A történelem mint erkölcs

Ha igaz lenne a mondás, miszerint a történelem az élet tanítómestere, a történészek lennének a legbölcsebb emberek, akik életünknek szinte bármely kérdésére ismerik a választ. Ám ez nincs így. Hiszen ahány történész, majdnem annyiféle a tanulság meg a tanultság. „Meggyőződésem, hogy a történelem szavakból áll, sokkal inkább, mint »tényekből« – írja John Lukacs. – A történész számára az egyes szavak megválasztása és alkalmazása nem csupán stiláris, hanem erkölcsi döntés...” Ha históriát írunk, ha emlékműre feliratot fogalmazgatunk, ha a Parlament előtt szónokolunk.

2014. május 28., 09:22

Könyvének címéhez illően (A huszadik század rövid története) a kiváló magyar/amerikai historikus kurtára szabta a mögöttünk maradt évszázadot, amely szerinte 1914-ben, fegyverdörgés közepette kezdődött, és 1989-ben, békében zárult. Ez a korszak Amerikáé, ahogyan a hosszú XIX. század (1815-től 1914-ig) Angliáé volt, az előző meg a felvilágosodó, forradalmaskodó franciáké.

Lukacs úgy véli: 1989-cel véget ért Európa kivételes történelmi szerepe. Tudomásul kell vennünk, el kell fogadnunk, hogy Európa csupán egy kis félszigete a hatalmas Ázsiának. A századot megnyitó „első világháború” szinte kizárólag európai küzdelem volt, mondhatnánk: vicinális. Mégis négy nagyhatalmat rontott össze: a Német Császárságot, az Osztrák–Magyar Monarchiát, a cári Oroszországot és az oszmán-török birodalmat.

1914. június 28-án lőtte le Gavrilo Princip szerb terrorista Ferenc Ferdinánd trónörököst Szarajevóben. Augusztus 4-re Európa minden nagyhatalma hadban állt – óriási tévedések közepette. Ma már tudjuk: többnyire rosszul mérték fel az erőviszonyokat. Ismerjük, mennyi téves, gyors döntést ígérő haditerv mellett dőltek elégedetten hátra a korlátolt, vérbe borult szemű tábornokok. Látjuk, milyen szűk volt az a perspektíva, amelyben a katonák előrenéztek. (Tévedéseik jó részét aztán megismétlik majd a második világháborúban.)

Az 1870-et követően növekvő nacionalizmus populista jelleget vett fel, átszövődött más, romboló tévképzetekkel, mint amilyen az idegengyűlölet vagy az antiszemitizmus. A nagy háború után megbukni látszott a nyugat-európai, amerikai liberalizmus ideálja. Ennek igazán tragikus következményeit a század harmincas éveitől szemlélhettük. Az emberekkel „nem születnek együtt” az eszméik, hanem választják azokat – figyelmeztet az elháríthatatlan felelősségre a konzervatív John Lukacs.

Európa némely országa tehát elindult az autoritárius úton. A militarista hajlamú, katonai kifejezéseket harsogó Mussolini mindenekelőtt az államot akarta erősíteni. Ennek érdekében a parlamenti demokráciát a könnyebben kezelhető korporációkkal, vagyis a szakmai testületek, kamarák rendszerével váltaná fel, átszabva a jogrendet. Az itáliai fasizmus példája ragadós volt, Sztálin és Hitler is tanult tőle.

A nacionalista, rasszista, külföldi- és zsidóellenes, populista német nácizmus választások útján jutott hatalomba. Amikor megkérdezték Hitlert, hogy tervezi-e a nehézipar államosítását, így válaszolt: „Minek államosítanám az ipart? A népet államosítom.” Ebből lett aztán a történelem legvéresebb, totális tragédiája.

A második világháború a maga minőségjelzőjéhez méltóvá 1941. december 7-én vált, a Pearl Harbor-i japán terrortámadás nyomán. A balhírnek legjobban Churchill örült. Úgy látta: a hátba támadt ipari és katonai óriással együtt Anglia győzni fog. Ám ekkor még a felkelő nap országának csendes-óceáni flottája erősebb volt, mint az Egyesült Államoké. A begerjedt Németország könnyelműen és sürgősen hadat is üzent az USA-nak. A harc a távoli Korall-tengerre, az Indiai-óceánra is kiterjedt: Ceylon, Szingapúr, Midway környékére. Ám a szövetséges hatalmak tartották magukat megállapodásukhoz: elébb Németországgal kell végezni, és csak aztán jöhet a Japán elleni invázió. 1945 tavaszán a menekülő Mussolinit lelőtték, és tetemét felakasztották, Hitler öngyilkos lett, a maradványait elégették, Berlint felperzselték, az atombombát ledobták.

1945-re az Egyesült Államok haditengerészete erősebb volt, mint a világ összes flottája együttvéve. A háború kimenetele vitathatatlanná tette az USA vezető szerepét, befolyását a gazdaságra, a nemzetközi kapcsolatokra, a technikára, a kommunikációra, az életformára, a normákra és szokásokra.


Aztán a vasfüggöny kettévágta Európát, amelynek lélekszáma alig nőtt, míg más kontinensek lakosságának száma megduplázódott. A korábbi, hagyományos technikai és kulturális súlypontok elcsúsztak. Ázsia négy nagyhatalma (Kína, India, Japán, Oroszország) nagyobb szerepet kapott. A viszonylag hamar talpra állt Japánban 1989-re, „a század végére” az egy főre jutó átlagjövedelem kissé már meghaladta az egyesült államokbelit. A volt francia Indokína területén többnyire kommunista ideológiájú társadalmak jöttek létre (Észak-Vietnam, Laosz, Kambodzsa).

Afrikában még erőteljesebbek voltak a változások. Az 1940-ben brit, olasz, belga, francia, portugál, spanyol gyarmatok kaotikus és véres körülmények között próbáltak önállósodni. A század végére számottevő fehér népesség csak Dél-Afrikában és Izraelben maradt.

Dél- és Közép-Amerika „öt álmos és mostoha évszázadon keresztül megtartotta túlnyomórészt katolikus vallását, valamint spanyol és portugál nyelvét” – írja Lukacs –, de nem úszta meg a modern, tömény urbanizációt. Mexikóvárosban 19 millióan laknak, Buenos Airesben 11 millióan, Rio de Janeiróban is kicsit többen, mint egész Magyarországon.

A rövid évszázad utolsó háborúját az amerikai kontinensen vívták, amikor Noriega panamai diktátor és drogvezér hadat üzent az Egyesült Államoknak. A partra szálló tengerészgyalogosok elől a bátor maffiózó a vatikáni követség területenkívüliségébe menekült. Washington nem kezdte számolni (mint Sztálin), hogy hány hadosztálya van a pápának, hanem a követséggel szemben üzembe helyeztek egy szuperhangfalat ordító rockzenével. A kipirosodott fülű, reszkető térdű Noriega a harmadik napon megadta magát. Floridában ítélték negyvenévi börtönre.

Hogy mi lesz velünk „ezután”? John Lukacs elhárítja a kérdést: „Történész vagyok, nem próféta.” De azt kénytelen elismerni, hogy a megfigyelőnek is hatása van, hatása lehet a történendőkre. Ahogyan Heisenberg és Niels Bohr mondta: „A megismerő nem különíthető el a megismerttől.”

Szolgáljon ez intő jelként számunkra is.

Bölcs István

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.