Jogsértő reklám miatt hárommilliós bírságot kapott a Lidl
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a jogsértésért három millió forint bírságot szabott ki a vállalatra.
A Lidl 2015 karácsonyi ajándékkatalógusában 9.999 forintos áron hirdetett meg egy fa babaházat, de csak pár darabot lehetett megvásárolni a boltokban.
A GVH megállapította, hogy a Lidl
- úgy tervezte meg a karácsonyi játékkínálatában megjelenő termékeinek nyitókészletét, hogy nem volt tekintettel a speciális keresleti jellemzőkre és a kampány kiterjedtségére;
- a játékból nem rendelkezett megfelelő készlettel az akció idején: az üzletek jelentős részében már az akció kezdetén, annak első napján elfogyott a nyitókészlet – emiatt jelentős számú panasz érkezett;
- nem biztosított fogyasztói szempontból figyelembe vehető helyettesítő terméket az akció ideje alatt;
- nem hívta fel egyértelműen a fogyasztók figyelmét arra, hogy készlete (objektíve is) kicsi.
A GVH súlyosító körülményként értékelte a reklám úgynevezett becsalogató hatását. A hivatal arra is felhívta a figyelmet, hogy a „készlet erejéig” és más hasonló tartalmú kijelentések alkalmazása nem mentesíti a vállalkozást a jogsértés megállapíthatósága alól, ha a készlethiányos állapot törvényi feltételei fennállnak. Az ilyen tartalmú kijelentések a jogsértés szempontjából valós tartalmat nem hordoznak, hiszen nem adnak információt a fogyasztónak a várható keresletről vagy a rendelkezésre álló készletről. A GVH álláspontja szerint nem várható el egy ésszerűen eljáró fogyasztótól, hogy arra számítson, hogy elfogy a hirdetett akciós termék már a többnapos vagy többhetes promóciós időszak legelején.