Férfi vagy nő? Kiderült, melyik nem hőzöng többet a neten

Az internetes vásárlások minőségéről általában sokan mondják el a véleményüket, egy nemzetközi kutatás révén pedig az is kiderült, hogy a férfiak vagy a nők akadékoskodnak többet.

2024. október 17., 14:19

Szerző:

Az internetes hőzöngés terén a férfiak bizonyulnak hangadóbbnak – derült ki egy Dívány által szemlézett nemzetközi felmérésből. A nemzetközi kutatás során olyan nagy platformok értékeléseit vizsgálták a kutatók, mint az Amazon, a Google, az IMDb, a TripAdvisor vagy a Yelp. Az Erasmus School of Economics, a jeruzsálemi Héber Egyetem, valamint a Negevi Ben-Gurion Egyetem kutatói széles körű felmérést folytattak: összesen 1,2 milliárd valós, online visszajelzést elemeztek. Ezt két laboratóriumi vizsgálattal egészítették ki, és azt találták, hogy a negatív visszajelzés nyilvános megosztására irányuló hajlandóságban nemi alapon számottevő eltérés mutatható ki.

Azaz a férfiak és a nők hasonló véleménnyel és érzésekkel fogadnak bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat, mégis a nők vonakodnak negatív véleményük kifejezésétől a nagy nyilvánosság előtt. Átlagos értékeléseik, amennyiben visszajeleznek vásárlási tapasztalataikról, magasabbak a férfiakénál. Persze ez nem azt jelenti, hogy nekik minden megfelel, csupán a társadalmi megfelelésükből fakadóan tartják magukban panaszos véleményüket. 

Vagyis – a kutatók szerint – a nők úgy vélik, tőlük több empátiát és megértést vár el a társadalom, amit akkor érhetnek el, ha nem hőzöngenek, nyafognak, reklamálnak vagy panaszkodnak a világhálón. 

A férfi a negatív vélemény kifejezésétől lesz férfi?

A kutatás laboratóriumi szakaszában kimutatták, hogy amikor elégedettek, a férfiak és a nők hasonló mértékben fejezik ki véleményüket. A különbség negatív vélemény nyilvánításakor jelentkezik, akkor viszont földrajzi területre és internetes platformra való tekintet nélkül. Pedig annak például, hogy a nők egy 5-ös skálán átlagosan 0,1 egységgel magasabb értékelést adnak egy termékkel kapcsolatos visszajelzésükben, komoly gazdasági következménye is lehet, mert a pontozásban kiütköző aprócska eltérés is jelentős lehet számokra lefordítva. 

A kutatók összességében hangsúlyozták: az emberi mellett gazdasági tényezők is indokolják, hogy a nők se fojtsák magukba esetlegesen negatív véleményüket. Ehhez azonban olyan befogadóbb online terek létrehozását sürgetik, ahol a nők kényelmesen érezhetik magukat, elfogadásnak örvendve őszintén oszthatják meg véleményüket komfortzónájuk elhagyása nélkül. 

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Robin Tutenges / Hans Lucas/AFP)