Ennyi bírságot szabott ki a BKK maszkviselés elmulasztása miatt

Az automaták leszereléséről és az időalapú jegyről is faggattuk a BKK illetékeseit.

2022. január 19., 14:37

Szerző:

Több mint másfél éve már, hogy kötelezővé tették a szájat és orrot eltakaró maszkok használatát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatain. A BKK akkori felhívása szerint ugyan 2020. április 27-étől vált hivatalosan is kötelezővé a maszkviselés a járatokon, csak 2020 szeptemberétől pótdíjazták azokat, akik a közösségi közlekedési szolgáltatás használata során nem, vagy nem szabályosan takarták el az arcukat. 

A 168 megkeresésére a vállalat sajtóosztálya közölte, 2022. január 11-ig összesen 231 helyszíni pótdíjat szabtak ki a jegyellenőreik, utólagos pótdíjfizetés pedig 131 esetben történt.

Mint emlékezetes, a kormány nyáron eltörölt mindenféle koronavírussal kapcsolatos korlátozást, így 2021. július 3. és október 31. között nem volt kötelező a maszkviselés a járatokon. Kérdésünkre, miszerint a kötelező maszkviselés novemberi visszavezetése után hogyan alakult a szabálysértők száma, a BKK azt közölte, 2021 novemberében kiugróan magas volt a szabályszegők száma.

„Azóta viszont az utasok újra megszokták, hogy szájat és orrot eltakaró maszkot kell viselniük a közösségi közlekedési eszközökön, az állomásokon és megállóhelyeken” – tették hozzá. Amikor konkrét számokról kérdeztünk, azt a választ kaptuk, hogy a kötelező maszkviselés 2021. november 1-jei visszavezetése óta, 2022. január 11-ig összesen 170 helyszíni pótdíjat szabtak ki a jegyellenőreik maszkviselés hiánya miatt, az utólagos pótdíjfizetés pedig 37 volt.

Sok jegyautomatát leszereltek

Az elmúlt hónapokban kiderült, hogy a BKK számos fővárosi csomópontról eltávolítja a régóta ott lévő jegyautomatákat. A vállalat döntését a megváltozott fogyasztói szokásokkal indokolta. Elmondásuk szerint ugyanis jelentősen megnőtt az online vásárlás iránti érdeklődés a járvány hatására. Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója ugyanakkor többször is kritizálta a BKK döntését, mondván a vállalat „barbár módon tünteti el az egyébként európai uniós forrásból vásárolt és tökéletesen működő automatákat, a helyük üresen tátong a város számos pontján.”

A BKK megkeresésünkre úgy reagált, hogy felelős gazdálkodó szervként előre kell gondolkodniuk, ezért döntöttek úgy, hogy új közbeszerzési eljárást indítanak az automaták üzemeltetésére. Szerintük ennek előkészítésekor figyelembe vették, hogy a következő 5 évben hogyan alakul majd az automaták kihasználtsága, illetve az online vásárlások száma. Hozzátették:

az automaták értékesítési forgalma a 2019-es évhez viszonyítva 2021-ben csaknem 40 százalékkal mérséklődött, a tranzakciószámok tekintetében pedig több, mint 30 százalékos a csökkenés.

„Természetesen ebben a pandémia hatása is megjelenik, de azt is látjuk, hogy a mobiljegyes értékesítés részaránya folyamatosan emelkedik, már most is több mint 10 százalékot tesz ki” – írták. Emellett jelezték, a Mobiljegy folyamatos fejlesztés alatt áll, és a közeljövőben már az eseti utazáshoz igénybe vehető vonaljegy is elérhető lesz rajta. 

Konkrétumokat tekintve elmondták, a fővárosban jelenleg 315 darab jegy- és bérletautomata található. Ez a szám a hálózat optimalizálása előtt 359 volt, tehát 44 automatát vontak ki a forgalomból. Továbbá jelezték, folyamatosan figyelemmel követik az automaták kihasználtságát, a bevételeinek alakulását, és ezek alapján a későbbiekben is módosíthatnak majd az automaták számát a városban, hogyha az indokolt.

Mikor lesz időalapú jegy?

A BKK tavaly októberében tett közzé egy Facebook-bejegyzést, amelyben az utazóközönség által régóta remélt, időalapú mobiljegyről kérdezték meg a követőiket. A bejegyzésre azóta több mint 4 ezer reakció érkezett, friss információ azonban nem látott napvilágot azóta a tervezett új termékről. Ezért a 168 az időalapú vonaljegy bevezetésének lehetséges időpontjáról is megkérdezte a BKK-t. 

A vállalat közlése szerint azonban a pontos termékkoncepció részleteinek kidolgozása még folyamatban van. Korábban a Telexnek úgy nyilatkozott a BKK, hogy előreláthatóan 2022 elején érkezhetnek meg az első időalapú mobiljegyek, azonban mostani, lapunknak küldött válaszlevelükben céldátumot egyáltalán nem is közöltek. Mindazonáltal megjegyezték, tisztában vannak azzal, hogy valós igény van az időalapú jegyekre, és dolgoznak a mielőbbi bevezetésen. 

„Az igények pontosabb megismerése céljából további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy az új, időalapú mobiljegy termékportfóliót kialakítsuk” – közölték, válaszukból pedig az is kiderül, hogy külföldi pozitív példákat is figyelembe fognak venni a termék megalkotásakor.

 

(Kiemelt kép: Védőmaszkot viselő utasok egy villamoson a Jászai Mari téren, 2020 április 27-én. Fotó: MTVA/Bizományosi: Juhász Gábor)

Illegális online szerencsejáték-szervezők ellen lépett fel a Gazdasági Versenyhivatal és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága. Olyan csalók által üzemeltetett honlapokat tiltottak le, amelyek a Szerencsejáték Zrt. játékait másolták, becsapva ezzel a magyar lottózókat.