A MÁV okozta vasúti káosz komoly figyelmeztetés a kormánynak
A szakember szerint bele kell tenni a pénzt a MÁV-ba.
Igazi rémálom volt a hétfő sok utas és a MÁV számára is. A három nagy budapesti pályaudvar, a Keleti, a Nyugati és a Déli is „elesett”, vagyis borzalmas mennyiségű késés és rettenetes információs zűrzavar jellemezte a hétfői napot. A káosz fő oka az volt, hogy a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity kisiklott a Keleti pályaudvar előterében. Emiatt ott egyáltalán nem tudtak vonatokat fogadni. A pécsi és a győri, hegyeshalmi vonal belföldi és nemzetközi távolsági vonatai még kedd reggel is a kelenföldi állomásra érkeztek. Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint ezek oka az, hogy a kormány folyamatosan kispórolja a pénzt a vasútból.
Nem üzengetni kell, hanem beletenni a pénzt a MÁV-ba
Vitézy Dávid lemondásra szólította fel Lázár Jánost, ehhez képest Dorner Lajos a szmo.hu-nak adott interjúban azt mondta, nem Lázár Jánosnak kellene lemondania, hanem éppen Vitézy Dávidnak, ugyanis ő volt Lázár János elődje ebben a pozícióban, az ilyen állapotromlások pedig nem egyik pillanatról a másikra következnek be.
„Szóval én azt üzenem neki, hogy fogja be a száját, mert ha valaki felelős azért, hogy 40-50 milliárd forintot kidobott ez az ország az ablakon, például olyan tervekre, amelyek soha nem fognak megvalósulni, és ez a pénz most hiányzik például a vasúti karbantartás kasszájából, akkor talán inkább maradjon csendben".
Dorner szerint nem az üzengetéssel kellene foglalkozni, hanem azzal, amikor a magyar állam, mint megrendelő, nem biztosít elég forrást egy alapinfrastruktúra működtetéséhez. Véleménye szerint egy kisiklás vagy egy síntörés csak felszínre hozza a problémát, de mindez nem azt jelenti, hogy évek óta nem ez megy.
Arra a kérdésre, hogy igaz-e miszerint voltak elnyert uniós források ezekre a fejlesztésekre, de ezeket Lázár János visszatartotta, Dorner Lajos úgy válaszolt: itt mindenben a kormány dönt. Aki azt gondolja, hogy itt bármelyik miniszternek vagy államtitkárnak hatalmas mozgástere van, az nagyon téved.
„Amikor fogytán van a pénz, akkor általában mindig a Pénzügyminisztérium az, amelyik az utolsó szót kimondja, és ha azt mondják, hogy erre nincs pénzünk, akkor nincs pénzünk rá. Miközben persze látjuk azt, hogy mennyi mindenre van pénz. Ezek álságos dolgok”.
A szakember szerint az, hogy hirtelen túl sok baleset történt az utóbbi időben, nem jelenti azt, hogy félni kellene attól, hogy bárki felszálljon a vonatra, és riogatni sem szabad. Mint mondta, mindenhol vannak balesetek. Csak ebben az évben a cseh, az osztrák, a német vasútnál is voltak nagyon súlyos balesetek, sokkal súlyosabbak ennél. De az elmúlt néhány évben sokszor előfordult az is, hogy a nyílt pályán egymással szemben pár száz méterre álltak meg vonatok. Úgy fogalmazott, az is balesetnek számít, holott igazából láthatólag nem történt semmi. Ott lehetett volna aztán igazán nagy katasztrófa.
Mindennek a pénz az oka
Dorner Lajos emlékeztetett arra, hogy a közúton sokkal több halálos baleset történik, a vasúton a halálos balesetek általában úgy történnek, hogy a vasúti átjáróban a figyelmetlen gyalogos vagy autós behajt a tilos jelzés ellenére. A legtöbb üzemzavar most is ebből adódik.
„Igen, vannak műszaki hibák, akár katasztrófa közeli helyzetek is. Szerencsére, lekopogom, nagyon rég nem volt komoly baleset, ami még mindig azt mutatja, hogy azért egy egész jól felkészült állomány van a vasúttársaságnál. Az viszont tény, hogy ennél sokkal több pénzt kellene beletenni. Ez egy alapinfrastruktúra”.
A szakember szerint folyamatos karbantartásnak kellene lennie, hogy a műszaki hibák bekövetkezésének a valószínűségét csökkentsük, nem nullára, mert azt soha nem lehet, de minimalizálni kell.
„Ami történt, annak nagyon komoly figyelmeztetésnek kellene lennie a kormányzat számára, hogy nem lehet egy alapinfrastruktúrából most már több pénzt kispórolni. Bele kell tenni ezt a pénzt”.
Közben szép lassan újraindul a forgalom a budapesti Keleti pályaudvaron is.
(Budapest, 2024. augusztus 26. Szakemberek dolgoznak a Keleti pályaudvar közelében történt baleset helyszínén 2024. augusztus 26-án. Várhatóan augusztus 27-én délelőtt állhat helyre a vasúti forgalom a Keleti pályaudvaron, azt követően, hogy augusztus 25-én este a pályaudvar előtt kisiklott a Claudiopolis Kolozsvárról közlekedő InterCity vonat öt személykocsija. MTI/Bruzák Noémi)