Pedagógushiány és tovatűnő szülői bizalom
Miklós György, a Szülői Hang szóvivője szerint bizalmi válság alakult ki a szülők és a kormány között a pedagógushiány kezelése, pontosabban nem kezelése miatt. A szülők közössége szerint ne a gyerekeken és a pedagógusokon spóroljon a kormány. Mit tehetnek a szülők ebben a helyzetben? Milyen hatása lesz a rezsinövelésnek az oktatási intézményekre? Ezekre a kérdésekre is kerestük a választ.
A szülői visszajelzések és a rendelkezésre álló információk szerint a nyáron még több pedagógus hagyta el a pályát, ennek pedig egyértelmű oka, hogy a már nagyon várt jelentős béremelés elmaradt. A pedagógusok ködös ígéreteket kaptak egy valóban értékelhető ajánlat helyett. Az biztos, hogy rengetegen felálltak, de egyelőre nem állnak rendelkezésre pontos adatok” – mondta a 168 Órának Miklós György, a Szülői Hang szóvivője arra vonatkozó kérdésünkre miért pont most jött el az ideje annak, hogy a szülők érdekvédelmi szervezete közzétegye 12 pontos, a pedagógushiány kezelésére vonatkozó útmutatóját. A Szülői Hang közel háromszáz szülői beszámolót gyűjtött össze az elmúlt időszakban, amely a pedagógushiányból fakadó tapasztalatokat összegzi. György Miklós úgy véli, hogy idén szeptemberben várhatóan kicsúcsosodik a probléma, miközben az a tapasztalat, hogy a pedagógusok a tantárgyfelosztásból fakadó többletfeladatokat látva ugyancsak a pályaelhagyás mellett döntenek.
Pedagógushiány számokban
Az Eduline friss összesítése szerint augusztus utolsó napjaiban összesen 439 állashirdetés találhattunk a közszféra állásportálján, a kozigallas.gov.hu-n a „tanár” keresőszóra. A nyári szünet utolsó napján 178 nyitott tanítói álláshirdetés, 101 gyógypedagógusi és 264 óvodapedagógusi állás volt a weboldalon. Ez csak az álláshirdetések száma alapján – amelyek között van olyan is, amelyben több új munkatársat keresnek – 982 betöltetlen pedagógusállást jelent az állami közoktatásban. Ezek az adatok pedig nem tartalmazzák az egyházi intézmények álláshirdetéseit. Szabó Zsuzsanna, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint tizenhatezer pedagógus hiányzik a magyar oktatási rendszerből.
Miklós György a szülői visszajelzésekre hivatkozva elmondta, hogy a természettudományos tárgyak oktatása az egyik legégetőbb probléma. Folyamatos helyettesítések, állandó pedagóguscsere, csoport-, illetve osztályösszevonások jellemzőek. Ezzel párhuzamosan gyakori szülői tapasztalattá vált, hogy a tanári pályára alkalmatlan pedagógusok töltik be az égető hiányt. A pedagógushiány a fővárosban és a vidéki településeken egyaránt jelentkező probléma, de a nagyvárosokban speciálisabb a helyzet, mert a pedagógusok sokkal könnyebben találnak jól fizető állásokat.
„Ne a gyerekeken spóroljunk”
„Egyértelmű, hogy a 12 pont nem oldja meg a problémát, az útmutató a kárenyhítésről és az érdekvédelemről szól. A legtöbb, amit a szülők tehetnek, hogy egy jól működő és aktív szülői közösséget hoznak létre. Így lehet a legtöbb praktikus segítséget adni egymásnak és a pedagógusoknak” – mondta Miklós György, aki szerint annak ellenére, hogy a szülők összefogása ugyan nem oldja meg a rendszerszíntű problémát, de a tanárhiány mértéke miatt tenni kell valamit. Miklós György arról is beszélt, hogy a tankerületek a jelenlegi oktatási rendszerben spórolási központokként viselkednek. Számtalan példa akad arra, hogy egy-egy nyugdíjba vonult pedagógus státuszát megszüntetik az adott intézményben, miközben az egyébként is forráshiánnyal küzdő intézményekben a szülők festik ki a tantermet, a tanárok pedig egyre több eszközre kérnek pénzt tőlük.
„Forráshiány, a NAT, ami felesleges, értelmetlen módon van megalkotva, a készségfejlesztés helyett a lexikális tudást tolja ész nélkül. Az alulfizetett pálya miatt, a valóban gyerekszerető és központú tanárok egyre kevesebben vannak, helyüket a túlélők veszik át, akikben semmilyen elhivatottság sincs a hivatásuk iránt. Feleslegesen magas óraszám, ami túlterheli a gyerekeket és a tanári kart is, oktatási anyagok, kellékek hiánya, aminek a pótlása vagy a tanárra vagy a szülőkre marad, az oldjuk meg okosban módszerrel”
– írja beszámolójában egy debreceni anyuka, a Szülői Hang közösségének egyik tagja.
Rezsinövelés
Egyelőre csak folyosói pletykákat hallani arról, hogy milyen hatással lesz a rezsinövelés az oktatási intézmények gazdálkodására, de a napokban kiszivárgott, hogy például az őszi szünetig hét szombati napon is oktatnak a majd Győrszentiváni Szent Benedek Általános Iskolában annak érdekében, hogy meg tudják hosszabbítani a téli szünetet, ezáltal csökkentsék az elszabaduló rezsiárakból fakadó költségeket. Miklós György szerint nagy a bizonytalanság, de egy biztos, hogy a szülők többsége ellenezné, ha a rezsinövelés miatt az intézmények átállnának az online oktatásra.
„A szülők általános elvárása, hogy legyen jelenléti oktatás. Ne pont a gyerekeken spóroljunk. Az utóbbi években elfogyott a bizalom a szülők részéről a kormány felé. Bizalmi válság alakult ki, például akkor is, amikor a koronavírus-járvány idején azt mondták reggel, hogy nem lesz online oktatás, majd este bejelentették, hogy mégis lesz. Szívesen elolvasnám végre a kormány hosszú távú közoktatási stratégiáját, amiben számonkérhető célok vannak megfogalmazva. A szülők úgy látják, hogy hiányzik a pontos és precíz hosszútávú tervezés”
– mondta Miklós György a Szülői Hang szóvivője.
(Kiemelt kép: Az oktatás fejlesztéséért, a pedagógusok megbecsüléséért szervezett, a "Diákok a tanárokért" Facebook-csoport által jegyzett demonstráció résztvevői Budapesten a Szent István téren 2022. szeptember 2-án. Fotó: MTI/Bruzák Noémi)