Lejárt banki jelszóról kapott levelet? Vigyázzon, csalók akarják kipucolni a számláját!

E-mailben próbálkoznak a csalók, azt írják, hogy az ügyfélnek lejárt a banki jelszava. Természetesen egy újabb csalásról van szó, még véletlenül sem szabad rákattintani a megadott linkre. 

2024. szeptember 10., 13:01

Szerző:

Az Antivírus blog hívja fel rá a figyelmet, hogy lejáró banki jelszavak miatt küldenek csalók hamis e-maileket több bank nevében. A leveleket nem szabad megnyitni, mert adathalász oldalakra irányítanak minket. A blog azt írja, még csak ügyfélnek sem lenni ahhoz, hogy a különféle banki csalók üzenetei beessenek a postafiókjainkba. Most úgy tűnik, a korábbiak után ismét az MBH bank nevében próbálkoznak sorozatban, és a cél a szokásos: a jelszó állítólag lejár, emiatt gyorsan be kell jelentkezni a csatolt linkre kattintva.

Nagy-Britanniából, Ghánából érkeznek a levelek a banki jelszó lejártáról

„MBH-fiókjának jelszava 24 órán belül lejár” – olvasható a tárgyában az egyik ilyen levélnek.

A blog felhívja arra a figyelmet, hogy a csalók akár több különféle banknak is kiadhatják magukat, így több üzenet is érkezhet a postafiókunkba. Mindben arról írnak, hogy a jelszavunk lejár, emiatt gyorsan be kell jelentkezni a csatolt linkre kattintva, és meg kell változtatni azt.

Onnan tudjuk felismerni, hogy adathalász e-mailről van szó, hogy egyrészt a bankok sohasem kommunikálnak érzékeny adatok megváltoztatása miatt e-mailben vagy sms-ben, másrészről az adathalász e-mail-címek eléggé árulkodóak, jelen esetben például Gkiuddiouew@iometexbrm.co, fj@akbulutemlakankara.com, jp@pelisterra.com. A küldés (vagy a VPN) helye is változatos, például Nagy-Britannia, Ghána stb. A mellékelt linkekre, sőt a levél szövegére, kinézetére sem fordítottak sok időt a csalók, nem is próbálták azt testre szabni a kinézett banknak megfelelően.

A weboldalaknál már azért igyekeztek a hivatalos webhely kinézetét élethűen lemásolni. A bejelentkezési oldalon először az azonosítót és jelszót kérik be, majd az SMS kódot.

Érdemes egyre tudatosabban használni a különböző szolgáltatásokat, ugyanis nagyon megugrott az ehhez hasonló visszaélések száma. A banki szolgáltatásokat a legjobb, ha mindig az adott bank hivatalos applikációján keresztül használjuk, e-mailben nem szoktak a bankok hasonló adatbekéréseket, jelszóváltoztatásokat küldeni. Ha kétségünk merül fel, hogy valóban a bankunktól vagy a biztosítónktól kaptunk-e levelet, inkább hívjuk fel az intézményt, mielőtt bármilyen műveletbe fognánk az interneten.

(Kiemelt képünk illsuztráció. Fotó: Shutterstock)