Rossz hírt kaptak a kávé szerelmesei
A legfrissebb adatok szerint bár tovább nőtt fogyasztás hazánkban, a kávé ára is lendületesen nő.
A tavaly szeptembertől idén augusztus végéig tartó időszakban mintegy 1 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelmi kávépiac értéke, miközben a szegmensek között folytatódott az átrendeződés – közölte Partali Anita a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának marketingvezetője. Hozzátette: az ebben az időszakban értékesített őrölt kávé mennyisége 3,7 százalékkal csökkent, míg a szemes kávé 1,9 százalékkal, a kapszulás kávék kategóriája pedig volumenben 5,1 százalékkal nőtt.
Az adatok szerint az idén augusztusban zárult 12 hónap alatt a gyártók, forgalmazók összesen 14,3 ezer tonna szemes, őrölt és kapszulás kávét értékesítettek a hazai piacon. Ezen belül a társasághoz tartozó kávéüzletág értékesítése mintegy 17 százalékkal nőtt.
A Nilesen piackutató adataira hivatkozva a marketingvezető elmondta, hogy a magyarországi kiskereskedelmi kávépiac értéke - az instant kávétermékeket kivéve - 2023 szeptember elseje és 2024 augusztus vége között 77 milliárd forint volt, ami 0,9 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál.
Partali Anita a szektort érintő egyik legnagyobb kihívásnak a kávé nyersanyag-árának folyamatos növekedését nevezte meg, amihez minden piaci szereplőnek alkalmazkodnia kell megfelelő üzleti stratégiával: az arabica kávébab beszerzési ára 19 százaléka, a robustáé pedig 45 százalékkal drágult az idén január-augusztusban. (A világszintű kávétermelés 2023-2024-ben 178 millió zsák volt, szemben a 2022-2023-as 168,2 millió zsákkal - egy zsák tartalma 60 kilogramm.)
Így lesz isteni a kotyogós kávé – tippek lépésről lépésre
Kávé nélkül nehezen indul a reggel, sokan a klasszikus kotyogós kávéfőző hangjára ébrednek fel igazán, mások más kávéfőzési módszerekre esküsznek. Hogyan lesz igazán finom a kávé, mire figyeljünk, milyen hibákat kerüljünk el?
Kávé nélkül nehezen indul a reggel – mondják sokan. Ugyanígy a vasárnapi, nagy családi ebédek után, vagy a barátokkal, kollégákkal beszélgetve is szívesen kevergetnek egy jó feketét kedvenc kávézójukban. Tény, hogy mindenki másként issza, másként főzi, másként ízesíti a kávéját. Egyesek kitartanak egyetlen típus mellett, mások szívesen kísérleteznek különböző ízekkel, aromákkal. Mit tehetünk és mire figyeljünk, ha igazán jó kávéra vágyunk?
A jó kávé csomagolása
A kávénak több ellensége is van, ilyen például a napsütés és a nedvesség. Ám a legelső és legnagyobb ellensége az oxigén. A prémiumkávé-gyártók egy speciális módszert alkalmaznak a kávé frissen tartására. Olyan légmentesen záró csomagolást készítenek, amelyen egy egyirányú szelep található.
Ez lehetővé teszi a belül keletkező szén-dioxid távozását, de befelé nem engedi a külső gázok, így akár az oxigén bejutását. A legjobb minőségű kávékat mind ilyen módszerrel csomagolják, vásárláskor a zacskót megnyomva érezhetjük is a kiáramló kávéillatot. Az alacsonyabb árkategóriában sajnos ritka ez a megoldás.
További részleteket itt olvashat.
(Kiemelt kép: Freepik)