Nagy N. Péter: Nyugodtan menj közelebb

2017. november 27., 08:20

Szerző:

Egymás után buknak le zaklatók. Nyugaton nagyobb részt sztárok lepleznek le sztárokat, nálunk – ha igazak a vádak – jellemzően kezdőkre, hátországgal nem rendelkező fiatalokra támadtak nagyvadak.

Fontos különbség.

Közös viszont, hogy kevéssé ismert ember még nem bukott le. Értelmetlennek tűnhet a megállapítás, mert hogyan is tudhatnánk az ügyről, ha nem azért, mert a sajtóközzé tette a zaklatás vádját? Miért tette közzé? Mert vagy az áldozat, vagy az elkövető, vagy mindkettő ismert.

De mi van a többiekkel? A lehetetlen helyzetbe hozott közszereplők – rendezők, miniszterek, tanárok – elmenekülnek a nyilvánosság elől, élnek majd, ahogy tudnak. Csakhogy ők itt is kivételek.

Fotó: Shutterstock

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság ügyiratai közül másolok ide egyet – tartok tőle – a fő szabály érzékeltetésére:

„Közfoglakoztatott nők panaszolták a polgármestert nemi alapú megkülönböztetés és zaklatás miatt. Elmondásuk szerint a polgármester megszégyenítő, degradáló, obszcén és trágár kifejezéseket használt velük szemben, ajánlatokat tett, otthonukban látogatta őket, akaratuk ellenére létesített testi kontaktust velük.

A közeledés visszautasítását megalázó feladatokkal és kedvezőtlen munkakörülményekkel büntette, előfordult, hogy az utasítására szakadó esőben, órákon keresztül várakoztak. Az atrocitásokat elviselték, mert szükségük volt a jövedelemre, más munkalehetőség nem volt, gyermekeiket el kellett tartaniuk.

A polgármester részben tagadta, részben baráti gesztusként értékelte a zaklató magatartásokat. A hatóság (…) megállapította, hogy a polgármester a kérelmezők kiszolgáltatott helyzetének és saját hatalmának tudatában, azzal súlyosan visszaélve tanúsított olyan magatartást, amely a kérelmezők számára nem volt elfogadható. A polgármester a kérelmezők női nemhez, továbbá roma nemzetiséghez tartozásával, valamint egyéb helyzetével összefüggésben megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, megvalósította a szexuális zaklatás és a zaklatás tényállását.

A hatóság eltiltotta az eljárás alá vont polgármestert a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsításától, valamint háromszázezer forint bírság és az eljárási költség megfizetésére kötelezte.”

Látszik tehát, hogy ha lelkiismeretesen jár is el a hatóság, a szankció ártalmatlan. Ne csinálja tovább! De ettől még polgármester marad.

Az eseteket csak nevek említése nélkül hozhatja nyilvánosságra a hatóság, nem tudtunk ezért utánajárni, de meglepődnénk, ha a polgármesternek ugyanúgy a székébe került volna az ügy, mint a zaklatással vádolt színházi embereknek.

Minél mélyebbre megyünk a társadalomban, annál több lehet a zaklatás, és annál kisebb a lebukás, illetve a valóban kellemetlen szankciók veszélye.

Ráadásul aki csinálja, gyakran nem is tudja, hogy mi számít zaklatásnak. Például a főnök, aki úgy alázza halomra a munkatársait, hogy pszichológus legyen a talpán, aki összekaparja őket valahogy.

Azt sem tudjuk gyakran, hogy a gyerekeink mitől szenvednek. Nem elsősorban a „főnöktől”, vagyis a tanártól. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet egy nagy felméréséből kiderült, hogy miközben a tanárok azt feltételezték, hogy az ártalmak rangsorának élvonala így néz ki: 1. testi bántalmazás, 2. kollektív verbális kirekesztés (kicikizés), 3. internetes zaklatás (például lejárató poszt), a valóságban éppen fordított a helyzet. Mindennél jobban fáj a netes támadás. A fizikai atrocitások között pedig nem a verés áll az élen, hanem valamely szeretett tárgy erőszakos elvétele. Az elkövetőkről, de az áldozatokról sem tudunk tehát sokat.

Van most rá esély, hogy a nagy nyilvánosságot kapott ügyekből erőt merítenek az áldozatok és elbizonytalanodnak az elkövetők. De jó esetben is csak elindult, mintsem hogy célba ért volna valami.

Különös tekintettel arra, hogy nálunk – ami egy a hatalmával bővérűen élő politikai elittől nem meglepő – finomam szólva is visszafogottak a kormányszintű reakciók.

Szél Bernadett közléséből tudhatjuk, hogy pártja, az LMP törvényjavaslatot nyújtott be Marton László zaklatásos ügyeinek nyilvánosságra kerülése után, lehetővé tették volna, hogy a bíró egyfajta „foglalkozási távoltartást” rendelhessen el azokkal szemben, akik kollégáikat zaklatják. A fideszes képviselők ezt elutasították, mondván, egy felnőtt nőnek igenis tudnia kell felállni és elmenni, ha például a munkahelyén fogdosni kezdi egy kollégája vagy a főnöke.

Attól tartok, ezt így is gondolják, s ameddig ez így van, lent a sűrűben nem kell tartani az embert alázó hatalmaskodás súlyosabb következményeitől.

Ezzel együtt és az utóbbi hetek leleplezéseinek erkölcsi felhajtóerejében is bízva nem gondolnám, hogy mindenki változatlanul kiszolgáltatott a nála nagyobb erőknek. Beszélhet, védekezhet, a nyilvánossághoz fordulhat. Legalább ilyen fontos, amit a kívülállóknak üzen A Város Mindenkié csoport a rendőrség eljárásai kapcsán, de számomra tágabb körű érvényességgel:

„Nyugodtan menj közelebb a rendőri intézkedéshez! Tapasztalataink szerint ha elég közel mész ahhoz, hogy az intézkedő rendőrök is észrevegyenek, akkor az egyfajta állampolgári kontrollt jelent. Ez sok esetben már önmagában elegendő ahhoz, hogy a rendőrök ne bánjanak méltatlanul az érintettel.”

Bárki lehet így önmaga is civil szervezet, kicsit sem külföldről, hanem legbelülről támogatva. 

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.