Tour de Hongrie: Tiberi nyert Kékestetőn, Dunbar az összetett győztes

Antonio Tiberi nyerte a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny záró szakaszát vasárnap, az összetettben a kékestetői hegyi befutón második Edward Dunbar diadalmaskodott. Legjobb magyarként Dina Márton a 47. helyen ért célba, összetettben pedig a 38. lett.

2022. május 15., 17:54

Szerző:

A 905 kilométer össztávú magyar körverseny zárószakaszának Miskolcról, ragyogó időben vágott neki a 125 fős mezőny. A 2751 méter szintkülönbséget magában foglaló, 184 kilométeres királyetap a Kékestetőn zárult, hegyi befutóval.

A falvakban és a városokban sokan üdvözölték a versenyt, volt, ahol a tűzoltóság is kivonult. A nap szökésébe az eddig a szakaszvégi sprintekben jeleskedő Karl Ádám révén volt hazai versenyző, a magyar válogatott csapatkapitánya a részhajrákban gyűjtögette szorgosan a helyezéseket, az első kategóriás hollóstetői hegyi hajránál ötödik, az egri és az első mátrafüredi gyorsasági hajrán egyaránt második lett.

Már Mátraházáig is sokan szurkoltak az emelkedőn, a hegy záró szakasza viszont valósággal megtelt: a 984 méteren – az ország legmagasabb pontja alatt 30 méterrel – elhelyezkedő célnál minden kerékpárral érkező drukker nagy tapsot kapott, márpedig több százan voltak ilyenek. Még többen érkeztek gyalog a magyar körverseny idei utolsó befutójára.

A szökevényeket két és fél percre engedte el a mezőny, az utolsó harminc kilométeren belül a BORA-hansgrohe, az Asztana Qazaqstan és az Ineos Grenadiers vette kézbe az üldözést, az élbolyt pedig Nicolas Della Valle megindulása szakította szét. A Giotti Victoria-Savini Due olasz bringása és a sárga trikót egy napig viselő belga Jens Reynders tartott ki legtovább, de őket is még a második mátrafüredi gyorsasági hajrá előtt utolérték, a sprintet pedig a holland Fabio Jakobsen (Quick-Step Alpha Vinyl) nyerte meg, ezzel bebiztosítva a zöld trikóját.

A célnál eközben nagy ovációt váltott ki a mezőnyt megelőző reklámkaraván érkezése, de igazán nagy hangzavart a kerékpárosok közeledése váltott ki. Az emelkedő elején még akadtak szökési kísérletek, a mezőny létszáma pedig egyre fogyatkozott a BORA-hansgrohe diktálta tempótól, Mátraházához és az utolsó 3,2 kilométert megnyitó kanyarhoz mintegy harmincan értek együtt. Az igazi szórás itt kezdődött az Ineos Grenadiers jóvoltából, a 2019-ben második, most legjobb magyarként fehér trikót viselő Dina Márton (EOLO-Kometa) is ekkor szakadt le. Az Ineos utolsó embereként Edward Dunbar két kilométerrel a cél előtt indult meg, az elmúlt években tapasztaltak és a szakasz végének meredeksége alapján kissé korainak tűnően. Bár az utolsó száz méterig úgy tűnt, előnye kitarthat, az üldözői közül jó időben utána induló, tavaly a magyar körverseny összetettjét harmadikként záró olasz Antonio Tiberi (Trek-Segafredo) az utolsó métereken lehajrázta és elorozta előle a szakaszgyőzelmet.

Eredmények, 43. Tour de Hongrie:
    5. szakasz, Miskolc - Gyöngyös-Kékestető, 184 km, hegyi befutó:
1. Antonio Tiberi (olasz, Trek-Segafredo) 4:39:31 óra
2. Edward Dunbar (ír, Ineos Grenadiers) 2 másodperc hátrány
3. Oscar Rodríguez (spanyol, Movistar) 23 mp h.
4. Samuele Battistella (olasz, Astana Qazaqstan) 25 mp h.
5. Edoardo Zambanini (olasz, Bahrain Victorious) azonos idővel
...47. Dina Márton (EOLO-Kometa) 2:31 perc hátrány
...54. Kusztor Péter (Novo Nordisk) 3:41 p h.

    Az összetett végeredménye:
1. Dunbar 20:38:43 óra
2. Rodríguez 23 másodperc hátrány
3. Battistella 28 mp h.
...38. Dina 2:31 mp h.

(Kiemelt kép: Az összetett győztes ír Edward Dunbar, az Ineos Grenadiers versenyzője a 43. Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny eredményhirdetésén Kékestetőn 2022. május 15-én. Fotó: MTI/Komka Péter)

A 2025-ös Forma–1-es szezon egy régóta várt visszatérést hoz a brazil rajongók számára, hiszen a fiatal tehetség, Gabriel Bortoleto a Sauber istálló egyik ülését foglalhatja el. A bejelentés nagy port kavart a sportvilágban, mivel Bortoleto ezzel Felipe Massa 2017-es visszavonulása óta az első főállású brazil F1-es pilóta lesz. Az izgalom érthető, hiszen a brazil versenyzők történelmileg mindig különleges helyet foglaltak el a Forma–1 világában.