Használtautó-piac: 15-20 éves autókat vásárol a magyar
Május végéig a DataHouse előzetes adatai szerint feltámadt a használtautó-piac: mintegy 368 600 személygépkocsi cserélt gazdát, 13 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A havi adásvételek átlagos mennyisége immár második hónapja alakul korábban sosem látott szinten, 79 ezer körül.
A lakosság egy része a jövedelmi helyzetének lassú rendeződése nyomán most pótolja az előző években elmaradt autóbeszerzéseit – magyarázta közleményében a JóAutók.hu vezérigazgatója, Halász Bertalan. Erre utal szerinte az is, hogy a használtautó-piac forgalma most a korábbiaknál idősebb és olcsóbb járművek felé tolódott el – írja a 24.hu.
15-20 éves roncsokat csereberél a magyar a használtautó-piacon
Egyrészt most a tervezettnél tovább megtartott autók kerülnek nagyobb számban a piacra, másrészt egyelőre a vásárlók is óvatosabban költenek, inkább az olcsóbb szegmens iránt érdeklődnek.
A gazdát cserélő személyautók 61 százaléka legalább 15 éves, a minimum 20 évet elérő használt autók részaránya is 37 százalékot tesz ki.
A márkákat tekintve viszonylag koncentrált a piac: hat márka autói biztosították a teljes forgalom felét. Az első helyen az Opel áll 10,9 százalékkal, a Volkswagen 10,2 százalékos részarányával stabilan tartja a második helyet. Évről évre csökken a Suzuki részesedése, de az éves forgalomból még mindig 8,2 százalékot tudhat magáénak. A Ford a negyedik helyen áll 7,9 százalékkal. A BMW az ötödik 6,1 százalékos részesedéssel, a hatodik helyen az utóbbi hónapokban már a Skoda áll 5,6 százalékos részaránnyal (tavalyhoz képest a Mercedest, a Toyotát és a Renault-t is megelőzve).
Miközben a belföldi használtautó-piac forgalma 13 százalék feletti mértékben 368 600-ra bővült, az importált használt autók száma ugyanebben a periódusban 45 300 darab volt, ami 2,6 százalékkal múlja felül az egy évvel korábban mért 44 100-as értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma már 51 605 volt, ami 9,5 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi 47 916-os mennyiséget.
Tarolnak a kínaiak?
Az elmúlt 2 évben átlagosan felére/harmadára csökkent a francia, a japán, az olasz, a dél-koreai és a német elektromos autók iránti kereslet, miközben a legtöbb kínai autó valóságos őrületet vált ki a magyarokból.
Nincs mese, Kína nem csak az olcsó webshopok, de autó tekintetében is verhetetlen. Legalábbis a magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben is lefedő Használtautó.hu adatai szerint az elmúlt 2 évben átlagosan felére/harmadára csökkent a francia, a japán, az olasz, a dél-koreai és a német elektromos autók iránti kereslet, miközben elsősorban a Teslának köszönhetően az amerikai modellek is csupán stagnálni tudtak.
A kínai elektromos autók eközben a BYD megjelenésével kevesebb, mint 1 év alatt egészen a képzeletbeli dobogó alsó fokáig törtek előre.
A Használtautó.hu adatai szerint 2022 második negyedévében egy használt Hyundai Ioniq, Renault Zoé vagy Citroën C-Zero hirdetésére átlagosan 11, míg egy Nissan Leafére átlagosan 10 telefonos érdeklődés érkezett. Vásárlói preferenciák tekintetében akkortájt a dél-koreai, a francia és a japán elektromos autókat tekinthettük legnépszerűbbnek.
2024 első negyedévére azonban minden megváltozott. A népszerűségi lista tetején most amerikai elektromos autókat látunk, a kínai márkák iránti kíváncsiság viszont óriásit ugrott. E tekintetben a BYD és az MG modelljei viszik a prímet: az ezekkel kapcsolatos érdeklődések száma 2023 második negyedéve óta több, mint háromszorosára nőtt.
Érdekesség még, hogy a korábban második helyen lévő francia elektromos autókat jelenleg a német és japán modellek is előzik, méghozzá elsősorban a folyamatosan bővülő kínálat, például a Volkswagen ID, a Mercedes-Benz EQ és a BMW i termékcsaládok, valamint a Mazda MX-30, a Toyota BZ4x és a Nissan Leaf modellek miatt.
További részleteket itt olvashat.
(Fotó: 168.hu)