Vége a száguldozásnak, sebességkorlátozó-rendszert kap minden új autó
180 lesz a maximum.
Jövő évtől nem száguldozhatunk Európában, ugyanis 2022 májusától csak olyan új típusokat lehet forgalomba hozni az unióban, amelyek intelligens sebességkorlátozó rendszerrel (ISA) vannak felszerelve. 2024-től pedig a már forgalomban lévő típusokba is be kell építeni a rendszert. A Telex arról ír, hogy az erről szóló részletes javaslatot két éve ismertette az Európai Bizottság, a tagállamok jóváhagyására pedig idén nyáron került sor. A javaslatot megelőző kutatások szerint a beavatkozó- és jelzőrendszerek akár ötödével csökkenthetik a balesetek számát.
A tervek szerint minden indulásnál automatikusan el kell indulnia az új rendszernek, amit a vezetős során csak átmenetileg lehet kiiktatni. A program műholdas helymeghatározással és a terület térképadatbázis segítségével állapítja meg, mennyivel haladunk az utakon. Ezt a gyártók megtámogathatják egy kamerás táblafelismerő rendszerrel is. Ha túllépjük a sebességhatárt, az autó hangjelzéssel, a pedál ellenerejének növelésével, vagy akár a gyorsítás megakadályozásával is akadályozhatja a sebességtúllépést. A vállalatok maguk dönthetnek arról, hogy a felsoroltak közül melyik megoldást választják, kikötés azonban, hogy egyik mód sem zavarhatja túlzottan az autóvezetést. A nagy gyárak közül a Volvo tavaly május óta minden új típusának végsebességét 180 km/órára korlátozza. Hasonló korlátozást jelentettek be a Renault és a Dacia modellekre is.
(Kiemelt kép: Volvo V90 AWD T6 Recharge modell. Fotó: ANDERS WIKLUND / TT NEWS AGENCY / TT News Agency via AFP)