Nem fogja kitalálni, melyik városban lesz ingyenes a tömegközlekedés januártól
A tömegközlekedés előnyeit hangsúlyoznák az ingyenes használat lehetőségével.
Időről időre felmerül a kérdés, hogy miért nem ingyenes a tömegközlekedés mindenhol. Ennek természetesen financiális okai vannak, de a lehetőségét gyakran felvetik, hiszen erre világszerte nagy igény lenne. Úgy tűnik, van egy város, ahol januártól már nem kell bérletre költeniük a lakosoknak – számolt be róla a Portfolio.
Legyen szó kisebb vagy nagyobb városokról vagy településekről, tény, hogy eljutni A pontból B pontba nagy nehézséget jelenthet. Ha ehhez nem áll rendelkezésre anyagi forrás, az megbéníthatja a mindennapokat is, hiszen a gyerekek a tömegközlekedési eszközök nélkül nem jutnak el az iskolába, a felnőttek pedig a munkahelyükre.
Az azonban kétségtelen, hogy költséges területről van szó, az állam pedig ritkán vállal át ekkora költségeket teljes egészében. Az ingyenes tömegközlekedés lehetősége leginkább csak a jóléti államokban merült fel, és általában csak helyi szinten. Most azonban úgy tűnik, hogy egy európai nagyvárosban is élhetnek ezzel a lehetőséggel a lakók.
Az ingyenes tömegközlekedés sok helyen bevált
Talán kevesen tudják, de Európában már több városban is megoldott az ingyenes tömegközlekedés kérdése: a francia Dunkerque-ben, a svéd Avesta településen, Máltán, Luxemburgban, valamint Genfben ez mindenki számára adott.
Ezen városokhoz csatlakozik 2025. január elsejétől a szerb főváros, Belgrád is. A város polgármestere, Aleksandar Sapic a napokban jelentette be, hogy jövőre már nem lesz szükség a jegyek és bérletek megvásárlására. Mindez azért meglepő, mert eddig csak fél milliónál kisebb lélekszámú városokban biztosították az ingyenes tömegközlekedést, Belgrádban azonban 1,7 millióan élnek.
A döntés hátterében az áll, hogy a város közlekedése az elmúlt években kaotikussá vált az egyre több autó miatt, és erre csak az jelenthet megoldást, ha a jövőben többen veszik igénybe a tömegközlekedést. Ebben segíthet a szakértők szerint, ha ingyenessé válik a szolgáltatás. Forintra átszámítva eddig 770 forintba került egy bérlet, míg egy napijegyért 420 forintot kellett kifizetni. Az egyéb jegytípusok is olcsóbbak a Budapesten tapasztalható jegyárakkal összevetve, de januártól ezek használatára sem lesz szükség.
Magyarországon egyelőre nem napirendi pont a tömegközlekedés ingyenessé alakítása, de egyesek számára jelentős kedvezményeket tesznek. Mint arról a 168.hu is beszámolt, a Budapesti Közlekedési Központ több jegytípust is kivezet, és egyesek számára ingyenessé teszi az utazást.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)