Ismét vizsgálja a hatóság az MVM Next rezsiboxát
A versenyhatósági vizsgálata az MVM Next földgáz és villamos energia egyetemes szolgáltatásával összefüggő tájékoztatásra is kiterjed.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ismét versenyfelügyeleti eljárásban vizsgálja, hogy az MVM Next számlázási gyakorlata nem ütközik-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába – közölte a hatóság, hozzátéve: arra keresnek választ, hogy a földgáz és villamos energia egyetemes szolgáltatás keretében 2022 augusztusa óta kibocsátott számlákon nem ütközik-e a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába a megtakarítások bemutatása. A versenyhatósági vizsgálat a földgáz és a villamos energia egyetemes szolgáltatással összefüggő tájékoztatásra is kiterjed.
A GVH 2023-ban kapott bejelentést az MVM Next számlázási gyakorlatával kapcsolatban, majd megállapította, hogy a versenyfelügyeleti eljárás indításának feltételei nem álltak fenn. A bejelentő a döntés hatályon kívül helyezését kérte a Fővárosi Törvényszéktől, amely helyt adott a kereseti kérelmében foglaltaknak – indokolták az újabb eljárás megkezdését. Megjegyezték, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megkezdése nem jelenti a jogsértés megállapítását. A vizsgálat időtartama 3 hónap, indokolt esetben két alkalommal legfeljebb 2-2 hónappal hosszabbítható meg. Az eljárási határidőkbe az adatkérések és adatközlések időszakai nem számítanak bele – olvasható a közleményben.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a kormány 3,3 milliónál is több lakossági gáz- és áramfogyasztóhoz juttatja el a gyakorlatilag megtévesztő számítás alapján kihozott rezsimegtakarításról szóló kormányzati üzenetet. Az áram esetében a rezsibox tartalmának kialakítására és a megtakarítás számítási módszertanára elvileg ugyanaz a szabályzás vonatkozik, mint a földgáz esetében, amelyet a 288/2022. (VIII. 5.) kormányrendelet 1. és 2. mellékletének rendelkezései írnak elő. Ennek nyomán az árképzés a villamosenergia versenypiaci egységára alapján történik, amelynek bruttó értékéhez képest kell megjeleníteni, hogy mennyibe kerülne a szolgáltatás igénybevétele, amennyiben a lakossági fogyasztó nem az egyetemes szolgáltatótól – vagyis az MVM Next Zrt.-től – vásárolná az áramot.
Így a két érték különbségeként kell feltüntetni, hogy a fogyasztó ténylegesen mekkora bruttó megtakarítást ért el.
Fontos még, hogy a jogszabály szerint a megtakarítást az adott elszámolási időszakra kell kimutatni. Vagyis a számlázással érintett időszak tekintetében a hatályos versenypiaci egységárakat (tőzsdei áramárakat) alapul véve kell a viszonyítási árat képezni. Az áramárhoz hozzá kell számítani a rendszerhasználati díjakat, a kereskedelemi árrést, a pénzeszköz jellegű tételeket és az áfát is. Ennek alapján számolható a bruttó érték.
Az elektromos energia versenypiaci egységára a magyar áramtőzsde (HUPX) márciusi adatait figyelembe véve 25 forint körül volt kilowattóránként. Az MVM Next által követendő versenypiaci viszonyítási ár meghatározásához ehhez hozzá kell adni a körülbelül 23 forintnyi rendszerhasználati díjtételt, majd az egészre rászámolni a 27 százalékos áfát. Ez alapján tehát mintegy 61 forint/kilowattóra lenne a versenypiaci viszonyítási ár. De amennyiben a 2023. évi átlagos áramárból indulunk ki, akkor sem lenne magasabb 85 forint/kilowattóránál.
Csakhogy az MVM Next nem az aktuális elszámolási időszakokra mutatja ki a megtakarítást, hanem egy extrém magas versenypiaci viszonyítási árral számol, mely az árampiacon csak egy rövid ideig fennállt piaci helyzetben alakult ki.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Pixabay)