Jól nézze meg, mit vásárol: a Nébih erre bukkant az élelmiszerboltokban
Aki élelmiszert vásárol, annak erre érdemes odafigyelnie.
Úgy tűnik, nem mindegy, hol vásárol, ugyanis számos élelmiszerboltban tártak fel hiányosságokat az ellenőrök – számolt be róla a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a weboldalán.
A Szupermenta program tíz évvel ezelőtt indult el, hogy különböző termékcsoportokat, forgalmazókat és kereskedelmi egységeket teszteljenek a szakemberek. Az eredmények alapján minden alkalommal egy rangsor is elkészül, ami a vásárlók számára fontos információ a megbízhatóságot tekintve, míg a kereskedelmi oldal számára motiváló erőként hathat. Az ellenőrök természetesen a tesztelések során bírságot is kiszabnak, amennyiben nagyobb mulasztást észlelnek.
A termékteszt program keretében ezúttal 30 élelmiszerüzletet ellenőrizték, ezeken belül is elsősorban azokat a részlegeket, ahol tejtermékeket árusítanak. A minőségmegőrzési időkön kívül a berendezések állapotát, az adott bolt árukezelési gyakorlatát és az élelmiszerekhez köthető adminisztrációt is ellenőrizték. Az eredmények nem tragikusak, de még bőven van hova fejlődni, és büntetések kiszabására is szükség volt.
Ha tejterméket vásárol, ezt érdemes ellenőrizni
A vásárlók többsége azt feltételezi, hogy ha bemegy egy élelmiszerüzletbe, friss áruval térhet haza. Az ellenőrzés azonban arra derített fényt, hogy több esetben az eladásra kínált tejtermékek már lejártak, de nem csak a minőségmegőrzési idővel akadtak problémák. Ahol a helyszínen darabolják fel a sajtokat, szigorú feltételek szerint kell megjelölni az adott élelmiszert. Ezt azonban bizonyos esetekben elmulasztották a kereskedők.
A hűtött árura vonatkozóan meghatározott szabvány szerint kell eljárnia minden kereskedőnek, ugyanis a hűtési lánc nem szakadhat meg, mert csak így biztosítható, hogy a termék nem romlik meg. Az ehhez kapcsolódó dokumentáció több helyen is hiányos volt, és az áruátvétel során kötelező hőmérséklet-ellenőrzés is elmaradt.
A hűtők állapotát is ellenőrizték, többek között azt is, hogy mindegyikben rendelkezésre áll-e hőmérő, ám ezzel kapcsolatban is hiányosságok tapasztalhatóak. Mint az a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal beszámolójából kiderült, egy üzletben a lejárt minőségű sajtok mellett higiéniai problémákat is feltártak a sajtdarabolással kapcsolatban, valamint adminisztrációs hiányosságokra is fény derült, így az adott kereskedelmi egységet 350 ezer forintos pénzbírsággal sújtották.
A raktárak ellenőrzése során olyan üzletben is jártak az ellenőrök, ahol a darabolt sajtokat semmilyen módon nem jelölték, így azokról nem volt megállapítható sem a származási helyük, sem a minőségmegőrzési idejük. Ezt 250 ezer forintos bírsággal értékelte a hatóság.
A Nébih vásárlói szempontból is ellenőrizte az üzleteket, többek között a rendezettséget és a tisztaságot is alapul véve. A 30-ból csupán 5 élelmiszerüzletnek sikerült kiváló értékelést elnyernie, ezek a következők:
- METRO Kereskedelmi Kft. 1152 Budapest, Városkapu u. 9.
- Auchan Magyarország Kft. 1117 Budapest, Hunyadi János út 19.
- TESCO GLOBAL Zrt. 7631 Pécs, Kincses út 1.
- METRO Kereskedelmi Kft. 6000 Kecskemét, Úrrét tanya 236.
- SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. 1038 Budapest, Csobánka tér 3.
Bár a kiváló értékeléssel kevés kereskedelmi egységet tüntettek ki, az azonban a hiányosságok ellenére is megnyugtató, hogy a hűtőkből, illetve a fogantyúkról vett minták laboratóriumi vizsgálata során egyértelművé vált, hogy kórokozók sehol nincsenek jelen, így fertőzéstől nem kell tartaniuk a vásárlóknak.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)