Egyszerűen már nem kell a magyaroknak az európai elektromos autó, ezek a modellek tarolnak helyettük
Az elmúlt 2 évben átlagosan felére/harmadára csökkent a francia, a japán, az olasz, a dél-koreai és a német elektromos autók iránti kereslet, miközben a legtöbb kínai autó valóságos őrületet vált ki a magyarokból.
Nincs mese, Kína nem csak az olcsó webshopok, de autó tekintetében is verhetetlen. Legalábbis a magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben is lefedő Használtautó.hu adatai szerint az elmúlt 2 évben átlagosan felére/harmadára csökkent a francia, a japán, az olasz, a dél-koreai és a német elektromos autók iránti kereslet, miközben elsősorban a Teslának köszönhetően az amerikai modellek is csupán stagnálni tudtak.
A kínai elektromos autók eközben a BYD megjelenésével kevesebb, mint 1 év alatt egészen a képzeletbeli dobogó alsó fokáig törtek előre.
A Használtautó.hu adatai szerint 2022 második negyedévében egy használt Hyundai Ioniq, Renault Zoé vagy Citroën C-Zero hirdetésére átlagosan 11, míg egy Nissan Leafére átlagosan 10 telefonos érdeklődés érkezett. Vásárlói preferenciák tekintetében akkortájt a dél-koreai, a francia és a japán elektromos autókat tekinthettük legnépszerűbbnek.
2024 első negyedévére azonban minden megváltozott. A népszerűségi lista tetején most amerikai elektromos autókat látunk, a kínai márkák iránti kíváncsiság viszont óriásit ugrott. E tekintetben a BYD és az MG modelljei viszik a prímet: az ezekkel kapcsolatos érdeklődések száma 2023 második negyedéve óta több, mint háromszorosára nőtt.
Érdekesség még, hogy a korábban második helyen lévő francia elektromos autókat jelenleg a német és japán modellek is előzik, méghozzá elsősorban a folyamatosan bővülő kínálat, például a Volkswagen ID, a Mercedes-Benz EQ és a BMW i termékcsaládok, valamint a Mazda MX-30, a Toyota BZ4x és a Nissan Leaf modellek miatt.
Pár napja megírtuk: két héten belül bejelentheti az Európai Unió, hogy extra vámokat vet ki a kínai elektromos autókra. Július elején zárul le ugyanis az a vizsgálat, amelyben azt nézték meg, nem kapnak-e a gyártók Kínától állami támogatást azért, hogy olcsó árukkal tarolhassák le az európai piacot. Az új vámtétel 30-70 százalék között lehet.
A német kancellár és a német gazdaság más irányítói is úgy látják, nem tudnák összeszedni a többséget a terv blokkolásához, pedig az ottani autóipar rosszul járhatna egy ilyen döntéssel. Hát még akkor, ha a kínaiak válaszul szintén büntetővámokat vetnének ki az európai autókra. A kereskedelmi szabályoknál ahhoz, hogy egy uniós döntést megakadályozzanak, minősített többségre, vagyis legalább 15 tagállam szavazatára van szükség úgy, hogy azok az EU lakosságának minimum 65 százalékát képviseljék.
A magyar kormány természetesen a döntést ellenzi, ők azt támogatnák, hogy ne legyenek extra vámok a kínai elektromos autókra.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Jean-Marc Barrere / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)