A bankkártya lett az új ellenség? Egyre több helyen kérnek készpénzt a vásárlóktól
Eddig a népszerűsítése volt a cél, de úgy tűnik, a bankkártya használata mostanra problémássá vált a kereskedők számára.
Nő azon üzletek és vendéglátó egységek száma, ahol a bankkártya használatát már nem teszik lehetővé a vásárlók számára – hívta fel a figyelmet a G7.
Ez különösen azért lehet furcsa, mert az elmúlt években éppen arra volt igény, hogy a készpénz háttérbe szoruljon, és a tranzakciók nagy részét inkább bankkártyával bonyolítsák. Mindebben jelentős szerepet játszott a pandémia is, hiszen sokan ekkor döntöttek úgy, hogy a baktériumokkal és szennyeződésekkel teli papír- és fémpénzek helyett inkább bankkártyával fizetnek mindenhol, így elkerülve, hogy egy fertőzésveszélyes felülettel találkozzanak.
A járványhelyzet kényszerítette ki, de a hosszú hónapok alatt rengetegen hozzászoktak ehhez a fizetési módszerhez, így ma már sokan azt vallják, hogy egyáltalán nem tartanak maguknál készpénzt, és kizárólag bankkártyával, esetleg más digitális fizetőeszközzel, például telefonnal vásárolnak.
A kereskedői gyakorlat azonban nehéz helyzetbe hozhatja őket, mert adott esetben bizonyos szolgáltatásokat nem tudnak igénybe venni, ha nem lapul a zsebükben néhány bankjegy.
A bankkártya használata kényelmes, de költséges
Fontos megemlíteni, hogy a bankkártyával történő fizetés az ügyfelek számára ingyenes, így a legtöbben ezt kényelmes megoldásnak találják – feltéve, hogy bankszámlára érkezik a fizetésük.
A kereskedők számára is könnyebbséget jelenthet ez a fizetési mód, hiszen nem kell aggódniuk a váltópénz és a különböző címletek beszerzése miatt. Ugyanakkor nekik fizetniük kell a terminálok használatáért, ez pedig alacsonyabb forgalom vagy kisebb értékű termék értékesítése esetén fájó pont lehet számukra.
A legjobb példa erre egy kis kávézó vagy egy zöldséges, ahol a néhány száz forintos vásárlások után is aránylag nagy banki költségek járnak, amelyeket a kereskedőnek kell megfizetnie. Ezt természetesen mindegyikük szeretné elkerülni, ezért egyre több szolgáltatónál, kereskedőnél és vendéglátó egységben találkozhatnak azzal a vásárlók, hogy nincs mód a bankkártyás fizetésre. A szakemberek szerint mindig is volt ellenállás a szolgáltatókban a bankkártyás fizetésekkel kapcsolatban, de az utóbbi időben az elutasítás egyre nagyobb arányban fordul elő.
Az sem ritka, hogy összeghatárhoz kötik a bankkártya-használatot, így például 1000 forint alatt nem engedik a kártyás fizetést, és esetenként akár táblákon is felhívják a vásárlók figyelmét, hogy mellőzzék az online fizetést.
Jogilag támadható, ha a kereskedő nem biztosítja a bankkártyával történő fizetés lehetőségét, a gyakorlatban mégis egyre több helyen hangzik el a kérés, hogy inkább készpénzben várnák a számla kiegyenlítését. Az erre irányuló kéréssel önmagában még nincs probléma, de ha a kereskedő egyáltalán nem teszi lehetővé a kártyás fizetést, az már szankcionálható.
Csakhogy egy ideje az önkormányzati jegyzők hatáskörébe tartozik az ellenőrzés, ez pedig megnehezíti az ilyen jellegű ügyek felgöngyölítését. Természetesen a bankok is rosszul járnak azzal, ha az ügyfeleket lebeszélik, vagy egyáltalán nem is engedik bakkártyával fizetni, ám nekik még kevesebb lehetőségük van felügyelni partnereik működését.
A kereskedők egy része ily módon szeretne spórolni a költségeken, és sokan közülük arra is panaszkodnak, hogy bizonyos szolgáltatásokért vagy az áruért nekik is készpénzben kell fizetniük, így számukra ez kényelmi szempont is, ezért kérik a vásárlóktól a bankjegyeket. A trend egyre jobban terjed, így érdemes felkészülni arra, hogy bármikor szükség lehet a bankjegyekre.
(Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)