Egy informatikai hiba bénítja a világban a reptereket, bankokat, vasúttársaságokat, köztük Ferihegyet is
Repterek, kórházak bénultak le, Amerikában leállt a 911-es segélyhívó rendszer. A párizsi olimpia IT-rendszere is érintett, de a szervezők szerint van erre az esetre vészhelyzeti tervük.
Egy informatikai hiba tömeges leállásokat okoz világszerte repülőtereken, bankokban és a médiában is, a gépek nem tudnak felszállni, vasúttársaságok bénulnak meg – írja a BBC cikkét szemlézve a Telex. A légitársaságok és repülőterek problémákat jelentettek, sok járat nem közlekedik, leállt a Delta, a United és az American Airlines is – írja a CNN.
A Sky News brit tévécsatorna péntek reggel nem tudott adást sugározni, és később is akadozva működött. Több ausztrál tévéadó is hasonló gondokkal küzd. A brit háziorvosi szolgálat foglalási rendszere és a gyógyszerlogisztikai rendszerek sem működnek megfelelően. Amerikában a 911-es segélyhívó vonalak is elérhetetlenné váltak. Két német kórházban leállították a nem sürgősségi műtéteket. A londoni tőzsdén is vannak fennakadások. A párizsi olimpia IT-rendszere is érintett, de a szervezők szerint van erre az esetre vészhelyzeti tervük.
A Redditen is több száz IT-adminisztrátor jelezte, hogy kiterjedt problémákat tapasztalnak a cégüknél. Egyikük arról számolt be, hogy a teljes vállalati rendszerük offline, egy másik szerint a céges laptopok hetven százaléka használhatatlan.
Kiberbiztonsági cég a hiba forrása
Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoftnál van a hiba, mert a cégnél csütörtök éjjel történt egy leállás, amikor több amerikai légitársaságnál jelentkeztek informatikai problémák a cég Azure felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba miatt, de azt néhány órával később javították. A péntek reggeli globális kimaradásoknál is jelezte a Microsoft, hogy vizsgálja, mi történt. Ezúttal azonban úgy tűnik, nem náluk, hanem a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél történt hiba.
A cégnél kiadtak egy hibás frissítést, amely több ezer windowsos pécét és szervert bénított meg. A cég Falcon Sensor nevű termékével kapcsolatos hiba miatt az érintett gépek lefagynak, és a kék halál után nem tudnak megfelelően újraindulni. A világ legnagyobb utasszámával dolgozó légitársasága, az American Airlines is megerősítette, hogy a Crowdstrike-nál jelentkező hiba miatt álltak le a járatai. Később maga a Crowdstrike is kiadott egy közleményt ugyanerről.
Mivel világszerte számos vállalat használja a CrowdStrike termékeit a Windows-alapú rendszerei védelmére, a hiba kiterjedt leállásokat okozott. A CrowdStrike azonosította a hibát, és visszahívta a problémás frissítést, de a már érintett gépek a jelek szerint ezután sem álltak azonnal helyre. A Microsoft is jelezte, hogy dolgoznak a helyzet megoldásán.
Brody Nisbet, a CrowdStrike egy vezető szakértője megerősítette, hogy náluk van a hiba, és egy kerülőmegoldást is javasolt az érintetteknek, amíg a hiba központilag elhárul, de azt is elismerte, hogy ez nem mindenkinél oldja meg a problémát, és egyelőre ő sem tud jobban tanácsolni.
Ferihegy is leállt
Péntek délelőttre több európai, ázsiai, amerikai és ausztráliai reptér és légitársaság is leállt vagy akadozva működik, sorra érkeznek a jelentések beléptetőkapuk lefagyásáról, rendszerek elérhetetlenné válásáról.
A berlini repülőtér az X-en hívja fel az utasok figyelmét arra, hogy technikai probléma miatt késésekre kell számítani az utasfelvételnél is, hasonló a helyzet a brit, a spanyol reptereken, illetve Prágában, Belfastban, Zürichben is. Helyi tudósítások szerint a hongkongi reptéren is káosz van, de Malajziában, Ausztráliában és egy sor másik országban hasonló a helyzet – írja a Sky News.
Közleményt adott ki a Budapest Airport is: „Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését” – írták, az utasok türelmét és együttműködését kérve.
A Ryanair a Facebookon arról posztolt, hogy „a teljes hálózatán fennakadások lehetnek”. A légitársaság azt tanácsolja, hogy aki ma utazik, ellenőrizze a Ryanair applikációját, hogy friss információkkal rendelkezzen a járatáról.
A Wizz Air közölte, hogy leállt a weboldala és mobilalkalmazása, a foglalási rendszere, az online utasfelvétel és a beszállókártya kiadása, és kapcsolattartó/ügyfélszolgálati központok, új foglalások és meglévő foglalások módosítása is. A légitársaság arra kéri az utasokat, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt menjenek ki a budapesti repülőtérre.
A BBC szerint az amszterdami Schipol és a londoni Stansted forgalmában is fennakadás van, Japán, India és Új-Zéland repterei is érintettek, utóbbi országban a parlament rendszereivel is gond van. A BBC szerint egy angliai pékség kiírta az ajtajára, hogy technikai probléma miatt nem tudnak bankkártyát elfogadni a fizetésnél.
A Cirium légi közlekedési elemző cég szerint pénteken több mint 1000 járatot töröltek világszerte, és ez a szám várhatóan még tovább fog nőni.
„Ahogy telik az idő, valószínűleg egyre többet fogunk tudni, de mindez megmutatja, hogy mekkora a függőségünk bizonyos technológiáktól és cégektől, a szervezetek mekkora bizalmat helyeznek beléjük és a biztonsági gyakorlataikba, valamint azt is, hogy a leállások milyen káoszt okozhatnak” – mondta a Sky Newsnak Lauren Wills-Dixon, a Gordons nevű jogi cég adatvédelmi szakértője.
(Kiemelt képünk: Digitális táblák láthatóak a CrowdStrike által okozott globális kommunikációs kiesés miatt, amely kiberbiztonsági szolgáltatásokat nyújt az amerikai Microsoft technológiai vállalatnak, megfigyelték, hogy néhány digitális hirdetőtábla a Times Square-en New Yorkban, az Egyesült Államokban, 2024. július 19-én kék képernyőt mutatott, és néhány képernyő teljesen elsötétült. Fotó: Selçuk Acar / Anadolu
Selçuk Acar / ANADOLU / Anadolu via AFP)