Braun Anna: Tények harca

2017. március 11., 16:10

Szerző:

A happy end csak azon múlik, hol hagyod abba a sztorit – mondta Orson Welles, aki már három évvel az Aranypolgár (1941) elkészülte előtt beírta magát a médiatörténelembe. Egészen pontosan 1938. október 30-án este, amikor az amerikai CBS rádión elhangzott, hogy egy űrhajó érkezett a Marsról egy New Jersey-i farmra, és az idegen lények nekiláttak a Föld leigázásának. Amerikaiak tömege esett pánikba a történet hallatán. Az akkor 23 éves Orson Wellesnek egyébként esze ágában sem volt megvezetni a tömegeket, ő csak egy rádiójátékot készített Halloween estéjére H. G. Wells kisregényéből, a Világok harcából. Még azt is bemondta, hogy a történet fikció, csak hogy ezt az adás elején tette – akkor még kevesen figyelték az adót. A hallgatók zöme pedig belecsöppent a profi tudósításba a Mars-béliek támadásáról. Welles tehát nem akart pánikot kelteni. De mi történik, ha valaki tudatosan és célzottan torzítja a valóságot? Ki tudjuk-e szűrni a hamis hírt, el tudjuk-e dönteni, melyik közgazdász, elemző vagy politikus, melyik híradó „tényei” és következtetései alapján gondolkodunk az életünkről és az ország helyzetéről?

„Hat-hét éves korunkra jutunk el az érzelmi és értelmi fejlettség azon szintjére, mikor rádöbbenünk, hogy az, amit a tévében látunk, nem a valóság” – ezt Takács Vera dramaturg, szerkesztő mondta a Mindentudás Egyetemén tartott előadásában. Szerinte a televízióban látott dolgot (eseményt, helyszínt stb.) akkor tartjuk reá­­lisnak, ha az éppen olyan, mint a tévén kívüli világban. Vannak olyanok is, akik számára akkor válik valami valóságossá, ha az, amit a tévéműsor ábrázol, lehetséges. Mások szerint pedig valami akkor reális, ha az, amit ábrázolt, valószínű vagy reprezentatív. Míg egy hat-hét éves gyerek számára alig fontos a „lehetségesség”, egy kamasznak már ez a valóság egyik legfőbb kritériuma. Felnőttként a valószínű, a tapasztalt és a lehetséges között vergődünk: egy kutatásból kiderült, hogy a felnőttek több mint a fele a „valószínűt” tartotta reá­­lisnak, olyasmit, amit ő maga vagy valamelyik ismerősük már tapasztalt, aminek tehát van szociális realitása. Viszont ha a tartalmat bizonyos formai szabályoknak meg­­fe­­le­­lően tálalják (ilyen lehet például a hír), akkor már a kamaszok is sokkal nagyobb valószínűséggel tartják a tartalmat valóságosnak. Tehát évek alatt megtanuljuk értelmezni a televíziós nyelvet: azzal szemben például, amit hír formájában tálalnak, sokkal kevésbé vagyunk szkeptikusak.

A híreken alapuló befolyásolás szakirodalmának legáltalánosabb megállapítása, hogy a hírfogyasztót nem az igazság érdekli, hanem az, hogy olyan forrásból szerezzen információt, amely megfelel az ízlésének, az előítéletének és a világról alkotott előzetes képének. Ráadásul a fogyasztó igen kevés erőfeszítést tesz annak érdekében, hogy értelmezze, feldolgozza a híreket. A „gyártó” feladata tehát az, hogy olyan formában tálalja azokat, ami vonzza az ő közönségét: ezért sztoriba ágyazza, értelmezi, megírja a következtetéseket, tehát egy bizonyos narratíván belül közli azokat. Vagyis a piac minden egymással versengő résztvevője pontosan úgy fogja közölni a híreket, ahogyan az a saját közönségének megfelel.

Ennek a kiszolgálói attitűdnek azonban megvan a társadalmi költsége, amit demokráciában nem lehet figyelmen kívül hagyni. Demokráciában a média nem hazudhat azért, hogy kielégítse a közönségét. Korlátozza a manipuláció terének végtelenségét az is, hogy nem mindenki csak a szórakozást keresi a hírekben. Ők azok a tudatos fogyasztók, akik – például egy-egy választás előtt – ellenőrzik a számukra tálalt híreket más csatornákon is. Az Egyesült Államokban ez az arány 20 százalék, azaz minden ötödik médiafogyasztó így viselkedik.

Van olyan kutatás, amely azt igyekszik bizonyítani, hogy a „befolyásolt” médiafogyasztók között is vannak „lelkiismeretesek”, akik minden körülmények közt az igazságot keresik (News Consumption and Media Bias, Yi Xiang és Miklos Sarvary, 2007). A két kutató jóindula­­túan azt feltételezte, hogy ez a tény az igazság irányába tolja el a média működését, de ennek éppen az ellenkezőjére kellett rádöbbenniük. Mert létezik olyan piaci szegmens, amely éppen ezekre a tudatos fogyasztókra vadászik, és – válaszul a többi szereplő befolyásolási szándékára – egyszerűen felemeli az árait, így a társadalom tekintélyes részét eleve kizárja saját termékének eléréséből. A „háború” tehát nem az igazság és torzítás, hanem az elérhetőség és az elérhetetlenség frontján dől el: drágább és nehezebben elérhető az a termék, amely a kritikus hozzáállású, lelkiismeretesen tájékozódó, tudatos olvasó és/vagy néző számára készül.

A következmények beláthatatlanok – vagy nagyon is beláthatók. E ponton érdemes visszautalni arra, hogy csak a felnőtt lakosság felének jelenti a hírek valódiságának (igazságának) legfőbb kritériumát a tapasztalat, a másik felének elegendő, hogy lehetségesnek tartja, amit lát.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.