Budapest nemet mondott rájuk, mégis tele van turistahajóval a Duna
A szigorúbb szabályok ellenére sem koptak ki Budapestről a turistahajók.
Annak ellenére, hogy január 1-jétől életbe lépett a Duna-parti Építési Szabályzat (DÉSZ) módosítása, amely a turistahajók belvárosi kikötésének korlátozását célozta, a gyakorlatban alig tapasztalható változás. Az RTL Híradójának beszámolója szerint a XIII. kerület Duna-parti szakaszán továbbra is zsúfoltan állnak a turistahajók, hasonlóan az egy évvel ezelőtti állapothoz.
Infrastrukturális hiányosságok akadályozzák a turistahajók átállását
A Híradó szerint a főváros alternatív kikötőhelyeket ajánlott fel a hajózási társaságoknak Óbudán és Budafokon, azonban ezek a helyszínek jelenleg nem rendelkeznek a szükséges infrastruktúrával, mint például közművek, áramellátás, buszparkolók, zebrák és járdák. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi képviselője szerint az átállás feltételei nem voltak biztosítottak, ezért a legnagyobb kategóriájú szállítóhajók 2026. december végéig mentességet kaptak az új szabályok alól.
A Személyhajósok Szövetsége szerint ugyanakkor a teljes tiltás nem jelent megoldást. Az új kikötők közművesítése előzetes számítások alapján több milliárd forintos beruházást igényel, amelyet a főváros a hajókat üzemeltető cégekkel végeztetne el. Az RTL Híradó megkereste a főpolgármestert is azzal kapcsolatban, hogy reális-e, hogy 2026 végéig elkészülnek az új kikötők, és eltűnnek a hajók a belvárosból, de egyelőre nem kaptak választ.
A jelenlegi helyzet alapján a belvárosi Duna-part tehát továbbra is zsúfolt a turistahajóktól, annak ellenére, hogy a főváros célja a zajszennyezés csökkentése és a panoráma megőrzése volt. A szükséges infrastrukturális fejlesztések és a felelősségvállalás hiánya miatt azonban mindezek a változások létrejötte bizonytalan.
Ez volt mindennek az eredője
A hajózási szabályok szigorítását egyébként szakértők szorgalmazták, mivel jelenleg is előfordulnak kisebb-nagyobb balesetek a Duna budapesti szakaszán, és mindez a hajóforgalom megnövekedése miatt alakult így. Bár Bécshez vagy Pozsonyhoz képest itt mérsékeltebb az áthaladó hajók száma, de így is rengeteg szállodahajó érkezik a fővárosba, vagy halad át azon.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Christian Kober / Robert Harding Premium / robertharding via AFP)