Árrésstop: a gatyánk is rámegy az idei húsvétra?
Közeledik a húsvét, ami az árrésstop ellenére igazán drága lesz a magyaroknak.
Idén április közepén lesz húsvét, azonban az üzletekben már hetekkel korábban megjelent az ünnepre készített csokoládék. A tojások, nyuszik és csibék azonban idén jóval többe kerülhetnek, mint azt a magyarok gondolták. A drágulásról a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára nyilatkozott a Pénzcentrumnak.
Jelentősen drágul a csokoládé húsvétra
Intődy Gábor elmondta a lapnak, hogy az elmúlt időszakban minden drágult. Emelkedett az alapanyagok ára, Éppen ezért a kereskedők nem tehetik meg, hogy ne emeljenek a csokoládé árán a 2025-ös húsvéti szezon előtt.
„Várhatóan drágábbak lesznek a húsvéti édességek 2025-ben az előző évhez képest. Ennek legfőbb oka az alapanyagárak emelkedése. A kakaó ára 2024 folyamán rekordmagasságba emelkedett a gyenge termés és a kereslet növekedése miatt, de nőtt a cukor ára is. Növekedtek az energia- és szállítási költségek, a munkabérek. Számos adó és díjtétel emelkedett, ahogy a cégek által fizetendő közműdíjak is sokkal magasabbak, amiből részben nyilván a lakossági rezsit finanszírozzák”
– nyilatkozta a lapnak.
„A gyártók ezeket a brutális költségnövekedéseket nem tudják lenyelni, a termékek árait emelniük kell. A végén tehát a fogyasztó fizet meg mindent. Ugyanakkor az állam most nyomás alá helyezte a kereskedőket, akik ezért az emelt átadási árakat nem akarják befogadni. Nemrég az élelmiszeripari beszállítók egy részét is arra kezdték kényszeríteni, hogy ne emeljenek árakat. Már csak az a kérdés, hogy ki tud veszteségesen termelni, vagy kereskedni - mert ez csak egy rövid ideig működhet így, közben pedig a cégek egyre jobban kiszáradnak, és veszítenek a versenyképességükből”
– magyarázta a drágulás okát.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára arról is beszélt, hogy a magyarok kevesebb csokoládét esznek az utóbbi időben. Ettől függetlenül a húsvéti időszakban nagy valószínűséggel nem fognak lemondani a csokoládéról, mivel ilyenkor mindig emelkedés figyelhető meg a számokban.
„A húsvéti időszakban jellemzően növekedés figyelhető meg az édességfogyasztásban. A slágertermékek továbbra is a csokinyúl és csokitojás. A húsvéti időszakban az édességeladások általában 15-20%-kal emelkednek az év többi hónapjához viszonyítva”
– mondta. Hozzátette azonban, hogy a vásárlók tudatosabbak, és nagy valószínűséggel az olcsóbb termékek felé fordulnak, vagy kevesebb terméket vesznek.
Ettől drágul a csokoládé
Korábban a 168.hu is beszámolt róla, hogy jelentősen nőtt a kávé és a csokoládé világpiaci ára. Az alapanyag drágulása pedig a magyarországi piacon is érződik. A Pénzcentrum cikkéből kiderül, hogy az elmúlt év során a piaci ár tonnánként egy elképesztő hullámvasutazást mutatott be, mire visszatért a 8 ezer dolláros szintre. Emellett számolni kell a szállítási költséggel is, valamint azzal is, hogy a kakaóbabot szüretelő emberek egyre erősebben érvényesítik az érdekeiket, ami azt jelenti, hogy fokozatosan több pénz kérnek a munkájukért.
Emellett a feldolgozott, legyártott csokoládé ki van téve a drágulásnak az adott országban. Az inflációs adatok szerint, februárban a kakaópor pédául 13,8 százalékkal került többe, mint egy éve ugyanekkor. Illetve azt is számításba kell venni, hogy a csokoládé nem számít árrésstopos terméknek, így idén kénytelenek többet fizetni a magyarok a húsvéti édességért.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Pixabay)