Vásárhelyi Mária: Minden eladó

2019. január 17., 09:49

Szerző:

A legutóbbi időkig Verona város nevéről, kicsit fennkölten, a művészet hatalma jutott eszembe. Történt ugyanis, hogy 1986 nyarán, a minden szempontból lenyűgöző Veronai Arénában néztük meg Verdi Aida című operáját. Szegény magyar turistaként ott szorongtunk a 15 ezer férőhelyes, dugig telt aréna kakasülőjén, az előttünk lévő sorban pedig három, jól láthatóan vidékről érkezett, fejkendős olasz parasztasszony ült. Az előadás megkezdéséig a magukkal hozott kosárból falatoztak, majd amikor felcsendült a zene, akkor az egyik asszony hátrafordult, és büszkeségtől sugárzó tekintettel, kezét ünnepélyesen magasra emelve csak annyit mondott: a mi Verdink. Mintha a saját fiáról beszélne. Mert úgy érezte, hogy Verdi az övé is, hogy ő egy olyan közösség tagja, amelyet többek között az tart össze, hogy mindannyian a magukénak érzik és büszkék az ő Verdijükre. Soha nem éltem át korábban a nemzeti büszkeség ennél egyszerűbb és természetesebb megnyilvánulását.

És bár mind a mai napig látom magam előtt ezt a jelenetet, 2017. január 21. óta Verona már egészen mást jelent számomra. A városról most már mindig a szörnyű busztragédia fog eszembe jutni. Sok millió magyar ember emlékezetébe ivódott be kitörölhetetlenül a kiégett busz borzalmas látványa, a tizenhét ember, többségében gyermek szénné égett teste, a hozzátartozók fájdalomtól elgyötört tekintete, a diákokat menteni próbáló tanárok és szülők elképesztő önfeláldozása, a látványtól elborzadó hatósági emberek tétova tehetetlensége. Azóta Verona ezt jelenti a magyar emberek számára.

Megemlékezők a Szinyei Merse Pál Gimnáziumnál a tragédia után.
Fotó: MTI/Kallos Bea

Akkor azt gondoltam, mindannyiunk közös érdeke, hogy minél előbb tisztázódjon, hogyan történhetett meg a szörnyű tragédia, kiket terhel felelősség a tizenhét ember haláláért, fatális véletlen vagy emberi felelőtlenség okozta-e a borzalmat. Nem mintha ez enyhítené a túlélők és hozzátartozók fájdalmát, de az ember természetes igazságérzete mégis azt követeli, hogy egy ilyen szörnyű történet lezárásához hozzátartozik az események rekonstrukciója és a felelősség megállapítása.

Az elmúlt nyolc évben jószerivel mindennap történik itthon valami olyan, amiről korábban nem tudtam elképzelni, hogy megtörténhet, a veronai baleset után azonban biztos voltam abban, hogy itt és most senkinek nem lehet más célja, mint az igazság felderítése és a felelősök felelősségre vonása. Úgy tűnik, ismét tévedtem.

Miközben az ügyben nyomozó olasz hatóságok két hónap alatt lezárták az egyébként a magyarországinál sokkal bonyolultabb vizsgálatot, és hat ember, öt autópálya-mérnök és a buszsofőr ellen vádat emeltek, a múlt év októberében pedig meg is kezdődött a bírósági tárgyalás, nálunk két év alatt alig történt valami. Pedig az olaszországi és magyarországi nyomozás során számos olyan tény derült ki, amelynek szerepe lehetett a balesetben és a szörnyű pusztításban. A buszvezető súlyos alvászavarokkal küszködött, és nem volt olyan állapotban, hogy jó lelkiismerettel rá lehetett volna bízni egy diákcsoport franciaországi utazását. Súlyos problémák voltak a busz műszaki állapotával is, és mint kiderült, a buszba utólag, engedély nélkül egy további üzemanyagtartályt is beszereltek, és ezeknek szerepük lehetett abban, hogy a lángok olyan gyorsan terjedtek tovább, és nem lehetett megfékezni a tüzet, ráadásul a tartályok rögzítése is szabálytalan volt. Mindemellett, mint a szakértői vizsgálat megállapította, a busztársaságnál bevett gyakorlat volt az illegális üzemanyagtartályok beszerelése. Nem voltak rendben a busz papírjai, és zavaros viszonyok uralkodnak a buszt tulajdonló társaságban is. Gyanús, hogy az illegális tartályokban illegálisan szállították külföldre az üzemanyag egy részét, ami felveti az áfa- és jövedékiadó-csalás lehetőségét is. A kihallgatások során a tulajdonos és a sofőr összevissza hazudoztak, egymásnak és önmaguknak is ellentmondó vallomásokat tettek. Amikor pedig a szülők a cég vezetőjével találkoztak, akkor ő, talán a nyomaték kedvéért, magával hozta egyik ismerősét, egy befolyásos kormánypárti politikus fiát.

Az ügyben csaknem két évig nem történt érdemi előrelépés. Az érintettek bujkálnak a szülők elől, beadványaikra, panaszaikra a hatóságoktól vagy semmitmondó, vagy semmiféle választ nem kapnak. A szülők szerint „olyan magas helyre vezetnek az ügy szálai, hogy a hatóságok a meg nem történt esemény kategóriájába helyezték a balesetet”. A busztársaság nemcsak zavartalanul működik azóta is, és viszi a csoportokat külföldre, hanem az elmúlt év tavaszán a társaság vezetője kitüntetést vehetett át Kiskunfélegyháza polgármesterétől „a hazai és nemzetközi személyszállításban nyújtott kiemelkedő tevékenységéért, a város jó hírnevének öregbítéséért”.

Aztán az elmúlt hetekben, talán az olaszországi vádemelés és bírósági eljárás hatására is, nálunk is megtörtént az első gyanúsítás. A gyanúsított azonban nem a buszsofőr, nem a busztársaság tulajdonosa, hanem a sofőr háziorvosa. Azzal gyanúsítják, hogy bár tudott a sofőr alvászavaráról, mégsem vizsgálta újra az alkalmasságát. Nem a buszsofőrt gyanúsítják, aki felelőtlenül volán mögé ült, annak ellenére hogy tudatában volt saját alkalmatlanságának, és nem a buszos cég tulajdonosát, aki ugyancsak ismerte alkalmazottjának egészségi problémáit, és lényegében minden szabálytalanságot elkövetett, amelyet ebben a műfajban el lehet követni, hanem a háziorvost, akinek egyébként nem is feladata az alkalmasság vizsgálata.

Veronáról immár nem a művészet hatalma és nem is csak a tizenhét ártatlan áldozat tragédiája, hanem az is eszembe jut, hogy egy olyan rendszerben élek, ahol bármi, de tényleg bármi megtörténhet.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.