Az innováció a sikerük titka

A siker sok elemből áll: munkabírásból, szorgalomból, innovációra való fogékonyságból, új utak kereséséből, kíváncsiságból, fegyelemből, kockázatvállalásból, alkalmazkodóképességből. És szerénységből. A szerencse sem árt, de azoknak, akikben így együtt megvannak ezek a tulajdonságok, a szerencse is nyomukba szegődik.

2019. december 8., 14:43

Szerző:

Sokan az interneten, a könyvesboltokban keresik azokat a tartalmakat, amelyek a sikeres élethez, munkához, karrierhez kínálnak tanácsokat. Pedig a titkot nem kell kutatni: tengernyi példa igazolja, hogy mit is jelent valójában a siker. Siker például, ha egy jó ötletből vállalkozás születik, de siker az is, ha egy cég bírja a strapát, így hosszú évek óta képes fennmaradni, alkalmazkodni. Siker az is, ha egy fiatal a külföldi diplomáját megszerezve hazajön, és Magyarországon kamatoztatja a tudását, siker, ha egy család generációkon átívelően támogatja egymást az üzleti életben. Siker, ha a vállalkozás nemcsak anyagi hasznot hoz, hanem szemléletformáló ereje is van.

Nos, a siker összetevői ott sűrűsödnek a veszprémi Peretsényi családban: György, az apa a rendszerváltással egyidős vállalkozás tulajdonosa, Dániel, az egyik fia pedig egy éve alapította meg a sajátját, de a két cég nem csak a családi szálakon keresztül kötődik egymáshoz.

De miről is szól Dániel vállalkozása? Mi hívta haza Hollandiából a húszas évei közepén járó, frissen végzett közgazdászt?

– Ez egy szerelemprojekt, még ha az oka nagyon is földközeli. Van egy autoimmun betegségem. Pajzsmirigy-alulműködés és gluténérzékenység – ezek kéz a kézben járnak egyébként. Elkezdtem töprengeni azon, vajon mi a fenétől alakulnak ki ezek a betegségek. A bélflórának óriási jelentősége van a megelőzésükben, ezt tudtam. Megnéztem, melyek azok a faktorok, amelyek hatással vannak a bélflórára. A legnagyobb befolyásoló tényező az életterünk, ami nagyon különbözik a VII. kerületben vagy Mumbaiban például. Utóbbinál sok esetben még rossz higiéniás környezetben is egészségesek tudnak maradni az emberek – mondja Dani.

A kérdés az, hogy ennek mi az oka.

– Megdöbbentő, ha belegondolunk, mennyi vegyszert használ egy átlagos háztartás. Környezetszennyező mosószert, mosogatószert, fürdőszoba- és konyhai fertőtlenítőszereket, felületaktív tisztítókat, a takarítószertárunkban egy egész arzenál sorakozik. Szándékosan elpusztítjuk a baktériumokat magunk körül. Olyan steril élettérben élünk, ami csökkenti a bélflóra diverzifikáltságát – magyarázza. Megtudjuk: minél több baktériummal találkozik egy gyermek kiskorától kezdve, annál egészségesebb felnőtt válhat belőle. – Egy patogén baktérium csak akkor lesz veszélyes az emberre, ha el tud szaporodni az adott felületen. De ha jótékony baktériumok veszik körbe, akkor nem tudnak elszaporodni, egész egyszerűen nincs rá terük, mert a jó bacik elvették tőlük. Minél inkább fertőtlenítünk, azaz minél jobban pusztítjuk az élőflórát magunk körül, annál nagyobb a valószínűsége, hogy szuperbaktériumokat hozunk létre. Mi magunk fejlesztjük a túl steril környezet létrehozásával az egyre rezisztensebb káros baktériumokat – fejtegeti, hozzátéve, hogy vannak természetesen olyan területek, ahol elengedhetetlen a fertőtlenítés.

Dániel így dobta piacra a Greenbiotic probiotikus háztartási tisztítószereket, ami üzletileg kockázatos lépés volt, hiszen a termék megvásárlásával egyfajta szemléletet is vesz a fogyasztó.

– Az elmúlt évtizedekben a multinacionális cégek óriási pénzt áldoztak arra, hogy elhitessék velünk, az a jó, ha minden antibakteriális a kézmosótól a samponon át a vécétisztítóig. Ki ne emlékezne azokra a reklámokra, ahol a vécékagylóban az ember ellen szövetkező baktériumok készülnek éppen csatára az ember ellen? Az egész „öljük meg a bacik 99,9 százalékát” sztori teljesen értelmetlen. Sőt! Konkrétan káros elpusztítani a minket körülvevő baktériumokat, amelyekkel szimbiózisban tudunk élni. De ezt a „mindent kipusztítani!” parancsot annyira beleverték a fejünkbe, hogy nehéz egy olyan termékkel piacra lépni, amely nemhogy antibakteriális, ellenkezőleg, tele van élő, jótékony mikroorganizmusok által termelt, felületaktív anyagokkal, azok erejét használja fel a tisztításhoz.

– Hogyan működnek a probiotikus tisztítószerek?

– A lakásunk is tele van jó baktériumokkal. Ezeket őrizni kell, mert nagy hatással vannak az egészségünkre. A termékeinkben olyan speciális felületaktív anyagokat használunk, amelyek fizikai úton visszaszorítják a patogén baktériumokat – magyarázza.

Kissé kétkedve nézek, ezért példával illusztrálja:

– Ha a kutyánk a sétáltatásból bejön a lakásba, behozhat akár patogén baktériumot is. Ha steril környezetbe érkezik be a kutya, akkor a kártékony baktériumok szaporodni kezdenek, mert nincs, ami útjukat állná. De ha probiotikus technológiával tartunk tisztaságot a lakásban, akkor folyamatosan bent vannak a jó baktériumok, jótékony mikroflóra alakul ki, így a kutya által becipelt patogének olyan környezetbe kerülnek, ahol nincs esélyük átvenni a terepet.

A Greenbiotic-termékek hatékonyságát kísérletek is igazolják: ha egy frissen fertőtlenített felületet megnézünk négy óra múlva, azt látjuk, több az összcsíraszám, mint a fertőtlenítés előtt. Egy-két óra után ugyanis a levegőben kerengő milliárdnyi baktérium visszatelepül, és ha véletlenül egy patogén baktérium a leggyorsabb, akkor nincs, ami útját állná, és szaporodni kezd. Ha probiotikus tisztítószerrel töröljük át a felületeket, akkor nem öljük meg a baktériumokat, és mindig lesz otthon egy egészséges mikrobiom, amely megvéd bennünket – teszi hozzá.

Rámutat, hogy az orvoslásban is régóta beszélnek arról, hogy az antibiotikum túlzott használata nem tesz jót az egészségünknek. Mesterséges, steril világot akarunk létrehozni, miközben az egészségünk ezt megsínyli. De honnan vette az ötletet, hogy a vállalkozása megalapításakor a probiotikus technológiák felé forduljon? Itt érnek össze a családi szálak: édesapja, Peretsényi György tizenkét éve egészítette ki és újította meg régi vállalkozását, indította útjára az újat, a Greenman Kft.-t.

György gépészmérnöki diplomával a zsebében 1990-ben egy fuvarozó céget alapított. Mondhatni: a szerencsének köszönheti, hogy a probiotikus technológiával megismerkedett.

– Egy ügyfelünk olyan termőföldet fuvaroztatott velünk, ami be volt oltva baktériumokkal. Micsoda? – kérdeztem magamban. És utánajártam, miért is jó, ha baktériumokkal oltják be a földet – osztja meg az első találkozás élményét. Persze egy átlagos fuvarozó nem biztos, hogy felkapta volna a fejét arra, hogy egy ilyen – még csak különlegesnek sem mondható – árut kell fuvaroznia. De Peretsényi György akkoriban már kereste fuvarozócége új útjait. A kétezres évek közepén járunk, a fuvarozó vállalkozás nagyon piciben indult a rendszerváltás hajnalán: egyetlen kamionnal fogott bele az üzletbe. Aztán gyarapodott a cég, lassan húsz, negyven, majd száz kamionja szállította a rábízott árukat. Közben meglévő diplomája mellett tanulni kezdett, hogy vállalkozását professzionálisabban tudja építeni. MBA-képzésen vett részt (Master of Busines Administration – ez a mesterkurzus a vezetői látókör bővülését segíti, a vállalati szféra több szegmensébe is bepillantást enged – A szerk.). Ezen a kurzuson egy professzora arról tartott előadásokat hallgatóinak, milyen fontos az innováció. Vagyis az a termék lesz versenyképes a jövőben, amelynek magas innovációtartalma van. Ekkortájt már tízezer fuvarozócég volt a magyar piacon, Peretsényi György érezte, hogy kellene valami extrát, rendkívülit nyújtania, máskülönben alulmarad. Ekkortájt találkozott azzal az ügyféllel, aki a baktériumokkal beoltott föld szállítását rendelte meg.

Lehet ezt a találkozást szerencsének nevezni, bár inkább látszik egy tudatos üzletember mindenre kíváncsi és nyitott természete következményének. Mindenesetre így találkozott a probiotikus technológiával, amelyről rögtön tudta, hogy a következő évezred legfontosabb tényezőjévé lép elő, mert az emberek egyre inkább szeretnék visszaszorítani az életükben a vegyszereket. A 2007-ben elindult Greenman Kft. évek során alakította ki az egyre sikeresebb termékskáláját: ma már az iparnak, a mezőgazdaságnak és magánháztartások számára is megoldásokat kínálnak. Van például egy speciális termékük, amely rendkívül keresett a méhészek körében, egy olyan szer, amely erősíti a méhek immunrendszerét.

Volt tehát szakmai bázis, amelyre a fia támaszkodhatott. Az otthonokban használatos tisztítószerek a Greenman termékeitől profilidegenek voltak, ezért döntött a család úgy, hogy önálló portfólióval, önálló brandként, cégként lépjen piacra a Greenbiotic. Dániel figyel arra, hogy a termékeik egyáltalán ne tartalmazzanak állati eredetű összetevőket, és arra is, hogy ne támaszkodjanak állatkísérletekre. „Egy tisztítószer sem ér meg annyit, hogy egy állat szenvedjen miatta” – összegzi.

Az apa és a fiú cége arra a filozófiára épül, hogy meghaladják az elmúlt évtizedek gyakorlatát, ne akarják minden módon legyőzni a természetet. „Az emberiség azon töri a fejét, hogyan tudja megerőszakolni a természetet, hogy a földje több és nagyobb szemű búzát teremjen, hogy gyümölcsfái extra méretű, színű és mennyiségű termést hozzanak, vagy még magjuk se legyen az élvezeti értéket növelendő. Ehhez pedig segítségül hívott mindent… Kémiát, genetikát, farmakológiát, toxikológiát, a legkülönfélébb izmusokat, végül még a Photoshopot is. Szóval ezzel a kollektív tudattal szemben nehéz hinni, hogy vissza tudunk találni a természethez és a természeteshez” – olvasható a Greenman krédójában, de ez ugyanúgy érvényes a Greenbioticra is.

A napi kikapcsolódást számukra a tenisz jelenti.

– Nézni is szoktuk, nem csak játszani. Federer a kedvencem, van egy személyesen nekem dedikált autogrammom tőle. Erre nagyon büszke vagyok – dicsekszik Dani.

Amikor elköszönünk egymástól, elmondja, a Véradók napján éppen vért adni indulnak. Cégeik filozófiájának központjában az élet védelme áll, ami számukra nem csak marketingszlogen. / Ónody-Molnár Dóra