Mátyás Győző: Felületes diagnózis

2020. március 1., 09:00

Szerző:

A Zárójelentés című filmben van egy, a műben szinte idegenségével tüntető, páratlan derűt sugárzó jelenet: Magda Vasaryova aranyhaját lobogtatja a szél, ahogy másznak fel a kéménybe Pepin bácsival Jiri Menzel Sörgyári capriccio című örökérvényű remekművében. Váratlan ennek az idézetnek a felbukkanása, mintha Szabó István azt akarná ekként üzenni, hogy a mostani sivár világunkban efféle örömteli, életigenlő pillanatok már egyszerűen nincsenek, messze a múltba kell visszahátrálnunk, egy 1981-ben készült mesterműhöz, hogy ilyeneket egyáltalán fel tudjunk idézni. Mert a mai valóság, az, amit Szabó Zárójelentés című műve megidéz, nyomasztó, kilátástalan, lélektelen. Ezt a világot a kisszerűség, a rosszindulat, az aljasság jellemzi. Ahogy egy helyütt túlzott didaxissal a film főhőse mondja: „ezt az egész a falut megszállta a gonoszság.”

Merthogy a film falun játszódik napjainkban, ami némiként újdonság Szabó pályáján. Stephanus kardiológus főorvos váratlanul elveszíti a munkáját a fővárosban, ugyanis egyszerűen bezárják alóla a kórházat, ahol dolgozik. Itt egy Szabó életművében állandó motívum jelenik meg mai díszletek között, a kor koordinátáihoz igazítva. Most nem a történelem, hanem a láthatatlan politikai hatalom avatkozik bele az egyén életébe, és „labdázik” a sorsokkal. Innentől fogva világos, hogy egy jelenünkben játszódó közéleti filmet fogunk látni. Ami üdvözlendő, hiszen ez a zsáner manapság kifejezetten hiánycikk.

Stephanus doktor visszamegy a szülőfalujába körorvosnak, oda, ahol már az apja és nagyapja is gyógyított. Ez a motívum bizonyos mértékig azt sugallja, hogy a hagyomány még mindig mennyire átitatja a falu életét, másfelől meg azt, hogy ebből is következően a falu még mindig közösségként működik. A film során kibontakozó történet aztán mindkét hipotézist cáfolja, hiszen a helység életét leginkább a pletykálkodás, ármánykodás, a másik besározása jellemzi, ami lehetetlenné teszi a valódi közösségi létet. Ennek a mentalitásnak prototípusa éppen Stephanus anyja, aki képtelen egy jó szót szólni bárkire, ugyanakkor szinte vérszívóként akar a fiára tapadni figyelemért, törődésért. A falu lakói képesek pusztán szóbeszéd (a fakenews rurárlis változata!) alapján ártatlanokat meghurcolni, élvezkedve terjesztik a híreszteléseket, rágalmakat. (Logikai ellentmondás a filmben, hogy a lakosok közül nem egy embernek adódott volna lehetősége külföldön maradni, mégis visszatért a faluba, hogy hasznára legyen a közösségnek. Ugyan miért, ha a film képmutató, csalárd, rosszindulatú emberek gyülekezetének ábrázolja a falut?)

Ráadásul a rendszerváltás utáni idők elhozták ebbe a térbe is a hatalmi manipulációt, arroganciát, ami szintén a közösség egységét rombolja. A polgármester (Stohl András rutinból teszi oda a sokadik ilyen típusú figurát), hataloméhes, áskálódó alak, aki a falu jótevője szerepében tetszeleg, fejlesztéseket ígér, de valójában egyfelől hatalmát akarja bebiztosítani, másrészt a pályázati pénzeket akarja megcsapolni. 

A film napjaink ismerős és égető problémáit taglalja az egészségügy helyzetétől kezdve a politikai hatalom cinizmusáig és a korrupcióig, csak éppen a megközelítés tűnik felszínesnek és elnagyoltnak. Az ábrázolás hasonló ahhoz, ahogy Stepahnus doktor a messziről jött ember pillantásával rácsodálkozik a falu életére. 

Talán ennek a felületességnek tudható be, hogy Szabó egyik legnagyobb erénye, a színészek instruálása sem működik. Némelyik alakítás kifejezetten amatőrnek tűnik, amit csak fokoz a rengeteg – nem egy esetben indokolatlanul alkalmazott – közeli plán.

A film erős közéleti telitettségét megterheli az is, ahogy a múlt betör a jelen történetbe. Stephanusról kiderítik, hogy tizennyolc éves korában börtönben volt, ezt az információt akarja a polgármester felhasználni a besározására. Mintha a múltat soha nem lehetne lerázni és/vagy lezárni. Ennek a motívumnak a beemelése minden eddiginél nyíltabban idézi meg Szabó István személyes erkölcsi hübriszét, ügynökmúltját. Szokás emlegetni, hogy korábbi filmjeiben is érintette a témát, de ilyen közvetlenséggel, mint a Zárójelentésben még soha. Ám végül ez a kísérlet is inkább önfelmentés lesz, semmint őszinte szembenézés. 

Már eleve majdhogynem mártírrá avatja a figurát az, hogy a letartóztatott fiatalokat kínozták, nem tudni, miért is. „Megnézném, hogy ezek a mai nagypofájúak mi mindent írnának alá, ha két akkora pofont kapnának, hogy csak úgy spriccelne az orrukból a vér!” – mondja a film főhőse.  Ebből a kifakadásból árulkodóan kitetszik, hogy itt a rendező, szinte kiszólva a műből, személyes problémájáról beszél, hiszen a filmben egy szóval sem említik, hogy Stepanust beszervezték volna, azaz következménye lett volna az aláírásnak. Így viszont elég kínos ez a félresikerült, már-már sértődött önfelmentési kísérlet a filmben.

A mű amúgy is hajlamos a leegyszerűsítő szemléletre, az egész falu élete leírható ismert klisékben: manipulatív, haszonleső polgármester és a neki behódoló alattvalók hazug szimbiózisa, amely közegben a tiszta emberek bukásra vannak ítélve. A film feloldásnak szánt zárlata pedig – Stephanus doktor és a polgármester dialógusa, a jó és rossz verbális küzdelme – didaktikus és meseszerű.

Örömteli, hogy Szabó István közéleti filmet csinált, de még jobb lett volna, ha a Zárójelentés elkészítése során pontosabb diagnózist állított volna fel.

 

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.