Jogsértő reklám miatt hárommilliós bírságot kapott a Lidl

A Lidl 2015-ös karácsonyi akciója idején megjelenő reklámjaiban elhallgatta, hogy „Fa babaház” elnevezésű, illetve azt helyettesítő termékét nem lesz képes a szükséges mennyiségben a fogyasztók rendelkezésére bocsátani.

2017. május 22., 14:34

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a jogsértésért három millió forint bírságot szabott ki a vállalatra.

A Lidl 2015 karácsonyi ajándékkatalógusában 9.999 forintos áron hirdetett meg egy fa babaházat, de csak pár darabot lehetett megvásárolni a boltokban.

A GVH megállapította, hogy a Lidl


  • úgy tervezte meg a karácsonyi játékkínálatában megjelenő termékeinek nyitókészletét, hogy nem volt tekintettel a speciális keresleti jellemzőkre és a kampány kiterjedtségére;

  • a játékból nem rendelkezett megfelelő készlettel az akció idején: az üzletek jelentős részében már az akció kezdetén, annak első napján elfogyott a nyitókészlet – emiatt jelentős számú panasz érkezett;

  • nem biztosított fogyasztói szempontból figyelembe vehető helyettesítő terméket az akció ideje alatt;

  • nem hívta fel egyértelműen a fogyasztók figyelmét arra, hogy készlete (objektíve is) kicsi.


A GVH súlyosító körülményként értékelte a reklám úgynevezett becsalogató hatását. A hivatal arra is felhívta a figyelmet, hogy a „készlet erejéig” és más hasonló tartalmú kijelentések alkalmazása nem mentesíti a vállalkozást a jogsértés megállapíthatósága alól, ha a készlethiányos állapot törvényi feltételei fennállnak. Az ilyen tartalmú kijelentések a jogsértés szempontjából valós tartalmat nem hordoznak, hiszen nem adnak információt a fogyasztónak a várható keresletről vagy a rendelkezésre álló készletről. A GVH álláspontja szerint nem várható el egy ésszerűen eljáró fogyasztótól, hogy arra számítson, hogy elfogy a hirdetett akciós termék már a többnapos vagy többhetes promóciós időszak legelején.