Csak azért ült repülőre, hogy vámmentes luxuscuccokat vásárolhasson
Hyun Jung-a felült egy repülőre a dél-koreai Incheon Reptéren. Két órával később már vissza is tért oda, hogy bevásároljon a vámmentes üzletekben. Közben nem is lépett be egy másik ország területére.
Az Air Busan járatát a Lotte Duty Free nevű vámmentes cég töltötte fel VIP vásárlóival. Ez volt Hyun első repülőútja a járvány kezdete óta, és egy centet sem kellett fizetnie érte. Mivel a repülő elhagyta Korea légterét, és elrepült egy japán sziget felett, a 130 utas jogosulttá vált arra, hogy a szöuli vámmentes boltokban vásároljon, amiket általában a nemzetközi utazók vesznek igénybe.
Az efféle céltalan repülőutakat azért szervezik a vámmentes boltok tulajdonosai, hogy talpra tudjanak állni a koronavírus-válság után. A járvány előtt jól ment az üzlet: a világ vámmentes boltjai összesen 85 milliárd dollárt értek 2019-ben, és úgy számították, hogy 2027-re akár 139 milliárd is lehet az értékük.
Azonban amikor az országok korlátozni kezdték a beutazást, az üzletek eladásai is csökkenni kezdtek. 2019-ben még 4,5 milliárd ember utazott repülővel egy másik országba, míg tavaly csupán 1,8 milliárd. A világszerte jelenlévő svájci vámmentes üzletlánc, a Dufry éves bevétele például ennek köszönhetően 71 százalékot esett.
A Hyun-hoz hasonló utasok most pedig szívesen pótolják a bevételkiesést.
“Sok embert láttam, akik teli táskákkal hagyták el ezeket a boltokat” - mondta Hyun, aki kezében egy Chanel táskát tartott, tele cipőkkel és kozmetikumokkal.
“Minden barátomnak azt mondom, hogy ez a repülőút bőven megéri a vámmentes vásárlás lehetősége miatt.”
Dél-Korea második legnagyobb vámmentes üzletlánca, a Hotel Shalia 114 ingyenes jegyet ajánlott a sehova sem tartó repülőutakra május 23-ára és 30-ra azoknak a vásárlóknak, akik több mint 550 dollárt költöttek el üzleteikben május 3-a óta. A ország legnagyobb vámmentes üzletlánca, a Lotte öt hasonló utat szervez ebben a hónapban.
A vámmentes üzletek tulajdonosai az utolsók között vannak, akik visszanyerik vásárlóikat a járvány után. Az ország kiskereskedelmének 182 ezer dolgozója vesztette el munkahelyét áprilisban, miközben a teljes gazdaságban 652 ezer új munkahelyet tudtak létesíteni.
Az ipar helyzete némileg javult azokon a helyeken, ahol lehetséges a belföldi légi forgalom is. A kínai Hainan-sziget népszerű kiruccanási célponttá vált a szárazföldről érkező turisták számára, akik már alig várták, hogy útnak indulhassanak. A kereskedelmi minisztérium szerint ez segítette a vámmentes üzleteket is: ezek Kínában egy év alatt megduplázták bevételeiket.
Hainan-ban 2011-ben engedélyezték a vámmentes vásárlást a belföldi turisták számára. Júliusban a kormány megemelte azt az összeget, amennyit egy embernek el szabad költenie az ilyen boltokban, és Pekingben, Sanghajban, valamint több városban is engedélyezett hasonló üzleti tevékenységeket. Remélték, hogy ezzel is ki tudják használni a Kínában rekedt vásárlóerőt.
Az Alibaba napi rendszerességgel közlekedő szállítórepülőgépekkel próbálja kielégíteni a Hainanban vásárlók igényeit. A cég kozmetikumokat, kézitáskákat, és más termékeket szállít a szigetre Szingapúrból. Japán legnagyobb vámmentes üzletlánca, a Laox is tervezi, hogy üzleteket nyisson itt az év második felében.
“A kínaiak így kényelmesen bevásárolhatnak luxustermékekből Hainan-ban” - mondta Jonathan Siboni, a Luxurynsight nevű cég elemzője.
A nemzetközi légi utazás először valószínűleg csak regionális szinten fog erőre kapni, főleg olyan országok között, ahol jól állnak az oltásokkal. Az idei hét legnépszerűbb utazási célpontból négy az USA-ban található.
A részvényárak azt mutatják, hogy a befektetők bizakodnak. A Dufry részvényeinek ára szeptember óta több mint 100 százalékkal növekedett, míg a Hotel Shilla az elmúlt 15 hónap legjobb eredményét érte el - az ő részvényeik tavaly óta 13 százalékkal drágultak.
A párizsi Lagardere Travel Retail nevű vámmentes üzletlánc arra számít, hogy az európai vásárlók menthetik meg a nyári időszakot. A cég bevételei 56 százalékot, azaz 414 millió dollárt estek tavaly óta.
“Mi inkább a nyugdíjas európai utazókra számítunk” - mondta Frederic Chevalier, aki a cég európai, közel-keleti, és afrikai tevékenyéségeit koordinálja. A McKinsey becslése szerint az Ázsia és Európa közti utasforgalom legkorábban 2024-re fog visszaállni a 2019-es szintre.
Azért is van óriási szükségük a Dél-Koreához hasonló országoknak a kiskapukra, mert közben rosszul állnak az oltásokkal: itt csupán a népesség négy százaléka kapott vakcinát.
“A semmibe tartó járatokból származó bevétel kevés, de jobb, mint a semmi” - mondta Sung Junewon, a Shinhan befektetési társaság elemzője. “A legkisebb is számít.”
Eddig hét dél-koreai légitársaság vállalta, hogy indít ilyen járatokat. Ezeken eddig kb. 8000 utas vett részt. A hatóságok jelenleg azt is fontolgatják, hogy külföldről is beengedik a repülőgépeket Incheonba, ahol az utasoknak lehetőségük nyílna pár órányi vásárlásra, mielőtt hazatérnének.
Park Ju-hyun, egy 31 éves szöuli irodai dolgozó kb. 80 dollárnyi összeget fizetett a sehova sem tartó repülőútért még márciusban. Ez volt az első alkalom, hogy repülőre szállt a járvány kezdete óta. Úgy gondolja, hogy a bevásárlási lehetőség miatt bőven megérte: Park 600 dollárt költött a vámmentes üzletekben, főleg kozmetikumokra.
“Jó volt visszatérni a reptérre” - mondta.
(Kyunghee Park, Bruce Einhorn, Angelina Rascouet és Daniela Wei)
(Kiemelt kép: Adam J. Dewey/NurPhoto via AFP)