Mátyás Győző: Van valami furcsább…

2018. december 30., 07:31

Szerző:

Reisz Gábor Rossz versek című filmjének elején hangzik el egy kihagyásokkal, referenciális űrökkel operáló párbeszéd Tamás, a film főhőse és apja között. A Párizsból visszatérő Tamás kiakad az út menti óriásplakát-erdőn, ám – finom manipuláció! – csak akkor lesz egyértelmű, hogy idétlen termékreklámokról beszél, amikor már a néző reflexből a politikai propagandára asszociált. S innen eljutunk oda, hogy a dialógus végén Tamás apja értetlenül kérdezi a fiát, miért nem tudnak büszkék lenni arra, hogy magyarok.

Ezzel a párbeszéddel a film alkotói bele is ágyazzák a művet a mai magyar valóságba. Van még két ilyen erős jelenet a filmben: a barátok kocsmai beszélgetése a közéleti tehetetlenségről, illetve egy szoft migránsozással fűszerezett családi ebéd; ezek a betétek pontosan érzékeltetik a társadalmi klíma sajátosságait.

Azért is fontos ez, mert egyébként a Rossz versek egyfajta szubjektív énutazásként folyamatosan oszcillál a jelen és a múlt, pontosabban a múlt különböző síkjai között. A mű egyik legbravúrosabb eljárása az (Tálas Zsófia vágó pazar munkája), ahogy „egybejátssza” a különböző idősíkokat a motívum alapú vágásokkal.

A film, amelynek mélyszerkezete az emlékezet csapongásait, a szubjektív önreflexió esetlegességeit imitálja – egyfajta személyes számvetés. Aminek megvannak a tagadhatatlan veszélyei, hiszen a harmincas évei elején járó fiatalember „önvizsgálata” akár magánérdekű, sőt nevetséges önsajnálattá is válhat. Részint ezért nem tudtam igazán mit kezdeni Reisz Gábor első, kultuszfilmmé avanzsált művével, a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan cíművel. Nekem bezárult a generációs közérzetfilm kalodájába. A Rossz versek viszont kifejezetten szórakoztató, olykor fájdalmasan groteszk alkotás. Ami túl egy nemzedék tipikus életérzésének ábrázolásán távlatot nyit tágasabb perspektívák felé, mondhatni képes megmutatni a kelet-európai lét abszurditását. Aminek titka a jól megtalált forma, az olykor szokatlan hatáselemekkel, bizarr gegekkel fűszerezett ironikus elbeszélés, a vizuális kompozíció eredetiségével párosítva.

Tamás egy fájó szakítás után próbálja összerakni az életét (a „szakítás-filmnek” is megvan a hagyománya a korai Woody Allentől az 500 nap nyárig), s egyúttal igyekszik rájönni arra, hogyan is jutott a mélypontra. Már az alaphelyzet is groteszk, hiszen a visszatekintésekből kiderül: Tamás mindig is „teljes erőből” szerelmes akart lenni, mert úgy hallotta, a szerelem egy csoda. Ezért aztán valójában az sem derül ki a filmből, hogy a hús-vér Annát szerette, vagy inkább magába a szerelembe volt szerelmes, és Anna, konkrét valójától függetlenül, csak az érzés megtestesítője volt számára.

Nem véletlen, hogy Annáról gyakorlatilag semmit nem tudunk meg, mintha pusztán médium funkciója volna, és inkább a hiánya gyakorolna hatást Tamásra, s késztetné őt számvetésre.

Ami ebben a filmben azért lesz kifejezetten érdekes, mert túlnő a nemzedéki elveszettség-tudat felmutatásán, ami a VAN-t jellemezte. Tamás folyamatosan egyfajta „találkozás egy fiatalemberrel” szituációt él át, hiszen állandóan korábbi életszakaszainak énjeivel szembesül, s ekként tudjuk meg, hogy egykor festett, vízilabdázott, zenekart alapított az iskolában (melyik tinédzser ne akarna rocksztár lenni, már csak a csajok miatt), s végül mindent abbahagyott.

Viszont felnőttként reklámfilmes lett, vagyis „betagozódott” a látszat élet talán legszimbolikusabb fajtájába, a folyamatos sűrítés-kavarás, felszíni zsizsegés, az instant lét világába, ahol azért fizetik meg az embert érdemén felül, hogy meghajlítsa a valóságot. Vagyis, hogy hazudjon – mondja gyerekkori énje Tamásnak. Aki persze – bár maga is idegenkedik reklámos énjétől – tagadja ezt az „élni kell” parancsára hivatkozva.  És innentől lesz – nemzedéki meghatározottságával együtt is – izgalmasan általános érvényű a Rossz versek, amikor a gyávaságról, a hitvány kompromisszumokról, a társadalmi hazugságokról, az elkerülhetetlen önbecsapásokról beszél ironikus és rendkívül élvezetes módon.

Amúgy valószínűleg minden tizenéves ír borzasztó verseket, hogy kifejezze világfájdalmas érzéseit. A film egyik kifejezetten megható jelenete, amikor az apa megmutatja Tamásnak az ő ifjúkori, egyetlen „rossz versét”.

Az ilyen megoldásoktól kap mélységet az év legszórakoztatóbb magyar filmje.

 

 

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.