Elektromos és intelligens

2020. június 20., 11:52

Szerző:

Köztudott, hogy az elektromos hajtású autók lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, mint a hagyományos, robbanómotoros kocsik. Az áram is jelentősen olcsóbb, mint a benzin, egyébként pedig nincs olajcsere, nincsenek bonyolult átviteli mechanizmusok, mint sebességváltó, nem is beszélve a turbóról vagy a kettős tömegű lendkerékről. Külön előny az is, hogy nagyon ritkán kell cserélni a fékbetéteket, mivel a fékező hatást nagyobbrészt a generátorként energiát visszanyerő motor maga fejti ki. így a fékpofák és a tárcsák kopása minimális. Ezek már olyan nyereségek, amelyek pótolják a kétségtelenül magasabb vételárat.

Azzal viszont a munkaerőpiacnak számolnia kell, hogy a sokkal egyszerűbbé váló autógyártás miatt a várakozások szerint mintegy 120 000 munkahely fog megszűnni, természetesen az összeszerelési területen. Autófejlesztők ezzel szemben azt állítják, hogy világszerte viszont legalább kétmillió új, szoftverfejlesztőre lesz szükség, mert például a mesterséges intelligencia alkalmazása az önvezető autózás területén forradalom előtt áll. Az egyik ilyen a járművek egymás közötti, és a jövőben például akár az úttal való kommunikációja, amelynek segítségével az autók egymás és saját helyzetüket is folyamatosan észlelve biztonságosan tudnak navigálni. Meg kell oldani, hogy a rendszer pontosan nyomon kövesse a forgalom többi résztvevőjének a mozgását, és az különösen fontos, hogy bármilyen időjárási körülmények között is nagy magabiztossággal felismerje az emberi alakokat, azok mozgásirányát. Sokan kételkednek az önvezető autók megbízhatóságában mondván, az emberi reakció egészen váratlan, ismeretlen helyzetekben is működőképes lehet, míg a programozott rendszerek döntésképtelenné válnak, ha számukra nem ismert szituációba kerülnek. A mesterséges intelligencia lényege, hogy öntanuló, tehát végtelenségig tökéletesíti a működését az alapprogramozást követően a működése egész idejében, tehát a fejlesztők azt remélik, e technológia elterjedésével drasztikusan csökkenhet a balesetek száma.

Kísérleteznek olyan hangulatérzékelő rendszerrel is, amely mesterséges intelligencia technológiák segítségével észleli a vezető arckifejezéseinek változásait, ez alapján elemzi a lelki állapotot, s ehhez alkalmazkodva állítja be például menettulajdonságokat. Hamarosan el fogjuk érni, hogy ezek az okos rendszerek kiismerik a szokásainkat, tulajdonságainkat, és mindekor ezek alapján szabályozzák az autó mozgását, haladását. Az egyik brit autógyártó azzal is kísérletezik, hogy figyelik a hátsó utasok állapotát a fejtámlába rejtett kamerák segítségével, s ha például a rendszer fáradtság jeleit észleli, tompíthatja a világítást, besötétítheti az ablakokat vagy emelheti a hőmérsékletet, hogy jó körülményeket teremtsen az elalváshoz.

Összegezve, ha kellően nagy számban elterjednek az elektromos meghajtású, mesterséges intelligencia-rendszerekkel felszerelt autók, akkor megszűnik a közlekedés okozta légszennyezés, ugyancsak megszűnnek az utakon a torlódások, sokkal olcsóbb lesz az üzemeltetés és várhatóan csökkeni fog a közúti belesetek száma. / -er-