Mátyás Győző: Milyen béke? – Hajdu Szabolcs Békeidő című filmjéről

2020. április 26., 08:20

Szerző:

Hajdu Szabolcs nyilván nem gondolta, hogy még be sem mutatják új filmjét, és a körülötte kirobbant purpárlé tökéletesen reprodukálni fogja azokat a jelenségeket, amelyekről a Békeidő című film szól. A gyűlöletet, a meg nem értést, a (rossz)indulatot.

Vitézy László – ő 1979-ben készített egy azonos című, a maga idejében valóban fontos filmet – címlopással vádolta meg Hajdu Szabolcsot, amely vádból aztán bornírt sztereotípiákat, politikai címkézést sem nélkülöző hisztéria fejlődött.

Azt azért megemlíteném: a filmtörténetben nem egyedi eset a címazonosság. David Cronenberg Crash c. mozija a világ egyik leghíresebb kultuszfilmje 1996-ból. Aztán 2004-ben Paul Haggis hasonló címen nagyon izgalmas filmet készített. Nem emlékszem őrjöngésre a cím körül. Ezzel együtt nem volt elegáns Hajdu nyilatkozata, miszerint ő nem ismerte az előd filmet. Illett volna.

De hát így a film körül keletkezett szellemi csőtörés mindennél ékesebben példázza, mennyire fontos, időszerű kérdésekről szól a Békeidő.

 

Más szempontból is különleges alkotás, hiszen az első film, aminek online premierje van. Megintcsak találunk fura egybeesést film és a valóság között, hiszen az egyik epizód egy lakásszínházban játszódik, amit mi most lakásmoziban nézünk.

A film lazán egymáshoz kapcsoló epizódokból áll (ebből a szempontból rokonságot mutat Paul Haggis előbb hivatkozott filmjével), az összekötő kapocs közöttük az, hogy majdnem mindegyik jelenet a társdalom errefelé uralkodó mentális és pszichikai állapotát mutatja be. A második epizódban már sisteregnek az indulatok, a nyugodt kiindulóhelyzet pillanatok alatt fordul át fizikai agresszióval végződő gyűlölködésbe. A markáns tipizálás gyomorszorító módon mutatja meg, hogyan törnek elő emberekből egy ismerős, mindennapi szituációban már-már gyilkos indulatok. 

A háttérben a rádióból, a tévéből persze ömlik a migránsellenes propaganda, a jogaikért kiálló szervezetek elleni uszítás. A film ekként azt is ábrázolja, hogy az államhatalmilag gerjesztett gyűlöletkeltés hogyan mérgezi meg a mindennapjainkat, hogyan segíti elő emberek zsigeri ösztönlénnyé válását.

A film kiábrándító látlelet arról, hogy ebben a légkörben mennyire nem működnek az emberi kapcsolatok, mennyire hiányzik belőlünk az empátia, a másik megértésének a vágya is.

A szereplők szinte mindegyike uralkodni akar a másik felett (hitével küszködő pap a családján, színházi rendező a színészein). Szinte bármilyen szerepben mutatkoznak meg a figurák, szülőként, házastársként, főnökként, mindenütt a másik legyűrésének vágya, az uralkodás akarása látszik. Leképezve a hatalmi-politikai mintát. A film mégsem apokaliptikus pusztulástörténet, mert ellenpontként ábrázol olyan jeleneteket is, amelyekben felvillannak az emberi együttérzés, jóság nyomelemei, még ha ezek csak pillanatok is.

Éppen a mű belső logikája miatt érezhette úgy Hajdu Szabolcs, hogy képtelenség megváltoztatni a film címét. Hiszen a mű arról szól, hogy a látszólagos békeidőben miféle kíméletlen harcok dúlnak az emberek között, milyen lélekromboló csatákat vívunk. Meg arról szól, hogy az ilyen békeidő gyorsan vezethet el a robbanáshoz.

A Békeidőt műfaji eklektikája teszi különösen érdekessé, hiszen egyfelől már-már dokumentumszerűen idéz meg valóságelemeket (az Állami Számvevőszék elleni festékszórós tüntetést, vagy a Marton László-féle abúzust, aminek pikáns fordulata, hogy a rendezőt Schilling Árpád, Sárosdi Lilla férje játssza), másfelől átszövi egyfajta éteri, csodaelemekkel dúsított antirealizmus. Johanna képes a varázslatra, ami mintha azt a bizakodó vágyat?, reményt? sugallná, hogy a gyerekek talán képesek lehetnek ezt a kiábrándító állapotot megváltoztatni. Amúgy is feltűnő, hogy míg a felnőttek konfliktusokkal teli világát a durvaság, az agresszió jellemzi, a gyerekek, kamaszok törekszenek megértésére, szeretetre. És van a filmnek egy ironikusan önreflektív rétege is (egy figura szó nélkül ül egy kávéházban, a következő jelenetben meg egy taxiban mondja, hogy statisztált egy filmben). 

A film néhány utcajelenetet leszámítva belső terekben játszódik, ez csak fokozza a lefojtottság érzését, amit aztán a film vége ellenpontozva meg is erősít, hiszen a szabad térben alkalmazott nagy totál azt mutatja, ahogy egy autó körbe-körbe halad.

A film keserű látlelet a normák eltűnéséről, a társadalom széthullásáról.

A Békeidő azzal a jelenettel kezdődik, amikor egy fiatal lánynak fejére olvassák, hogy állandóan hazudik, látszólag értelmetlenül. A jelenet az egész film alapmetaforájává válik. A lány ugyanis a miértre azt válaszolja, hogy „egy nagyobb erő” kényszeríti hazudni, amire nincs hatással.

Igen, egy nagyobb erő.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.