Csak egy KLIKKelés és jöhet az élet, erő, egészség

Újabb Klikk kiállítás a Millenárison. Immár a negyedik. Most az egészséges életmód, a megfelelő táplálkozás került terítékre. A látogatókat, családokat, iskolás csoportokat 2009. március 22-ig várják.

2008. november 4., 21:23

A Klikk sorozat mindig is a digitális játszótér elemére építkezett. Ismeretterjesztő funkcióként szolgál, hiszen egy-egy tudományterületet jár körbe az alapoktól úgy, hogy közben biztosítja az interaktivitást. Az első Klikk 1.0 kiállításon (2007 szeptember) különböző oldalairól ismerhettük meg az internetet, a web fejlődését. Az idén januári Klikk 2.0 egy fokkal feljebb lépett, mert a látogatók maguk tapasztalhatták meg a weblap-, a kép-, a hang-, a videószerkesztés vagy az animáció-készítés alapjait. Május 9-től pedig a harmadik felvonás (Klikk 3.0) a magyar innováció helyzetét kívánta ismertetni.

A szeptemberi 4.0-tól valami hasonló, digitális „felvilágosítást” várnánk. A szervezők azonban inkább egy olyan témát választottak, ami nagyot szól, és mindenkit érint. Így döntöttek az egészség megőrzése mellett. A címet meghagyták, az informatika világába tartozó klikk szó most is tükrözi a kiállítás jellegét. Számítógépek hada tárul elénk, klikkekkel barangolhatunk a helyes életmódba. Őket idézve: a gyerekek testi-lelki egészségének megőrzése kétségtelenül a „túlbeszélhetetlen" kategóriába tartozik. Miért is?

Fuss az életedért!

A magyarok kevesebb ideig élnek, mint a nyugat-európaiak. Ennek egyik oka: az elvárhatónál sokkal kevésbé törődünk egészségünkkel, csak kevesen érzik, hogy felelősek saját egészségükért. Egészségtelen életmódunk miatt élen járunk a daganatos, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozási statisztikákban. Egy hármas rendszert kellene követnünk: sport, egészséges étkezés, rendszeres szűrés.

Ez az alapja a Klikk 4.0-nak: a test és az életmód megismerésével és tudatos tervezésével kívánja felhívni a figyelmet az egészségre és az egyén felelősségére saját életminőségével kapcsolatban.

Elsősorban fiataloknak (7-18 éveseknek) szól a kiállítás. Már ebben a korban érdemes megkezdeni a nevelésüket, ami segíthet nekik egészségük megőrzésében. Mi mással lehetne megnyerni őket, ha nem az internettel, 21. századi technikával, audiovizuális eszközökkel?! Így kitűnő ötlet Ametisztet a bejárathoz rendelni. A belépő gyerekek azonnal leragadnak nála, kérdésekkel bombázzák. Ő nem más, mint egy robot, aki mindenre tud válaszolni (az esetleges kitéréseket figyelembe véve).

Az Ametiszttől való elszakadást követően a kiállítást két nagyobb részre oszthatjuk.

Sejtelmek

Az első a tanulás-játék rész.

A földszinten 14 darab sejtet, azaz pavilont találhatunk. Mindegyik más-más témát dolgoz fel (elhízás, fogmosás, alkoholizmus, drog, dohányzás, depresszió, szexuális élet, betegségek, mint anorexia, bulémia stb). Ha belépünk ezekbe, akkor találjuk szembe magunkat azokkal a különféle audiovizuális eszközökkel (tévé, számítógép, teszt-játék), amelyek feldolgozzák az adott témát. Illetve a pavilonok hatalmas plakátokkal vannak körbeölelve, melyek további felvilágosítást adnak.

Ha az információs pultnál regisztráljuk magunkat, akkor a sejtekben kitöltött tesztek után járó pontszámainkat felírhatjuk a rendszerbe. Egy bizonyos ponthatár után nyereményeket vehetünk át, továbbá a bejáratnál felállított szerencsekereket is megforgathatjuk.

Együtt mozogni jó

Második egység a mozgás.

Azon túl, hogy az emeleti, hatalmas teret fitness-, kondigépek töltik ki, számos frappáns ötletnek lehetünk szemtanúi, hogyan vehetjük rá játékkal a gyerekeket a mozgásra. Ilyen megoldás a szobabiciklisor. Minden kerékpárhoz tartozik egy-egy tévé, ill. téma (sport, koncert, rajzfilm). A feladat egyszerű: aki a leggyorsabban teker, annak a témája lesz látható valamennyi képernyőn. És hogy tanuljunk is, a sor mellett elhelyezett tábla hirdeti: 30 percnyi biciklizés egy hamburgernyi kalória elégetését jelenti. Ilyen még a kislabdahajítás céltáblával, sebességmérővel ellátva, na meg a Dance Dance Revolution (DDR) ritmusjáték is. Utóbbi arról ismeretes, hogy a képernyőn megjelent nyilakat kell a megfelelő sorrendben „eltáncolni” a padlóra leterített táncszőnyegen. Az ugrálással pedig itt is sok kalóriától szabadulhatunk meg. (De vajon tudják-e a gyerekek, hogy mi is az a kalória?!)

Ezen kívül a hagyományos Wii (kézzel, távirányítóval működő) és a Nintendo Wii Fit (lábbal, mérleggel használható játék) is szemügyre vehető. Nem egy passzív otthoni szórakozásról van szó. Ez tényleg egy olyan eszköz, ami interaktív. Végre nemcsak ülni fog kisfiunk a számítógép előtt kekszet tömve magába, hanem mozog, „sportol” is. A konzolra felállva tudunk egyensúlyozva játszani: síelni, focizni, golfozni. A szerkezet érzékeli a testsúlyunkat, ennek megfelelően a dőlésünket is. Mintha csak élőben taposnánk a havat.

Egy gyermekjátszó is megbújik a terem hátsó sarkában, ahol a legkisebbek tombolhatják ki magukat. További időszakos programok: mentőbemutatók, gyógytornászok, táplálkozási tanácsadók, különféle egészségügyi szűrések és vizsgálatok. Új ismereteket adhatnak gyermekeknek és szülőknek egyaránt.

Egyedül a biológia órákon, szemléltető eszközként használt belső szervek (szív, tüdő, léghólyagocskák) jelenlétét nem értem. Önmagukban semmit sem tesznek hozzá az egészséges életmódhoz. Így kell kinéznie egy ép szervnek. Értem. De mihez hasonlítsuk? Milyen a rossz? Inkább csak dekorációként használják fel ezeket.

Klikk 4.0. Játékos, interaktív. De sikerülhet-e egy digitális játszótérrel egészségtudatos gondolkodást kialakítani a fiatalokban?

A belépést követő lelkesedés vagy ellaposodik, megunva a kiállítást vagy pedig leragad a játékoknál (Wii), esetleg Ametisztnél. A plakátokat csak az iskolásokat kísérő felnőttek olvassák végig.

Nekem meg megmarad az az élmény, amikor egy 10 éves kislány magyarázza el a robotnak, hogy a világon a legjobb kaja a chips, meg a csoki.