet! jelszavát hangoztatta, meg kellene nyernie a jövő tavaszi választásokat. Azután, hogy Vonát miniszterelnökké választják, derülne ki, mi marad az „össznépi és össznemzeti” cukiságkampányból.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.