Furcsa közlekedési táblák bukkantak fel magyar településeken, ezt jelentik
Több településen is új közlekedési táblák jelentek meg, eláruljuk, pontosan milyen szabályokat kell betartani.
Külföldön már régóta helyeznek az iskolákban úgynevezett „Kiss & Ride”, azaz „Puszi és Pá” táblákat. A közlekedési tábla magyarországi településeken is megjelent, azzal a céllal, hogy az iskolák környékén kisebb legyen a közlekedési káosz, írta meg a hvg.hu.
Erre utasít a közlekedési tábla
A húsvéti szünet után új közlekedési szabályokat vezettek be Solymáron és Pilisszentivánon az iskolák környékén: csak annyi időre állhatnak meg az autósok, amíg a gyermek kiszáll a járműből – közölte a helyi önkormányzat. A cél a reggeli forgalmi dugók csökkentése, illetve a gyermekek biztonságosabb iskolába érkezésének biztosítása.
Solymáron a reggeli csúcsidőben tapasztalt közlekedési káosz miatt döntöttek a „Kiss & Ride”, azaz „Puszi és Pá” rendszer bevezetéséről. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az iskolák közvetlen közelében tilos a hosszabb idejű megállás: a szülő nem szállhat ki az autóból, csak megállhat néhány másodpercre, amíg a gyermek kiszáll. A szabály betartására a helyi polgárőrség és rendőrség is figyel.
Az önkormányzat arra kéri a családokat, hogy az iskolatáskákat indulás előtt az utastérbe helyezzék, ne a csomagtartóba, így gyorsítható a kiszállás folyamata. Ha valaki mégis ki szeretne szállni az autóból, azt távolabbi, szabályos parkolóhelyen teheti meg. A szomszédos Pilisszentivánon ugyanezt az elvet követve egy humoros nevű, német nyelvű változatot vezettek be: „Kuss und Tschüss” amelynek gyakorlati betartását helyi településőrök segítik.
Bár a K+R rendszer nem szerepel a KRESZ-ben, országosan is egyre elterjedtebb gyakorlat: az első ilyen táblát nyolc éve Angyalföldön helyezték ki, és azóta számos település csatlakozott. A tapasztalatok szerint hatékony megoldást kínál az iskolák körüli forgalom zökkenőmentesebbé tételére.
Jön az új KRESZ Magyarországon
Korábban a 168.hu is beszámolt arról, hogy változik a KRESZ Magyarországon. A részleteket még nem hozták nyilvánosságra, de több régi szabályt is módosítanának, emellett szabályoznák az elektromobilitási eszközökkel való közlekedést.
2023-ban Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy megkezdték a KRESZ-szabályok felülvizsgálatát, mivel a megváltozott közlekedési viszonyok ezt indokolják. A miniszter akkor kifejtette a véleményét arról is, hogy a magyarok vezetői képességei messze nem tökéletesek, ezért a jogosítvány megszerzésének feltételei is átalakításra szorulnak.
Az autósiskolát is üzemeltető, KRESZ-professzorként ismertté vált szakértő, Pető Attila is kihangsúlyozta, hogy a magyar közlekedési szabályozás az elmúlt 50 évben csak minimálisan frissült, de gyakorlatilag évtizedek óta változatlan. Bár a közvéleményt azóta nem tájékoztatták a fejleményekről, de a háttérbeszélgetés során kiderült, hogy megkezdték a KRESZ átalakításának előkészítését.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Pixabay)