Megújul a váci vasútállomás

Korszerű állomás, akadálymentes peronok, nagyobb zöldfelület és őrzött parkolóhelyek várják majd az utasokat Vácon két év múlva, amikor befejeződik a város vasútállomásának teljes átépítése.

2013. szeptember 27., 09:24

A felújítás részét képezi az utazóközönség komfortjának és a városi közlekedés színvonalának emelése is: új, fedett, magasperonokat építenek, amelyeket akadálymentesített, liftes aluljárókon át lehet majd megközelíteni. Felújítják a Pacsirta utcai gyalogos aluljárót, a Kosdi úti közúti és gyalogos aluljárót és a Naszály (Temető) utcai közúti aluljárót, közvetlenül emellé pedig épül egy újabb aluljáró is, segítve a gyalogos és kerékpáros közlekedést.

A projekthez további jelentős útépítési és építészeti munkák is kapcsolódnak: felújítják a meglevő felvételi épületet, a vasúti pályát és új üzemi épületet építenek, új előteret alakítanak ki az állomásépület előtt, padokkal, karosszékekkel. Az állomás körüli utakat részben átépítik, segítve ezzel a közlekedést, mintegy 350 P+R parkolót alakítanak ki, valamint közel 6000 nm zajárnyékoló falakat húznak fel. Az átépítés magában foglalja a parkosítást és térrendezést, ennek során mintegy 279 új fát és 3294 db cserjét is ültetnek.

A felújítás része az állomás teljes vágányhálózatának átépítése, azaz újakra cserélik a síneket, a vasbetonaljakat, a kitérőket és az ágyazatot. Magát a töltést mindeközben kiszélesítik, támfalakat építenek az állomás két oldalán, és kialakítják a vízelvezető rendszert. Ezen kívül korszerűsítik a felsővezetéket, a térvilágítást és a kábelépítményt, valamint új váltófűtést építenek ki. Az eredmény egy korszerű, a mai előírásoknak megfelelő, lényegesen halkabb, szebb és komfortosabb vasútállomás lesz.

A kivitelező ezen kívül nagy figyelmet fordít a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokra is, vagyis például arra, hogy az elbontott vágányok alól kikerülő elszennyeződött ágyazatot – amennyiben lehet – újrahasznosítják.

A kivitelezésre kiírt közbeszerzés eredményét idén tavasszal hirdették ki. A nyertes a legolcsóbb ajánlatot tevő KŐKAPU-2012 Konzorcium lett. A szerződés összege nettó 14,8 milliárd forint.

A korszerűsítés a budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztésének része, a vasútállomás átépítését az Európai Unió is támogatja – mondta el a 168 Órának Bali János a KŐKAPU-2012 Konzorcium projektvezetője. A kivitelezést 2015-ben fejezik be, addig 15 fázisra szakaszra osztva végzik a munkálatokat.

Az állomás megfelel majd az interoperabilitási (nemzetközi átjárhatóság) követelményének, azaz technikailag alkalmas lesz Európa többi részén már közlekedő nagyobb sebességű vonatok fogadására is, a további távlati fejlesztéseket követően pedig kiegészül az ETCS 2 rendszerrel (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer). A pályaudvaron új vasúti távközlési rendszer épül, megtörténik az állomási órahálózat, távközlő-, térfigyelő- valamint egyesített hangos és vizuális utastájékoztató rendszer kiépítése.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló fejlesztés, a vasútállomás és a vasúti pálya korszerűsítését érintően várhatóan 2015 nyarán zárul, az új elektronikus biztosítóberendezés kiépítése 2015 év végén fejeződik be. A beruházó addig is a lakosság türelmét és megértését kéri a felújítás okozta kellemetlenségekért.