A belváros helyett Csepelen és Újpesten köthetnek ki a szállodahajók

Biztonsági okokból áthelyeznék a budapesti kikötőket.

2024. július 1., 15:26

Szerző:

A megnövekedett dunai hajóforgalom miatt merült fel a kikötők áthelyezésének ötlete, Csepel és Újpest lehet új központ – írta meg a Portfolio.

A szakértők a jelenlegi hajózási szabályok szigorítását szorgalmazzák, mivel jelenleg is előfordulnak kisebb-nagyobb balesetek a Duna budapesti szakaszán, és mindez a hajóforgalom megnövekedése miatt alakult így. Bár Bécshez vagy Pozsonyhoz képest itt mérsékeltebb az áthaladó hajók száma, de így is rengeteg szállodahajó érkezik a fővárosba, vagy halad át azon.

A pandémia alatt, az utazási korlátozások bevezetésével természetesen ezzel a jelenséggel nem kellett számolni, ám az azóta eltelt időszakban a turistahajók száma folyamatosan növekszik. Sokan folyami hajókon utaznak a Duna hosszabb szakaszán, több országon át – ezek jellemzően nagyobb méretű szállodahajók. Ugyanakkor nagy forgalmat generálnak azok a turisták is, akik a Budapesten való tartózkodásuk alatt egy-egy rövid hajókirándulást tesznek.

A szakértők úgy vélik, a biztonságnak elsődlegesnek kell lennie, a fejlesztések szükségesek, ám ezzel nincsenek összhangban a belvárosi szakaszon elhelyezett kikötők.

Csepel és Újpest lehetnek az új hajózási központok

Szalma Botond hajóskapitány, a Mahart korábbi vezérigazgatója, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) volt elnöke, aki jelenleg az áru- és teherfuvarozással foglalkozó Plimsoll Zrt. vezetője, úgy véli, hogy a veszélyes helyzetek csak akkor elkerülhetőek a budapesti hajózásban, ha a zsúfolt belvárosi szakasz helyett a kikötők többségét áthelyezik a külvárosi részre.

A Hableányéhoz hasonló katasztrófák is azt indokolták, hogy szigorúbb szabályozást vezessenek be, amelyek elméletileg ugyan életbe is léptek, ám a szakértők szerint a gyakorlatban sok szállodahajó ezeket nem tartja be, amíg áthalad Budapest területén. Szalma Botond így nyilatkozott a Portfolionak:

„Kisebb koccanások időnként történnek most is, nem érzem úgy, hogy teljesen más lenne a vízi közlekedés, vagyis szigorodott volna a 2019-es Hableány-katasztrófa óta.”

A szakemberekkel egyetért a Főváros Önkormányzat is, ugyanis már korábban elfogadták a Duna-parti Építési Szabályzat módosítására vonatkozó terveket. Ezek többek között azt is szabályoznák, hogy az újlipótvárosi Duna-szakasz 24 kikötőhelyéből csak 9-et tartanának meg, és ezeket is csak a ki-, illetve a beszállás idejére lehetne használni, a  XIII. kerület dunai szakaszáról pedig teljes egészében kitiltanák a hajókat.

Természetesen a kikötőkre szükség van, ám ezeket a jövőben inkább az Újpesti-öbölben és Csepelen alakítanák ki. Szalma Botond azonban úgy véli, ez komoly nehézségekbe ütközhet, hiszen a szükséges engedélyek beszerzése éveket vehet igénybe, és jelentős anyagi forrásra van szükség: egyetlen kikötő kialakítása is 50-100 millió forintot emészthet fel.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: George Zografidis)

A tegnap óta hatályos gyermekvédelmi törvény szerint az a gyermekvédelemben dolgozó szakember, aki nem felel meg a „kifogástalan életvitel”  követelményének, jogviszonyát azonnali hatállyal meg kell szüntetni, és végkielégítésre sem lesz jogosult. Sokan inkább elhagyják a pályát, minthogy alávessék magukat a megalázó vizsgálatnak, mások pedig munkaügyi perre készülnek.