Új korszak köszönthet be a zeneiparban

Egy veterán beatzenész új szintre emelné a koncerteket.

2021. április 13., 18:28

Szerző:

Több százmillióan böngészik a Spotify-t a járványügyi korlátozások bevezetése óta, a nagy kiadók keze azonban több mint egy éve meg van kötve: a népszerű előadók nem tudják közvetlenül a rajongók előtt eljátszani a dalokat.

Joel Broms Brosjo, a svéd zeneipar veteránja, aki tagja volt a Beats Music streaming-oldalt létrehozó csapatnak, új ötlettel állt elő, ami forradalmasíthatja az élőben közvetített koncerteket. Több ezer előadó közvetített koncertet a hálószobájából, a stúdiójából, vagy a garázsából tavaly március óta, hogy legalább egy kicsit ellensúlyozni tudja a hatalmas bevételkiesést. A turnézás, az élő koncertek hangulatát ugyan nem pótolhatja a Patreonon beérkező összeg, de Broms Brosjo arra számít, hogy a rendezvények engedélyezése után is sokan online fognak koncertezni.

Ezért hozta létre a Doorst, ahol az előadók nem csak közvetíthetik az online koncerteket, hanem kapcsolatba is léphetnek a rajongókkal, és a jegybevételeiket is maguk kezelhetik. „Eddig nem volt olyan online platform, ami alkalmazkodott volna a jeggyel látogatható koncertek elkerülhetetlen digitalizációjához” – mondta Broms Brosjo egy interjúban.

A Doors bétaverziója szerdán indul, hivatalosan pedig 19-én, hétfőn indítják útjára az alkalmazást. Előadók, vállalkozók és producerek november óta 1,8 millió dollárral segítették Broms Brosjo munkáját, a Pinterest alapítója, Evan Sharp az első támogatók között volt.

A zenészek bevételének háromnegyedét a jegybevételek teszik ki, az élő koncertek jegybevételei 2019-ben a 23 milliárd dollárt is elérték. 2020-ban azonban átvették a helyüket az online koncertek, amelyekre 610 millió dollárt költöttek a rajongók, de ez még így is nagyobb összeg, mint amennyit letöltésekre, albumok megvásárlására fordítottak.

Facebookon, YouTube-on, vagy Twitchen könnyű nagy nézettséget elérni egy-egy koncerttel, de nagy bevételre nemigen tehet szert az előadó. Ezért kénytelenek adományozásra ösztönözni a rajongóikat, ha szeretnének továbbra is a zenélésből megélni. A Doors abban különbözik majd a jelenlegi videomegosztóktól, hogy egyszerűbbé teszi a jegyértékesítést világszerte az adók és a közvetítési jogok figyelembevételével, és az előadók saját plakátot is készíthetnek a koncertjüknek. Az alkalmazás fejlesztése közben a legtöbb munkát abba fektették, hogy a jó hang- és képminőségű koncerteket minél kevesebb csúszással lehessen közvetíteni a világ bármely pontjára. A Doors a jegybevételek 70 százalékát adja az előadóknak.

A zeneipar átalakulását az is jól jelzi, hogy az Apple márciusban 50 millió dollárt fektetett a UnitedMasters alkalmazásba. Ennek segítségével az előadók a kiadók megkerülésével tudják feltölteni zenéiket a streamingoldalakra.

(Kiemelt kép: EPA | Alejandro Garcia)